Guevara wint spectaculaire Moto3 race in Australië en behaalt wereldtitel in stijl

478
Izan Guevara - Phillip Island Grand Prix Circuit | © Russell Colvin

Izan Guevara heeft zondagochtend de Moto3 race gewonnen op het Phillip Island Grand Prix Circuit in Australië. In een zeer spannende race sloeg de Spanjaard in de laatste ronde toe en behaalde hij de overwinning waarmee hij ook het Moto3 wereldkampioenschap in de wacht sleepte.

Zondagochtend om 11:05 uur lokale tijd, 02:05 uur Nederlandse tijd ging de Moto3 race van start over 23 ronden op het Phillip Island Grand Prix Circuit. Er was vijf minuten vertraging vanwege hevige regenval tijdens de warm-up sessie waardoor er gewacht werd tot het asfalt weer opgedroogd was. De race werd uiteindelijk als ‘Dry Race’ verklaard waardoor alle coureurs op slicks stonden.

Izan Guevara ging deze race in met een voorsprong van 49 punten op Dennis Foggia en 56 punten marge op GASGAS Aspar teamgenoot Sergio García. Als hij voor de Italiaan zou eindigen en niet meer dan zes punten zou verliezen op de Spanjaard dan werd Guevara de nieuwe Moto3 kampioen.

De meerderheid van de coureurs koos voor de soft-compound voorband en soft-compound achterband, uitzonderingen waren polesitter Ayumu Sasaki, Diogo Moreira, Dani Holgado, Adrián Fernández, Ryusei Yamanaka, Riccardo Rossi en Xavi Artigas die de medium-compound achterband hadden laten monteren.

Sergio García maakte de beste start en ging als leider de eerste bocht in voor de goed gestarte Diogo Moreira en Ivan Ortolá. Polesitter Ayumu Sasaki viel terug naar de vierde positie voor Stefano Nepa en WK leider Izan Guevara, daarachter waren het Deniz Öncü, David Muñoz, Carlos Tatay en Jaume Masià in de top tien.

In de tweede ronde nam Moreira de leiding over van García en schoof Sasaki op naar de derde positie. Samen met Öncü en Ortolá wisten deze coureurs al een klein gaatje te slaan richting Guevara die de groep daarachter aanvoerde.

Guevara nam thuisrijder Joel Kelso mee in zijn slipstream en samen reden ze naar voren waardoor de kopgroep in de derde ronde uit zeven coureurs bestond. Er werd flink stuivertje gewisseld en met hier en daar nog natte plekken was het behoorlijk verraderlijk voor de coureurs.

Dat ondervonden Dani Holgado en Taiyo Furusato in de derde ronde bij het ingaan van bocht 8 (Hayshed) waar ze allebei met hoge snelheid onderuitgingen. Beide coureurs leken ongedeerd te zijn maar hun race kwam daarmee ten einde.

Het was niet te zien dat Guevara voor een kampioenschap reed want de Spanjaard voerde een aantal zeer indrukwekkende inhaalacties uit. Echter waren teamgenoot García en Moreira niet bereid om hem het zomaar cadeau te geven en deden ze er alles aan om hem voor te blijven.

Aan het eind van de zesde ronde had García zich losgereden van de groep en een voorsprong opgebouwd van een halve seconde richting Sasaki. Öncü reed op dat moment op de derde plaats en Guevara gebaarde naar de rest dat ze moesten samenwerken om García niet te laten ontsnappen. John McPhee had de aansluiting gevonden waardoor de kopgroep nu uit acht coureurs bestond, zij hadden een voorsprong van zo’n 2,5 seconden richting de groep daarachter.

Bij het ingaan van de negende ronde had Guevara zijn achterstand op teamgenoot García dichtgereden en hij dook meteen uit de slipstream om vervolgens in bocht 1 (Doohan Corner) de leiding over te nemen.

Een ronde later viel García op zijn beurt aan en nam hij de koppositie weer over bij het ingaan van bocht 4 (Miller Corner). Sasaki en Öncü reden daar kort achter terwijl er een klein gaatje ontstond naar Kelso, McPhee, Moreira en Nepa die daarachter reden.

In de elfde ronde dook Guevara wederom uit de slipstream van García om daarmee de leiding over te nemen terwijl Sasaki vervolgens in bocht 2 (Southern Loop) voorbijging aan García die enigszins wijdging. Met Öncü kort daarachter hadden deze vier coureurs nu een voorsprong van een seconde opgebouwd richting het groepje daarachter.

Ondanks dat het teamgenoten zijn bleven Guevara en García elkaar meerdere malen passeren. Sasaki wist zich er zo nu en dan mee te bemoeien terwijl Öncü vanaf de vierde plaats toekeek, de Turkse coureur leek last te hebben van zijn linkerhand die hij in Japan heeft geblesseerd maar kon het tempo goed volgen. Dit kopgroepje van vier coureurs had halverwege de race ruim twee seconden marge op de groep daarachter.

Bij het ingaan van de zestiende ronde wist Sasaki uit de slipstream van Guevara te duiken en de koppositie over te nemen. Het was kortstondig want García wist met een zeer indrukwekkende manoeuvre in bocht 4 (Miller Corner) in één keer van P3 naar de leiding te komen. Vervolgens wist ook Guevara weer op te schuiven naar de tweede positie achter zijn teamgenoot waardoor de strijd echt losgebarsten was.

Guevara, Sasaki, García en Öncü maakten er een geweldige show van waarbij de volgorde in vrijwel iedere bocht veranderde. Ondanks dat de coureurs elkaar af en toe toucheerden werden er geen domme dingen gedaan en was het een spektakel om naar te kijken.

Daardoor kwamen het allemaal aan op de laatste ronde van de race. García ging als leider het rechte stuk op maar het was Öncü die van de slipstream profiteerde en de leiding overnam in bocht 1 (Doohan Corner). Guevara was echter zeer heldhaftig in bocht 2 (Southern Loop) en nam meteen de koppositie over van de Turkse coureur. De Spanjaard reed vervolgens een perfecte laatste ronde waarbij hij zijn oppositie geen kans gaf om nog een aanval te plaatsen.

Met een voorsprong van 0,345 seconde kwam Guevara uiteindelijk als winnaar over de streep voor Öncü en García. Hiermee werd Guevara de nieuwe wereldkampioen in de Moto3 klasse met nog twee races te gaan. Sasaki passeerde de finish waardoor hij het podium misliep, daarachter eindigden Stefano Nepa, John McPhee, Diogo Moreira, Joel Kelso, Dennis Foggia en Riccardo Rossi in de top tien.

Crashes waren er in deze race nog voor Scott Ogden, Tatsuki Suzuki, Ryusei Yamanaka, en Mario Aji.

 


victor-condoleance




ziggo-sport




Handige links Animoca Brands Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • Izan Guevara twins
  • Jack Miller
  • Moto3 race
  • MotoGP race
  • Franco Morbidelli crash
  • Tony Arbolino crash
  • MotoGP race
  • Alex Rins
  • Tony Arbolino crash
  • Jake Dixon
  • Moto2 podium
  • MotoGP parade
  • Alonso Lopez
  • Enea Bastianini
  • MotoGP podium ceremony
  • Jorge Martin
  • Marco Bezzecchi
  • MotoGP startgrid
  • Bo Bendsneyder
  • RW Racing GP
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Sfeer
  • Brad Binder
  • Sfeer
  • MotoGP
  • MotoGP
  • Aldeguer & Lopez
  • MotoGP
  • MotoGP
  • Fabio Quartararo bike
  • Mick Doohan
  • Bo Bendsneyder
  • Jack Miller
  • Wilco Zeelenberg
  • Chris Vermeulen
  • Wilco Zeelenberg
  • Marc Marquez
  • Albert Arenas
  • Bo Bendsneyder
  • Cal Crutchlow
  • Francesco Bagnaia
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Nicollo Antonelli
  • Marc Bezzecchi
  • Bo Bendsneyder
  • Joan Mir
  • Marshalls
  • Moto3 - FP2
  • Moto3 - FP2
  • Australisch publiek
  • RW Racing GP
  • Australische fan
  • Casey Stoner
  • Simon Crafar fanclub
  • John McPhee
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Australian Grand Prix
  • Moto2
  • Sniper Racing Team
  • Franco Morbidelli
  • Ricardo Rossi
  • Bo Bendsneyder (r)
  • Aron Canet
  • Fabio Quartararo
  • Jack Miller
  • Aleix Espargaro
  • Francesco Bagnaia
  • Marc Marquez
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Pre-event persconferentie
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • Phillip Island Grand Prix Circuit




Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen? Word dan nu Racesport.nl supporter.

Meer info: www.racesport.nl/supporter