Op het circuit van Donington Park heeft Team Hartog – Jenik – Against Cancer de achterstand naar de kop en de punten weten te verkleinen. Deze punten waren in de race zelfs mogelijk, echter een uitstapje in de grindbak gooide roet in het eten. Rob Hartog wist op het voor hem onbekende circuit gedurende het weekend goede progressie te laten zien in het sterk bezette FIM Superstock 1000 kampioenschap.

In de vrije trainingen was het vooral belangrijk het circuit te leren kennen. De twee 45-minuten durende trainingen op vrijdag werden daarnaast benut om een goede afstelling te zoeken van de Kawasaki Ninja ZX-10R en de K-Tech vering. In de eerste vrije training was de snelste gereden rondetijd van Hartog goed voor een 31e positie. In de tweede vrije training later op de dag werd een flinke stap voorwaarts laten zien. De rondetijd op het heuvelachtige circuit werd verbeterd naar 1’33.205 en hiermee werd de achterstand een stuk verkleind (+3.2 op de kopman en +2.7 op de nummer 3). De vergaarde data werd geanalyseerd en voor de geplande kwalificatie op de zaterdag werd een plan gesmeden.

 In deze kwalificatie lukte het Hartog opnieuw om zijn rondetijd flink aan te scherpen. De sessie werd aangevangen op een gebruikte band en het lukte dezelfde rondetijden te draaien als de dag ervoor. Na het maken van een pitstop en het vervangen van het achterwiel voor vers Pirelli rubber, liet de coureur uit Abbekerk zien direct deze verbeterde omstandigheden te kunnen benutten. Er werd een tijd neergezet van 1’32.356, welke op dat moment goed was voor een plaats 19. Aan het einde van de sessie kwamen hier nog een aantal coureurs overheen, wat een 26e plaats op de startgrid betekende. De rondetijd betekende nu nog een achterstand van +2.8 op de kopman en +2.3 op de nummer 3. 

Op zondagmorgen kregen de FIM Superstock 1000 coureurs nog een laatste maal de kans om de setup van de motorfiets te verbeteren tijdens een 15 minuten durende warm up. Rob zette een 22e tijd op de klokken, met een ritme slechts 0.2 sec verwijderd van zijn kwalificatietijd. 

Tijdens de race later op de dag, kwam de Kawasaki coureur goed uit de startblokken en wist na een ronde door te komen op de 19e plaats. Er werd aansluiting gevonden bij een groep coureurs, welke knokte om de laatste punten. Hartog kon zich goed staande houden in deze groep en dit was hoopgevend voor een goede klassering. Helaas in ronde 7 verslikte hij zich bij een uitrempoging, wat een bijna collisie betekende. Een uitwijkactie zorgde ervoor dat Rob zijn ZX-10R door de grindbak moest sturen en de aansluiting verloor bij deze groep. Liggend op plaats 19 werd het gat naar de nummer 18 in de laatste rondes verkleind en een uitrempoging werd gedaan in de laatste zogeheten ‘Goddards’ bocht. Een wijde lijn was hierna het gevolg wat ervoor zorgde dat de positie weer verloren ging en op de finishlijn 0.05 sec achterstand betekende op plaats 18. Het positieve aan de wedstrijd was dat opnieuw een flinke verbetering getoond van de snelste rondetijd, met een 1’31.897 betekende dat een achterstand van +2.0 seconde op de kopman.

De vijfde en volgende race van het FIM Superstock 1000 zal worden verreden tijdens de World Superbike op het ‘Misano World Circuit Marco Simoncelli’aan de Adriatische kust, van 17 t/m 19 juni. In de tussentijd staat komend weekend ter voorbereiding een deelname op het programma aan het Superbike*IDM op de Lausitzring (3 t/m 5 juni) tijdens de Duitse DTM races.