Hervé Poncharal: ‘De soap Johann Zarco, ik heb er geen woorden voor’

335
herve-poncharal
IRTA voorzitter Hervé Poncharal | foto© KTM images

Johann Zarco zal ook komend seizoen in de koningsklasse uit blijven komen, de Fransman zal op een Ducati GP19 in de kleuren van Reale Avintia Racing aan de start verschijnen. Een verkeerde keuze volgens zijn voormalige MotoGP teambaas Hervé Poncharal.

Hervé Poncharal en Johann Zarco zijn niet alleen twee landgenoten, de twee Fransmannen werkten namelijk tijdens de eerste twee seizoenen van Zarco als MotoGP coureur ook nauw samen. Zarco debuteerde namelijk in de kleuren van het toenmalige Monster Energy Yamaha Tech3 Team, het team van Poncharal, in de koningsklasse.

Met vier pole-postitions en maar liefst zes podiumklasseringen kunnen Zarco en Poncharal terugkijken op een zeer succesvolle samenwerking. Maar na deze twee seizoenen, waarin Zarco op de overjarige satelliet Yamaha M1 regelmatig voor de officiële Yamaha fabriekscoureurs Valentino Rossi en Maverick Viñales wist te eindigen, maakten zowel Poncharal als ook Zarco de overstap van Yamaha naar KTM

Zarco tekende een tweejarig contract bij het Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team terwijl Poncharal na een samenwerking van ruim 20 jaar Yamaha inruilde voor KTM en voor de Oostenrijkse motorfabrikant het Junior MotoGP team ging runnen.

Voor Poncharal verliep 2019 en het eerste seizoen als Red Bull KTM Tech3 naar wens, voor Zarco werd het een ander verhaal. Halverwege het eerste seizoen vroeg Zarco KTM het contract na afloop van dit seizoen te ontbinden, iets waar de KTM bazen na afloop van de Oostenrijkse Grand Prix op de Red Bull Ring mee instemden. Niet veel later greep KTM echter zelf in door Zarco per direct aan de kant te zetten, dit mede vanwege zijn mentale gesteldheid en de daarbij behorende risico’s.

Het verdere verhaal is bekend; Zarco viel vervolgens nog een drietal wedstrijden in bij LCR Honda Idemitsu als vervanger van Takaaki Nakagami en leek vervolgens de opvolger te worden van de gestopte Jorge Lorenzo. Het werd echter geen contract bij Honda maar na een politiek spel – waarin Dorna, Ducati en de organisator van de Franse Grand Prix een belangrijke rol speelden – zullen we Zarco komend seizoen in actie zien komen als coureur binnen het Spaanse Reale Avintia Racing MotoGP en nieuw Ducati satellietteam.

Met name Poncharal heeft de afgelopen maanden de soap rondom Zarco met meer dan normale belangstelling gevolgd.

Hervé Poncharal: “Het was fantastisch. Ik zal nooit de resultaten vergeten die hij binnen ons team heeft weten te behalen. Maar wat er het afgelopen seizoen allemaal gebeurd is rondom Zarco keur ik af, met name dat hij zijn tweejarige contract al halverwege het eerste seizoen heeft laten ontbinden, dat vind ik geen slimme actie. Hij had Red Bull als hoofdsponsor en hij had een fabriekscontract. Hij wist hoe snel KTM zich verder ontwikkelt, de vooruitgang in het seizoen 2019 was onmiskenbaar. Ondertussen heeft Dani Pedrosa als KTM MotoGP testcoureur een nieuwe machine ontwikkeld voor 2020. Hoe kun je je contract laten ontbinden als er nog niet eens een kwart van je contract is verlopen?”

Nu Zarco ook nog eens zijn kans, om binnen Honda de vrijgekomen plaats van Lorenzo in te nemen en deze door Alex Marquez voor zijn neus weggekaapt worden, en er met veel politiek geneuzel een plaats gecreëerd werd bij Avintia Racing ziet Poncharal zijn landgenoot alleen maar verder achteruitboeren.

Hervé Poncharal: “Als hij een officiële Honda-fabriekscoureur was geworden, zou het allemaal de moeite waard zijn geweest, maar als je alleen de keuze hebt tussen een teugkeer naar de Moto2 en of een zitje bij Avintia Racing dan heb ik daar geen woorden voor. Maar het is zijn leven. Ik heb er verder niets meer over te zeggen.”

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App