Het 2003 FIM Wereldkampioenschap Endurance

132

Het FIM Wereldkampioenschap Endurance is opnieuw verzekerd van een jaar waarin zonder twijfel de competitie verder zal uitgroeien. De serie zal 8 landen aandoen, waar een internationaal veld van teams en rijders zullen strijden in vijf diverse race formats.

Internationale ontmoetingsplaatsen
De serie zal acht landen bezoeken over een seizoen van zes maanden. Nieuwe ontmoetingsplaatsen voor dit jaar zijn Assen in Nederland, Albacete in Spanje en de Oostenrijkse A1-ring. Het kampioenschap keert tevens na een succesvol debuut vorig jaar, terug naar Imola voor de Ronde van San Marino en het altijd populaire Brno in Tsjechi‘ wat voor de derde opeenvolgende jaar op de kalender staat. In augustus zal het kampioenschap afreizen naar Japan voor de prestigieuze 8-uur van Suzuka, waarnaar ze bij terugkeer in Europa in het Duitse Oscherleben een 24-uurs race zullen rijden. De laatste ronden van de series wordt opnieuw gehouden in het Italiaanse Vallelunga in het noorden van Rome.







Race Formats
Het FIM Wereldkampioenschap Endurance bied momenteel vijf race formats. De lange afstandscompetitie wordt gereden in de 24- uur van Oschersleben op een nauw en uitdagend circuit, wat zowel rijders en motoren hard laat werken voor een volle dag en nacht. Nieuw dit jaar is het Òdoor de nachtÓ Albacete 12- uursrace. Een run van negen uur Ôs avonds tot negen uur Ôs ochtends, met entertainment om de supporters de hele nacht door te vermaken. De 8-uur van Suzuka is de sluitsteen van de series, startend in de smoorhete Japanse ochtendzon achtereenvolgend tot de finish in de vocht en energie onttrekkende avond tegenover 120.000 bezoekers. Zowel de 6-uur van Brno en de A1-ring zullen in een run van twee keer drie uur rijden dit jaar, dit is een nieuwe ontwikkeling wat streeft naar het leveren van de beste entertainment voor de echte race liefhebber. Ten slotte, op elk einde van het seizoen is er in het kampioenschap de 200 mijl sprints, wat begint met de 200 mijl van Imola en de 200 mijl van Assen en als afsluiter van het seizoen de 200 mijl van Vallelunga.

Internationale inschrijvingen
Als je kijkt naar de diversiteit van de evenementen over de wereld, kun je zien dat het kampioenschap meer teams en rijders uit allerlei landen aantrekt dan ooit tevoren. Bijna alle Europese landen zijn vertegenwoordigd. Verder zien we rijders uit de Verenigde Staten, Australi‘ en Japan strijden in het hele kampioenschap. Om de Internationale allure van deze series te onderstrepen hoeven we alleen maar te kijken naar de laatste vier Wereldkampioenschappen, gewonnen door teams uit Frankrijk, Groot Brittanni‘, Belgi‘ en China.

Concurrentie voordeel
Endurance racen gaat over meer dan alleen maar snelheid op het circuit; exacte voorbereiding voor het evenement en een perfect gecošrdineerde team samenwerking gedurende de race is uiterst noodzakelijk; nergens anders is teamsamenwerking zo belangrijk voor succes op het circuit. Om deze reden, is de uitgestrektheid van de fabrikant meer divers dan in andere races gebaseerd op productiemotoren . Ondanks het feit dat veel van de leidende teams hun SuzukiÕs GSX-R1000 (Zongshen Team, Phase One, Police Nationale) en YamahaÕs R1 (Yamaha Austria, Endurance Moto38, Yamaha 94) gebruiken is het kampioenschap bekend geworden als een proefterrein voor andere fabrikanten. DucatiÕs nieuwe 999s zal meestrijden in de viercilinder formatie vanaf de start van het seizoen en het team X-One zal voor de eerste keer meerijden als Mondial Piega in een internationaal kampioenschap.

Hoofd Partners
Mede door het versterken van de kracht en groei van het kampioenschap heeft de offici‘le partner van de 200 mijl een sponsorschap weten overeen te komen met FishermanÕs Friends, het internationaal geruite merk.
Eurosport, de offici‘le kampioenschappartner omroeper, zal alle Endurance WK-races uitzenden.