HomeMotoGPRed Bull MotoGP Rookies CupHet 2025 seizoen door de ogen van: Fernando Bujosa

Het 2025 seizoen door de ogen van: Fernando Bujosa

In de nieuwe winterrubriek “Het 2025 seizoen door de ogen van” blikken we in de rustige maanden wekelijks met een prominente coureur terug op het afgelopen racejaar. In deze eerste editie trappen we af met European Talent Cup-kampioen Fernando Bujosa. De Spanjaard verloor de titel op slechts 0,072 seconde, maar door de diskwalificatie van zijn concurrent werd Bujosa alsnog tot kampioen uitgeroepen.

Fernando Bujosa heeft in 2025 zijn naam definitief gevestigd door het kampioenschap in de European Talent Cup te veroveren. De jonge Spanjaard viel dit seizoen op door zijn volwassen rijstijl, constante progressie en vermogen om onder druk te presteren. Met een mix van snelheid, race-intelligentie en koel hoofdgebruik reed hij zich naar de titel – en bewees hij dat hij één van de grootste beloften van de nieuwe generatie is. In dit interview blikt de kersverse kampioen terug op zijn seizoen, de momenten die hem gevormd hebben en zijn ambities voor de toekomst. Bujosa behaalde drie overwinningen en daarnaast nog eens vier podiums.

Met de kennis van nu, welk advies zou je jezelf voorafgaand aan het seizoen hebben gegeven – en waarom?
Als ik één advies zou moeten geven, dan is het om rustig te blijven. Ik weet dat ik snel ben, slim rijd en een sterke coureur ben, maar dit seizoen heb ik toch een paar fouten gemaakt, zoals in Jerez en Barcelona. Uiteindelijk heb ik geleerd dat je een kampioenschap niet in één race wint. Het gaat om het totaalplaatje: constant blijven, hoofd koel houden en blijven geloven in je kwaliteiten. Dat besef heeft me sterker gemaakt.

Welk moment beschouw je als het keerpunt van je seizoen – en wat heb je daarvan geleerd?
Tijdens de eerste test op Estoril crashte ik vier keer op één dag. Toch was ik meteen snel en reed ik zelfs direct het circuitrecord. Het team zei toen al: “Je bent snel genoeg, maar je moet rustig blijven.” Dat heb ik dit seizoen echt ter harte genomen. Door mijn tempo te combineren met meer rust en controle, heb ik fouten beperkt en mijn kansen benut. Juist daardoor ben ik uiteindelijk kampioen geworden.

Wat gaf je motivatie op de momenten dat het echt lastig werd?
Mijn motivatie kwam deels voort uit vorig seizoen bij Monlau. Wanneer ik toen fouten maakte of crashte, was dat voor plek zeventien – dat hakt erin. Ik had nooit verwacht dat ik dit jaar ineens om de overwinning zou kunnen vechten, laat staan het kampioenschap winnen. Maar ik leer van mijn fouten en ben blijven geloven dat dromen kunnen uitkomen. Dat geloof heeft me door de moeilijke momenten heen getrokken.

Wat was voor jou het persoonlijke hoogtepunt van het 2025-seizoen?
Mijn eerste overwinning in de European Talent Cup in Estoril – meteen in de openingsrace van het seizoen – was een onvergetelijk moment. Vorig jaar moest ik nog vechten om me überhaupt te kwalificeren voor de races, en nu stond ik er direct, samen met mijn nieuwe team. Het voelde als het perfecte begin van een nieuw hoofdstuk.

Wat was het mooiste duel dat je in 2025 op de baan hebt uitgevochten? Met wie – en wat maakte het zo bijzonder?
Het beste gevecht van het seizoen was voor mij de tweede race in Estoril, waarin ik als tweede over de streep kwam – al werd ik later gediskwalificeerd. Het duel met Carlos Cano was intens. Hij was die dag echt snel, sneller dan ik, en ik moest alles geven om bij hem te blijven. We reden samen een tempo dat ver boven de rest van het veld lag; het verschil was enorm. In die race werd eigenlijk al duidelijk dat wij twee het zouden zijn die voor de titel gingen vechten.

Welke opvallende of grappige situatie zul je niet snel vergeten van dit jaar?
Een van de grappigste momenten dit jaar gebeurde in Misano. Bij de start van de sighting lap gaf een monteur me een duwtje, waardoor ik in de pitbox omviel en letterlijk nog vóór het uitrijden al crashte. Gelukkig liep alles goed af en kon ik er later zelf om lachen — helemaal omdat ik dat weekend alsnog twee podiums pakte.

Welke coureur heeft je dit jaar het meest verrast – en waarom?
De rijder die mij het meest heeft verrast, is Kiandra Ramadhipa. Het was zijn eerste jaar in Europa en toch heeft hij een geweldig seizoen neergezet. Ik heb mezelf ook verbaasd dit seizoen. Ik heb zo’n sterk jaar gereden dat het me soms nog steeds verrast hoe snel alles is gegaan en hoeveel stappen ik heb kunnen zetten.

Waarom rijd je met je huidige startnummer, en welke betekenis heeft het voor je?
Mijn nummer 69 draag ik vanwege mijn ouders, die allebei rallycoureurs waren. Mijn vader reed altijd met nummer 69, en hij is nog steeds mijn grootste inspiratie. Daarom heb ik zijn nummer overgenomen — het voelt als een stukje familiegeschiedenis dat ik meeneem de baan op.

Hoe ziet jouw winterperiode eruit nu het seizoen voorbij is?
Mijn voorbereiding voor het komende seizoen draait volledig om hard trainen — zowel op de motor als op de fiets. Daarnaast doe ik veel testsessies met het team om alles te finetunen. Voor de Moto3 Junior weet ik nog niet precies bij welk team ik kom, er zijn meerdere opties. Maar één ding staat vast: trainen, alles geven en altijd het beste in mezelf naar boven halen.

Is er iets dat nog niet ter sprake is gekomen dat je graag met de Nederlandse motorsportfans wilt delen?
Een rijder kan geen kampioen worden zonder hard te werken. Je moet elke dag blijven verbeteren, blijven leren en alles geven op de baan en daarbuiten. Zo kun je een goede coureur worden — en precies dat heeft mij geholpen om dit seizoen het kampioenschap te winnen. Nu ga ik nog harder trainen om de volgende stap in mijn carrière te zetten. Voor jonge coureurs is dit een belangrijke les: succes komt niet vanzelf, het is het resultaat van toewijding en doorzettingsvermogen.

Vooruitblik op 2026
Voor 2026 staat Fernando Bujosa voor een spannend nieuw hoofdstuk in zijn carrière. Hij gaat uitkomen in zowel de Red Bull MotoGP Rookies Cup als in de Moto3 Junior, waar hij zijn talent verder kan ontwikkelen en zijn ervaringen van dit seizoen kan inzetten. Het wordt een jaar van nieuwe uitdagingen, leren van de besten en laten zien dat hij klaar is om door te groeien.



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  X | Threads | YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’


 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd