Het seizoen 2013 is inmiddels afgelopen, de verplichte winterstop is voor diverse kampioenschappen ingegaan en ook voor de Racesport.nl redactie is het stoom afblazen na een heel druk seizoen en is het aanbod van wegrace nieuws even iets minder.
Zo ook afgelopen dinsdag, maar ineens was daar de KNMV met leuk nieuws; maar liefst 36 actieve motorcoureurs die actief zijn onder de vlag van de in Arnhem gevestigde motorsportbond hebben komend seizoen een NOC*NSF topsportstatus.<br /> <br /> Na het lezen van het nieuwsbericht vol goede moed het verhaal aanpassen, de volledige lijst met geselecteerden downloaden, de informatie opzoeken wat de criteria zijn voor het verkrijgen van een NOC*NSF topsportstatus en uitzoeken wat nu precies het verschil is tussen een A- en B-status aan de slag en er een artikel van maken voor op de snelst en best bekeken motorsport website van Nederland.<br /> <br /> Nadat het bericht online staat begint de twijfel echter toe te slaan, vier wegrace coureurs met een A- status waarvan er drie het afgelopen seizoen actief waren in een kampioenschap met de status van een wereldkampioenschap en één coureur die actief was in een Europees kampioenschap. Vier wegrace coureurs met een B-status waarvan er twee coureurs in 2013 actief waren in kampioenschap met een WK status, twee in een Europees kampioenschap en één coureur die het afgelopen seizoen actief was in een wedstrijdreeks die geen EK of WK status heeft maar wordt verreden in het bijprogramma van het MotoGP wereldkampioenschap.<br /> <br /> Laat ik voorop stellen dat ik het persoonlijk alle acht coureurs evenveel gun, geen enkele voorkeur uit wil spreken voor wie van de acht dan ook en ik er rotsvast van overtuigd ben dat iedereen zijn stinkende best doet en men allemaal maximaal wil presteren. <br /> <br /> Maar met de selectie criteria onder handbereik en deze nogmaals een aantal keren bestudeerd te hebben begrijp ik iets niet, kan ik het niet rijmen en bekruipt me de vraag wie bepaald in deze de keuze voor deze acht getalenteerde coureurs, wie heeft het NOC*NSF hierin geadviseerd en wie durft deze verantwoordelijkheid op zich te nemen en deze lijst zonder blikken of blozen te publiceren.<br /> <br /> Ten eerste, maar nu zal ik wel weer de boeman zijn, mijn mening te nadrukkelijk ventileren, weer niet objectief zijn, teveel fan zijn van bepaalde coureurs, belangen hebben o.i.d., mis ik in deze lijst een coureur die het afgelopen seizoen, naast vijf geselecteerden ook actief was in een kampioenschap met een WK status, Jasper Iwema. Zie ik een coureur, die afgelopen seizoen actief was in een Europees kampioenschap en komend seizoen de overstap maakt naar het WK, vermeld staan met een A-status terwijl een andere coureur die dezelfde stap maakt slechts een B-status toegewezen krijgt. Kortom, ik blijf er naar kijken maar begrijp het nog steeds niet.<br /> <br /> Voor degene die de normen voor een A- of B-status van het NOC*NSF niet kennen: <br /> <br /> <strong>A-status</strong><br /> Een voorwaarde voor het verkrijgen van een status is het leveren van prestaties. Een A-status verdien je door te voldoen aan de prestatienorm zoals die na overleg tussen jouw bond en NOC*NSF is vastgelegd. <br /> <br /> Het uitgangspunt van deze norm is dat je aantoont bij de mondiale top-8 te behoren. Dit laat je zien door:<br /> <ul> <li>bij de eerste 8 te eindigen tijdens een WK, Olympische Spelen en/of internationaal topsportevenement dat wat betreft deelnemersveld en geleverde competitie gelijk is aan een WK;</li> <li>je te kwalificeren voor de Olympische of Paralympische Spelen;</li> <li>je op naam te nomineren voor de Olympische of Paralympische Spelen.</li> </ul> De prestatienorm kan in overleg tussen jouw bond en NOC*NSF worden aangescherpt:<br /> <ul> <li>als sprake is van een Paralympische topsportdiscipline;</li> <li>als het deelnemersveld en de geleverde competitie binnen jouw discipline daar aanleiding toe geven.</li> </ul> Daarnaast is het een voorwaarde dat je je blijft voorbereiden op het voldoen aan de prestatienorm door deelname aan het trainings- en wedstrijdprogramma van je bond.<br /> <br /> <strong>B-status</strong><br /> Een voorwaarde voor het verkrijgen van een status is het leveren van prestaties. Een B-status verdien je door te voldoen aan de prestatienorm zoals die na overleg tussen de betrokken bond en NOC*NSF is vastgelegd. <br /> <br /> Het uitgangspunt van deze norm houdt in dat je aantoont bij de mondiale top-16 te behoren. Dit laat je zien door:<br /> <ul> <li>bij de eerste 16 te eindigen tijdens een WK, Olympische Spelen en/of internationaal topsportevenement dat wat betreft deelnemersveld en geleverde competitie gelijk is aan een WK;</li> <li>je te kwalificeren voor de Olympische of Paralympische Spelen;</li> <li>je op naam te nomineren voor de Olympische of Paralympische Spelen.</li> </ul> De prestatienorm kan in overleg tussen jouw bond en NOC*NSF worden aangescherpt:<br /> <ul> <li>als sprake is van een Paralympische topsportdiscipline;</li> <li>als het deelnemersveld en de geleverde competitie binnen jouw discipline daar aanleiding toe geven.</li> </ul> Daarnaast is het een voorwaarde dat je je blijft voorbereiden op het voldoen aan de prestatienorm door deelname aan het trainings- en wedstrijdprogramma van je bond.
<p>Dat ik niet de enige ben blijkt als ik er na het avondeten nogmaals in wil duiken maar als eerste de racesport.nl redactie mailbox check op nieuwe mail. Tot mijn verbazing zie ik maar liefst 18 ongelezen mails met berichten, vragen, vertwijfeling van wegracefans die reageren op het eerder op de dag geplaatste artikel waarin de wegrace coureurs met een NOC*NSF status vermeld staan en het net als mij niet kunnen volgen. <br /> <br /> Als wij het als 'buitenstaanders’ al niet snappen, hoe zal de enige Nederlander die de afgelopen vijf seizoenen actief was in de Moto3 klasse van het MotoGP wereldkampioenschap zelf het bericht gelezen hebben, ik kan me er wel iets bij voorstellen. Hoe ga je om met je talenten, hoe leg je dit uit, hoe ver kun je je iemand de grond in trappen die de afgelopen vijf seizoenen actief was op het hoogste niveau?<br /> <br /> Natuurlijk was het afgelopen seizoen niet het beste seizoen van de RW RacingGP coureur maar dan nog, op basis van de prestaties van het afgelopen seizoen staan er wel een aantal coureurs op de lijst die voorlopig nog een puntje kunnen zuigen aan de prestaties van Iwema, en nauwelijks nog in zijn schaduw mogen staan.<br /> <br /> Hoe kan het zijn dat Bryan Schouten het komend seizoen moet doen met een B-status terwijl Tony Coveña een A-status toegewezen krijg. Ik gun het Tony van harte, een gouden kerel maar snappen doe ik het niet.<br /> <br /> Hoe kan het zijn dat Kees Kentrop en Jarno van Lith als WK coureurs wel een B-status krijgen en Iwema, die ook een aantal top zestien posities heeft weten te behalen, geen status krijgt. <br /> <br /> Zo kan ik nog wel een aantal vragen formuleren, maar of ik mezelf daarmee een dienst bewijs en of ik me daar druk om moet maken, ik weet het niet.<br /> <br /> Nu zullen er ongetwijfeld wel een aantal ontsnapping clausules zijn, zullen er verantwoordelijke mensen zijn binnen de Nederlandse motorsportbond die de keuze misschien wel uit kunnen leggen maar als motorsportliefhebber, journalist, dichtbij de sport werkzaam zijnde persoon snap ik het niet, kan ik er na het diverse keren lezen van de selectiecriteria nog steeds geen touw aan vast knopen en bekruipt me het gevoel dat hier duidelijk met verschillende maten wordt gemeten. <br /> <br /> Ik kan er helemaal naast zitten, ik hoop het zelfs, maar wat zou het verhelderend zijn als de KNMV of het NOC*NSF de motorsportfans een tipje van de sluier op kan lichten hoe men tot deze selectie is gekomen, wie hier als verantwoordelijke in geadviseerd heeft en wat hun motivatie is achter deze keuzes. Het zou mij persoonlijk, maar ik durf te stellen ook veel Nederlandse wegracefans, een stuk duidelijkheid en begrip kunnen verschaffen.<br /> <br /> Maar ja, ik weet het inmiddels en heb het dit jaar al vaker gezegd…………het blijft moeilijk.</p> <p><br /> </p> <p>Lees ook: <a href="https://www.racesport.nl/OVERIG/Algemeen/knmv-huisvest-36-motorsporters-met-noc-nsf-topsportstatus/tabid/156/iNews_ID/33704/Default.aspx">KNMV huisvest 36 motorsporters met NOC*NSF topsport status</a></p> <p><br /> </p> <p><em>*Gezien de vele reacties die we momenteel via de telefoon, sms, whatsapp en de mail binnenkrijgen is het voor de Racesport.nl redactie onmogelijk deze allemaal persoonlijk te beantwoorden. Wilt u reageren op bovenstaand artikel dan verwijzen wij u naar de volgende link op de Racesport.nl Facebookpagina: <a href="https://www.facebook.com/photo.php?fbid=631761783532963&set=a.174729125902900.31624.131428220232991&type=1&theater">Het blijft moeilijk</a></em></p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p> Met sportieve groet,</p> <p><br /> </p> <p> Evert Slager,<br /> racesport.nl<br /> Ondernemer, journalist, verslaggever, teammanager maar vooral motorsportliefhebber.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <p> </p> <p> </p> <p><br /> </p> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FOVERIG%2FAlgemeen%2Fhet-blijft-moeilijk-%2Ftabid%2F156%2FiNews_ID%2F33717%2FDefault.aspx&width=250&layout=button_count&action=like&show_faces=true&share=true&height=21&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 250px; height: 21px;" allowtransparency="true"></iframe>