Het fiasco van Dunlop tijdens de North West 200

6446
Michael Dunlop tijdens de North West 200 | © North West 200 - David Maginnis/Pacemaker Press

Afgelopen weekend tijdens de North West 200 waren er grote problemen met Dunlop banden. Het loopvlak van de Superbike slicks liet los en zorgde voor gevaarlijke momenten tijdens de eerste race. In de tweede race verscheen er dan ook geen enkele coureur met Dunlop banden aan de start.

Het is voor een motorcoureur altijd belangrijk om te kunnen vertrouwen op de banden. Het is immers het enige onderdeel van de motorfiets dat contact maakt met het asfalt en zorgt voor de benodigde grip. Tijdens een road race wordt dat belang nog eens uitvergroot omdat het circuit zelf al genoeg risico’s biedt, een band die niet goed werkt is wel het laatste wat een coureur dan kan gebruiken.

Dat de banden van Dunlop afgelopen zaterdag niet goed werkten is dan ook een groot understatement. De bandenfabrikant had voor de Superbike klasse een speciaal type achterband meegenomen, in tegenstelling tot de standaard gesneden slicks voor de Superstock, Supersport en Supertwin klassen. In die eerste Superbike race werd al gauw duidelijk dat er iets flink mis was.

Een groot aantal coureurs met Dunlop banden kwam al na één ronde binnen en er verschenen al gauw verontrustende foto’s en video’s op social media van compleet verwoeste banden waar het loopvlak nagenoeg volledig van losgelaten was. Een toeschouwer had het precieze moment weten vast te leggen waarbij de Dunlop achterband van Michael Dunlop explodeerde en de Noord-Ier door het oog van de naald kroop.

Wel moet nagegeven worden dat deze Dunlop achterband snel was want Peter Hickman wist er nog een nieuw ronderecord mee te rijden in deze eerste race. Maar gezien de grote problemen bij onder andere Michael Dunlop, Brian McCormack en Peter Hickman waren de zorgen groot.

Voorafgaand aan de tweede Superbike race maakte Dunlop dan ook bekend dat er een probleem was met deze speciale banden en dat ze zich terugtrokken uit deze race. Dit betekende dat er geen enkele coureur op Dunlop banden aan de start verscheen, een groot (PR-) drama voor de bandenfabrikant. Dit was het statement van de North West 200 organisatie voorafgaand aan Superbike Race 2:

“Dunlop Tyres heeft de organisatoren van de race laten weten dat het bedrijf een fout heeft ontdekt in een partij van hun Superbike-slickbanden.

Om veiligheidsredenen heeft Dunlop de organisatoren van de NW200 geïnformeerd dat het bedrijf de rijders die hun producten gebruiken, vandaag uit de laatste Superbike-race zal moeten terugtrekken.

Onder deze rijders bevinden zich Michael Dunlop, Michael Rutter, Dean Harrison, Peter Hickman, Brian McCormack en Sam West plus nog een aantal andere deelnemers.”

Geen enkele Dunlop coureur aan de start tijdens de tweede Superbike race die werd gewonnen door Glenn Irwin voor Richard Cooper en Josh Brookes. Hieruit vloeide dan ook een zeer triomfantelijk persbericht van bandenfabrikant Metzeler uit die hierdoor in totaal zeven van de acht North West 200 races hebben gewonnen dit jaar.

Dunlop gaf later nog wel een reactie met betrekking tot dit voorval:

Pat Walsh – Dunlop Motorsport UK Event Manager: “Dit was een uniek voorval en alle problemen zullen worden verholpen. We hebben er het volste vertrouwen in dat de rijders die met Dunlop banden van start gaan tijdens de Isle of Man TT dat zullen blijven doen.

Met alle andere banden in de Supersport-race op donderdag en de andere races was er geen enkel probleem en we hadden volop podiumplaatsen en ronderecords. In de Supersport-race (op zaterdag) kwamen de eerste vier over de streep op Dunlop-banden.

Aan het eind van de eerste Superbike-race was er een probleem met de banden van Michael Dunlop, Peter Hickman en Brian McCormack, hoewel in diezelfde race de Honda van het Padgett’s Motorcycle team op het podium stond met Davey Todd.

Maar om veiligheidsredenen hebben we de beslissing moeten nemen om de rijders uit de laatste Superbike-race te halen. Mervyn [Whyte, organisator North West 200] was natuurlijk niet blij, maar ik heb contact opgenomen met onze mensen van de technische ontwikkeling in de fabriek en het was in wezen een slechte partij banden.

Er was geen probleem met de andere banden. Het was puur met de Superbike achterbanden, maar niet met elke compound. Het probleem lag toevallig bij de compound die de topcoureurs gebruikten.

Ik heb de teammanagers en de rijders individueel gesproken en ze hebben geen enkel probleem met de TT, want ze hebben het volste vertrouwen in Dunlop door wat we de afgelopen jaren hebben gedaan. We hebben het ronderecord in elke klasse in de TT en onze behaalde resultaten spreken voor zich.

Het was gewoon zo ongelukkig op een high-profile meeting als de North West 200. Brian McCormack’s band was al na één ronde op, wat neerkomt op 14,3 kilometer, dus daarom kon ik de rijders niet laten doorgaan. Steve Plater is de contactpersoon van de North West 200 en hij was het helemaal met me eens. Het was één partij banden, het probleem is geïdentificeerd en wordt verholpen.”

Zoals het statement van Walsh laat zien was er natuurlijk de nodige zorgen over de Isle of Man TT die over anderhalve week van start gaat. De legendarische road race is niet zonder gevaar en een (achter)band die niet goed werkt kan zeer ernstige gevolgen hebben. Het is te hopen dat het geen gevolgen gaat hebben voor het verloop van het evenement of de uitkomst van de races.



Handige links North West 200:

Tijdschema en volledige uitslagen






Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter