Het succesvolle Spaanse MotoGP model: Op zoek naar globalisering

1807
thai-gp-promo-2022
Promo event Thailand Grand Prix 2022 | foto© motogp.com

Binnen het MotoGP wereldkampioenschap zijn vele Spaanse coureurs actief, en velen ook nog eens met het nodige succes. In 2023 bestaat meer dan een derde van het startveld (Moto3, Moto2 en MotoGP) uit coureurs met een Spaanse nationaliteit, een realiteit die botst met een kampioenschap dat internationaler wil zijn en langzaam op weg is naar die langverwachte globalisering. Hoe, wat en waar?

Tot op de dag van vandaag twijfelt niemand eraan dat Spanje de bakermat is van de motorsport (wegrace). In 2023 staan er binnen het MotoGP wereldkampioenschap in totaal 81 coureurs aan de start, van deze 81 wegrace toppers hebben er maar liefst 31 de Spaanse nationaliteit. Een overweldigende meerderheid die eigenlijk een beetje in strijd is met het doel van het MotoGP wereldkampioenschap, een kampioenschap dat maar al te graag globaler zou willen zijn.







Het valt niet te ontkennen dat de begeleiding, opleiding en promotie van de sport in Spanje een enorme vlucht heeft genomen sinds eind vorige eeuw. Dat Dorna Sports hier een belangrijke rol heeft gespeeld moge duidelijk zijn, maar als we heel kritisch kijken naar deze Spaanse aanpak dan wordt er ook vaak gezegd dat deze misschien wel een beetje uit de hand is gelopen.

Het moge duidelijk zijn dat Dorna Sports de laatste jaren veel energie heeft gestoken en nog steeds steekt in een verdere globalisering van de sport. Sterker nog, in 2023 zullen maar liefst 10 van de 21 Grand Prix weekenden buiten Europa verreden worden, prijken er met India en Kazachstan opnieuw 2 ‘exotische’ en nieuwe landen op de kalender. Stilaan verschuift de sport dus steeds meer naar landen buiten Europa, de toekomst ligt buiten het oude continent en het verkopen van de sport in niet-traditionele landen en markten, markten waar het potentieel gigantisch is in vergelijking met Europa.

De belangrijkste motormarkt is met afstand Zuidoost-Azië. De motormerken verkopen namelijk miljoenen motorfietsen in deze regio, dit omdat dit het favoriete vervoermiddel van de bevolking is en de MotoGP er inmiddels is uitgegroeid tot één van de populairste sporten waar de coureurs worden gezien als ware rocksterren. Volgend jaar worden er maar liefst 4 Grand Prix weekenden (Maleisië, Thailand, Indonesië en India) verreden in di werelddeel, Grand Prix weekenden waarvan nu al met zekerheid gezegd kan worden dat de tribunes er tot en met het laatste stoeltje zullen zijn uitverkocht. Daarnaast heeft de MotoGP organisatie al een memorandum getekend met Saoedi-Arabië om de komende jaren deel uit te gaan maken van de MotoGP kalender. En er staat een uitbreiding van de kalender op stapel in Latijns-Amerika (met Mexico en Brazilië als belangrijkste kandidaten), is het de bedoeling dat er meer races in de Verenigde Staten gaan komen en staat een terugkeer naar het Afrikaanse continent – met de terugkeer van de Grand Prix van Zuid-Afrika – op het wensenlijstje van Dorna Sports.

Maar niet alleen op het gebied van de kalender werkt de Spaanse organisatie aan een verdere globalisering van de sport, ook op het gebied van talentontwikkeling is er sinds een aantal jaren op verschillende fronten veel beweging.

Via het Road To MotoGP programma wordt namelijk geprobeerd om over de hele wereld een solide basis op te bouwen. De eerste stap is nationaal, met de FIM MiniGP World Series gericht op kinderen tussen de 10 en 14 jaar, die worden gehouden in een groot aantal Europese landen, evenals de Verenigde Staten, Australië, Maleisië, Indonesië, India en Qatar. De volgende stap is bovenregionaal, met de zogenaamde Talent Cup (European Talent Cup, British Talent Cup, Northern Talent Cup, Asia Talent Cup, North America Talent Cup en Latin America Talent Cup), waarvan de minimumleeftijd vanaf 2023 14 jaar wordt.

Met deze promotiecups wordt talent gezocht in landen met minder motortraditie of minder middelen en dat moet uiteindelijk samenkomen in de twee competities die als toegangspoort tot het MotoGP wereldkampioenschap dienen: de huidige JuniorGP (voorheen FIM CEV) en de Red Bull MotoGP Rookies Cup.

Al met al zal het nog jaren duren voordat de ingezette koers en de langverwachte globalisering in de wegracesport zijn vruchten af zal werpen. Maar het feit dat Dorna Sports er mee bezig is, en met name voor het opleidingstraject veel financiële middelen vrijmaakt, is een goed teken.

Het is alleen niet te hopen dat men doorslaat, te snel en te veel wil en wat misschien nog wel belangrijker is in deze, dat men de bestaande teams (en daarmee ook de coureurs) die actief zijn in het huidige MotoGP wereldkampioenschap niet vergeet. Zij doen er namelijk alles aan om op de baan te kunnen winnen en daar vol gas te gaan. Maar dat kan alleen als ze buiten de baan de boel op orde hebben en hun begroting sluitend kunnen krijgen (denk hierbij aan de extra reis- en verblijfskosten vanwege de steeds meer overzeese Grand Prix weekenden en de steeds uitgebreidere – en langere MotoGP kalender) in een poging de sport meer een globaal karakter te geven.

Reageren op dit artikel kan d.m.v. een reactie achter te laten onder bovenstaand artikel op één van de Racesport.nl social media kanalen.