Na een seizoen grotendeels langs de kant te hebben gezeten was Neil Hodgson afgelopen week op Daytona eindelijk weer op een motor te vinden, deze keer geen Ducati maar een Honda.
De Brit kreeg weinig tijd om de spinnenwebben er af te rijden want hij was voor het American Honda team de enige coureur bij deze eerste grote gezamenlijke test voor het komende seizoen. Zijn teamgenoot Miguel Duhamel is namelijk nog herstellende van zijn crash op Road Atlanta waar hij een gescheurde lever en een geperforeerde long op liep. Hodgson moest meteen hard aan het werk om de CBR600RR FX racer en de compleet nieuwe CBR1000RR te testen waarbij hij een beetje geholpen werd door Formula Xtreme kampioen Josh Hayes.
"We hadden duidelijk een heleboel te testen," vertelde Hodgson. "Ik ben heel erg tevreden. De 600 die we aan het afstellen waren heeft nu een goede afstelling en ik heb ook een soort van keuze voor de band kunnen maken. Ik weet dat ik als ik weer hier zal rijden met die afstelling snel kan zijn. Met de Superbike hebben we een flinke berg te beklimmen, dat wisten we van te voren en dat was dan ook geen verassing. We proberen deze straatmotor in een racer te veranderen en we hebben veel geleerd. Ik zei van te voren dat als ik een 1’39 zou kunnen rijden dan was ik erg blij en het lukte om een 1’39.2 te rijden. Ik ben daar erg blij mee want de motor is nog heel erg standaard."
De WK Superbike kampioen van 2003 reed ter vergelijking tussendoor ook af en toe met de ’07 machine en was zeer te spreken over het potentieel van de nieuwe machine.
"Ik reed aan het einde met de oude machine om wat zaken te bevestigen en die is zo verschillend. De nieuwe motor is op veel punten een stuk beter dus wat dat betreft zitten we goed."
Het team kreeg de nieuwe machine op Thanksgiving Day – de vierde donderdag van november, dit jaar 22 november – en deze was eigenlijk niet veel meer dan een straatmotor.
"We hadden geen motorblok management. De verbinding tussen het gas en het achterwiel was dan ook verschrikkelijk, zeker met al deze hoefijzer bochten. Je moet dan pas heel laat op het gas want anders wordt je zo over je stuurhelft geworpen als je geen elektronica hebt die in kan grijpen. Het is niet eens een Superstock machine, het is gewoon een straatmotor met andere vering."