Hoe het raceweekend van Miguel Oliveira in Portimão een fiasco werd

1164
Miguel Oliveira - Autódromo Internacional do Algarve | foto© KTM Racing

Miguel Oliveira wist zondagmiddag weliswaar te finishen in de Grand Prix van Portugal maar met een zestiende plaats werden er geen punten gescoord. Na een zware crash in de kwalificatie en ook een crash in de race was dit weekend allesbehalve wat hij gehoopt had van zijn thuisrace.

Waar Miguel Oliveira eind november nog de grote held was in Portimão door zijn thuis Grand Prix op het Autódromo Internacional do Algarve met overmacht te winnen vanaf pole position was het verhaal dit weekend volledig anders. Op vrijdag stond de Portugees negende na de twee vrije trainingen maar het ging pas echt mis in de kwalificatiesessie.







Oliveira kwam hard ten val in de Q2 sessie en naast het flink beschadigen van zijn KTM RC16 had hij zichzelf ook behoorlijk toegetakeld. Hij schoot met hoge snelheid de grindbak in en kwam na een paar keer tollen tot stilstand waardoor hij veel last had van zijn schouder.

Dit zorgde ervoor dat de Portugees zondag vanaf P10 moest beginnen aan zijn thuisrace, echter wederom zonder toeschouwers op de tribune. Op woensdag voorafgaand aan het weekend werd Oliveira nog toegejuicht door honderden fans terwijl hij met de auto op weg was naar het circuit, Oliveira is één van de meest bekende sporters in Portugal.

In de race wist Oliveira geen potten te breken en na de start leverde hij al meteen een aantal plaatsen in. Na vijf ronden was hij teruggezakt naar de vijftiende plaats en een ronde later sloeg het noodlot toe in bocht 14, hij kwam opnieuw ten val. Ondanks een gehavende machine besloot de Red Bull KTM coureur de RC16 wel weer op te pakken om de race in ieder geval nog uit te kunnen rijden.

Helemaal onverwacht kwam dit teleurstellende raceweekend echter niet voor Oliveira en ook de andere KTM coureurs. Het type banden waarop Oliveira afgelopen november de race domineerde zijn dit jaar uit de allocatie gehaald door Michelin waardoor onder andere de KTM coureurs niet kunnen rijden met de banden die hun voorkeur genieten. Schijnbaar was dit vorig jaar beslist in één van de Safety Commission bijeenkomsten die altijd op vrijdag na de vrije trainingen plaatsvinden. Oliveira maar ook teamgenoot Binder waren hier al niet echt over te spreken maar voorzagen voorafgaand aan het raceweekend nog geen grote problemen dat hun voorkeursbanden niet beschikbaar waren.

Achteraf hebben die banden toch een grote rol gespeeld want de nieuwe voorbanden van Michelin zijn zachter waardoor zij niet het support verlenen die de RC16 nodig heeft. De band wordt vervolgens te heet waardoor men grip verliest. Dat teamgenoot Brad Binder op zondag vanaf P15 op de grid naar P5 in de race kwam zal het ongetwijfeld niet makkelijker hebben gemaakt voor Oliveira die uiteindelijk een rampzalig weekend kende.

Miguel Oliveira: “Het was een triest einde van onze thuis Grand Prix, absoluut niet waar we van gedroomd hadden. We moeten het accepteren en verder kijken naar de toekomst. De race werd al heel snel moeilijk voor ons en de voorband raakte oververhit waardoor er veel meer beweging in de voorkant zat dan verwacht. Hierdoor kwam ik ten val in bocht 14. De machine was flink beschadigd aan de rechterzijde maar uit respect voor mijn team en de monteurs, die gisteren nog een hele machine hebben opgebouwd na de crash in de kwalificatie, maar ook de Portugese fans, de race sowieso uitrijden. Nu moeten we weer verder kijken naar het volgende raceweekend.

We moeten deze banden wel gebruiken want de dual-compound werkt momenteel echt niet. We hebben geprobeerd de machine aan te passen voor deze band maar in de race was de asfalttemperatuur flink hoger en hadden we veel machines voor ons rijden waardoor de bandentemperatuur omhoog schoot. We worden in die zin zeker ‘gestraft’ voor het feit dat de banden die we moeten gebruiken niet kúnnen gebruiken.”

Het volgende MotoGP raceweekend vindt slechts 300 kilometer verderop plaats. In het weekend van 30 april t/m 2 mei wordt de Spaanse Grand Prix gehouden op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto.

Handige links Grande Prémio 888 de Portugal:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter