Hoger maximaal toerental voor Yamaha en Honda in 2020

1139
michael-van-der-mark
250 toeren per minuut extra voor o.a. Michael van der Mark | foto© Yamaha Racing

Het maximale toerental voor een gehomologeerde machine, het is de laatste paar seizoenen een hot item in het FIM Superbike World Championship. In onderstaand verslag het maximaal aantal toeren per minuut per model voor de start van het 2020 seizoen.

De FIM heeft woensdag 4 februari de maximale toerentallen voor de gehomologeerde motoren voor de start van het 2020 FIM Superbike World Championship bekendgemaakt.







  • Ducati 16.100 – was einde 2019 16.100
  • Honda 15.600 – was einde 2019 14.550
  • Yamaha 14.950 – was einde 2019 14.700
  • BMW 14.900 – was einde 2019 14.900
  • Kawasaki 14.600 – was einde 2019 14.600

Zoals te zien blijven Ducati, BMW en Kawasaki gelijk in vergelijking met vorig jaar, dit houdt verband met het feit dat deze drie fabrikanten met het dezelfde homologatiemodel aan het nieuwe seizoen beginnen.

Zowel Yamaha als ook Honda verschijnt in 2020 met een nieuw homologatie model aan de start en hier zien we dan ook de nodige verschillen in vergelijking met 2019. De 2020 versie van de Yamaha YZF-R1 mag 250 toeren per minuut meer maken ten opzichte van de laatste wedstrijd van vorig jaar terwijl de lang verwachte nieuwe Honda CBR1000RR-R maar liefst 1050 toeren meer mag maken in vergelijking met het oude model waar ’s werelds grootste motorenfabrikant het afgelopen jaar afsloot en al vele jaren actief was in het op productiemachines gebaseerde wereldkampioenschap.

Ducati blijft op het gebied van het toerental de duidelijke leider met 16.100 toeren per minuut terwijl Kawasaki op deze lijst onderaan bungelt met slechts14.600 toeren per minuut.

Naast de vijf fabrikanten die momenteel vertegenwoordigd zijn in het FIM Superbike World Championship bevat de lijst ook de fabrikanten die momenteel niet op de deelnemerslijst voorkomen maar wel een gehomologeerde machine hebben.

  • MV Agusta 14.950
  • Suzuki 14.900
  • Aprilia 14.700

Het maximaal toegestane toerental in het FIM Superbike World Championship is gebaseerd op de standaard straatversie van de gehomologeerde motor en mag voor gebruik in het kampioenschap 3 procent of maximaal 1100 toeren per minuut hoger zijn.

Deze waarden gelden zoals vermeld voor de eerste wedstrijden van het seizoen en kunnen derhalve gedurende het seizoen door de FIM gewijzigd worden indien de resultaten van één en dezelfde fabrikant er te ver boven uit stijgen of te veel achterblijven. Hiervoor is een ingewikkelde berekeningssleutel ingesteld waarbij de maximaal toegestane toerentallen in stappen van 250 toeren per minuut naar boven of beneden kunnen worden bijgesteld.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App