Hollandse Vredestein bandenfabriek verdwijnt grotendeels naar India

1228

Het gaat niet goed met de Vredestein bandenfabriek. Het meer dan honderd jaar oude oer-Hollandse bedrijf werd in 2009 al overgenomen door een buitenlands bandenbedrijf en nu lijkt het einde van de productie, waaronder het vulkaniseren van rubber, in ons land nabij. 

Natuurlijke grondstoffen vormen veelal de basis voor hoogwaardige producten zoals leren tassen of rubberbanden. Na een intensieve bewerking ontstaat een kwaliteitsproduct dat bijdraagt aan iets groters. Zoals een auto of een motor.







Kwaliteit: een Castelijn & Beerens tas en een Vredestein band
Gaat het bij tassen vooral om leer, bij banden gaat het om rubber. Neem nou de bandenfabriek Vredestein. Wat een Castelijn & Beerens tas is voor de kenner, is een Vredestein band voor de liefhebber van alles dat zich op banden voortbeweegt.

Rubber is sinds jaar en dag de grondstof dat gewalst wordt en in strips wordt gesneden. De band wordt van binnenuit opgebouwd, met een nog niet helemaal mooie ronde groene band als uitkomst. Dan vindt het vulkanisatieproces plaats, dat gebeurt met warme mallen die alle onderdelen samenpersen. Uiteindelijk vormt zich een perfecte band inclusief profiel en markeringen. Uiteraard wordt iedere band zorgvuldig gecontroleerd en soms uitgebreid getest (met röntgenstralen) voordat het de fabriek verlaat. Sommige exemplaren worden zelfs opengesneden om een incidentele check te doen.

Vredestein werd een moderne autobandenfabriek
Vredestein is een van de oudste bandenfabrieken in de wereld en wat in 1910 startte als fabrikant voor rijwielbanden is uitgegroeid tot een moderne autobandenfabriek. In 1946 wordt de bandenfabriek in Enschede gevestigd en gooit hoge ogen als het om het ontwikkelen van geavanceerde banden gaat voor auto, motor en fiets.

De laatste jaren blijkt de fabriek echter verlieslijdend te zijn en begin dit jaar worden er maar liefst 750 ontslagen aangekondigd, die volgend jaar en het jaar daarop zullen worden uitgevoerd. Zoals het nu uitziet blijft in Enschede slechts de productie van banden voor landbouwmachines en het duurdere segment auto’s over.

Vredestein kent een oer-Hollandse historie
Tot 2009 was Vredestein een Hollands bedrijf. De overname door Apollo Tyres moest stabiliteit brengen, maar dat heeft averechts gewerkt. Er werkten tot voor kort zo’n vijftienhonderd medewerkers in de Enschedese fabriek. De Indiase eigenaar Apollo heeft echter aangekondigd de bandenproductie naar India te verplaatsen. En er is al eerder een dochterfabriek in Hongarije opgezet die goedkoper produceert. Dat is een aderlating voor de regio waar de Vredestein bandenfabriek al jaren een grote werkgever is.

Dat neemt niet weg dat ondanks de Hollandse historie het bedrijf tot voor kort uitblonk in modern en geavanceerd bandendesign. Dat deed ze samen met het bekende Italiaanse ontwerpbureau van Giugiaro. Niet alleen de functie, maar ook de vorm van banden luistert nauw en met deze samenwerking waren de Vredesteinbanden het neusje van de zalm. Zoals Italiaanse damestassen uitblinken in stijl, vorm en functie, zo deden deze banden -in alle mogelijke formaten- dat ook.

 



Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App