Romano Albesiano, sinds eind 2024 technisch directeur van het Honda MotoGP-project, gelooft dat de Japanse fabrikant in 2026 weer structureel moet kunnen meestrijden om overwinningen. “We zouden dan moeten kunnen vechten voor zeges,” aldus de Italiaan tegenover motogp.com.
Romano Albesiano kwam over van Aprilia, samen met onder meer Antonio Jimenez en Aleix Espargaró, en sindsdien heeft Honda merkbaar progressie geboekt met de RC213V. In de eerste acht races van 2025 boekte Honda al een overwinning in Le Mans op een natte baan en podium klassering in Silverstone onder droge omstandigheden, beiden met Johann Zarco.
De Italiaan benadrukt dat Honda nog niet direct mee kan strijden voor de wereldtitel maar dat men wel de ambitie heeft om op korte termijn weer races te gaan winnen: “Voor een kampioenschap vechten in 2026? Dat weet ik niet. Maar we hebben wel de verwachting dat er races gaan winnen. Albesiano stelt zelfs openlijk dat Honda de concessies – waar het Japanse merk dit seizoen nog van profiteert – liever verliest dan behoudt. “Hopelijk verliezen we ze eind dit jaar, dat zou een goed teken zijn.”
Voor de tweede seizoenshelft van 2025 zijn meerdere updates gepland: “We hebben een vrij lange lijst met nieuwe onderdelen voor het einde van het seizoen. Je zult een snelle evolutie van de motorfiets zien, zowel op het gebied van het chassis maar ook wat betreft de motor en meer.”
Albesiano, die Aprilia onder zijn leiding zag groeien tot een regelmatige podium kandidaat, zag bij zijn overstap naar Honda eerst weinig lichtpunten. “Gezien de resultaten van vorig jaar verwachtte ik een slechte motor. Die indruk veranderde echter snel: De meeste eigenschappen bleken juist positief, al waren er enkele cruciale zwakke punten.”
Dat biedt volgens hem kansen voor gerichte verbetering. Zo is de koppelafgifte aanzienlijk verbeterd, evenals de elektronische strategie rond de traction control. Ook de samenwerking binnen het team is veranderd: “We delen nu alles. Ook dat helpt bij de ontwikkeling.”
De Italiaan spreekt van een nauwere wisselwerking tussen Japanse precisie en Europese flexibiliteit: “Ik breng de Europese aanpak mee naar de ontwikkeling. Het draait om passie en creativiteit, iets dat ook altijd bij Honda heeft gepast.”
Albesiano liet zich in het gesprek tot slot voorzichtig uit over de toekomst van Jorge Martin, de regerend MotoGP wereldkampioen die naar verluidt na één jaar alweer wil vertrekken bij Aprilia. “Als Martin komt, is dat goed voor Honda. Voor Aprilia zou het een slechte zaak zijn. Maar ik ben daar net weg, dus ik wil er liever niets over zeggen.”
↓Tijdschema en volledige uitslagen Brembo Grand Prix of Italy↓
Handige links Brembo Grand Prix of Italy:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’