Terwijl concurrenten met grotere updates kwamen opdagen, hield Honda het afgelopen dinsdag tijdens de Valencia Test bij enkele gerichte aanpassingen en kleine updates. Toch kijkt het Japanse merk met tevredenheid terug op deze eerste officiele winter testdag ter voorbereiding op het 2026 seizoen, zo liet teammanager Alberto Puig weten.
Met een twaalfde rondetijd was Joan Mir afgelopen dinsdag op Circuit Ricardo Tormo de best geklasseerde Honda coureur. Deze plaats op de tijdenlijst spreek in eerste instantie misschien niet tot de verbeelding maar veel waarde kan er zeker niet gehecht worden aangezien de verschillen tijdens deze eerste test ter voorbereiding erg klein waren. Met een snelste rondetijd van 1’29.872 hoefde de Spanjaar slechts 0,499 seconde prijs te geven op de snelste rondetijd van de dag gereden door Aprilia coureur Raul Fernandez en dat met nagenoeg dezelfde motor waarmee de Honda HRC Castrol coureur twee dagen eerder de laatste MotoGP race van het seizoen als zevende de finish passeerde.
Honda bracht dinsdag geen volledig nieuwe RC213V mee naar het Circuit Ricardo Tormo, maar testte enkele componenten die bedoeld zijn voor het laatste seizoen onder het huidige technische reglement. Joan Mir, Luca Marini en LCR-coureur Johann Zarco reden zoals gezegd in grote lijnen met dezelfde motor als tijdens de GP van afgelopen weekend, aangevuld met enkele nieuwe onderdelen.
“We hadden niet veel om te testen – twee of drie dingen – maar alles wat we monteerden werkte zoals verwacht,” aldus Honda HRC Castrol teambaas Alberto Puig tegenover het Spaanse DAZN. “Het was een productieve dag, ondanks de beperkte tijd vanwege een natte baan in de ochtend. We zitten in de juiste richting en dat stemt ons tevreden.”
Hoewel Puig geen details gaf over de exacte updates, werd duidelijk dat de focus lag op het verbeteren van de grip via aanpassingen aan het chassis.
De recente vooruitgang van Honda – met een overwinning in Le Mans en droge podiumplaatsen in Silverstone, Motegi en Sepang – heeft ertoe geleid dat het merk na het laatste Grand Prix weekend van het seizoen in Valencia de Group D-concessies heeft verloren. Dat betekent minder testdagen, wildcards en banden, maar dat wordt bij Honda niet als probleem gezien.
“Dat wat we nu testten ook werkt, maakt het eenvoudiger om een ontwikkelingslijn te blijven volgen,” aldus Puig. “Dat is essentieel om straks mee te kunnen doen met de topfabrikanten.”
Voor het seizoen 2026 wil Honda structureel meedoen in de top. “We hebben meer vermogen, maar nu is het tijd om dat om te zetten in regelmatige resultaten,” zegt Puig. “Top vijf in kwalificatie en race moet het nieuwe doel worden, zonder dat de coureurs elke ronde op de limiet moeten zitten.”
Handige links Valencia Test:
Tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



