Hugo van den Berg maakt komend weekend zijn opwachting in de nationale Supersport 300 wedstrijd in het bijprogramma van de 87e Dutch TT. Samen met maatje Joey Litjens komt Van den Berg aan de start op een Yamaha R3. De voormalig Grand Prix coureur kijkt uit naar dit eenmalige optreden en is benieuwd of ze nog een beetje mee kunnen komen met de rest van het veld.

De echt actieve racecarrière van de inmiddels 27-jarige Hulshorster is inmiddels al een flink aantal jaren voorbij. In 2008 reed Hugo van de Berg nog 125cc Grand Prix’s in het team van Arie Molenaar. Er volgden gedurende de seizoenen 2009 en 2010 nog wat races in de Supersport 600 klasse maar daarna werd de helm min of meer aan de wilgen gehangen.

Dat min of meer geeft aan dat Van den Berg nooit helemaal afscheid genomen heeft van de sport want de afgelopen jaren zagen we zijn naam enkele keren verschijnen op deelnemerslijsten van de Supermono klasse en verder treedt hij nog regelmatig op als instructeur tijdens circuitdagen van de Raceacademy.

Hoogtepunt uit de Grand Prix carrière van Van den Berg was uiteraard het gescoorde WK-puntje tijdens de 125cc race van de Dutch TT in 2008. Na een rode vlag volgde een nieuwe race over vijf ronden waarbij de Nederlander in de laatste ronde als 16e uit de Ramshoek kwam. Voor de GT-bocht werd de Zwitser, en huidig Moto 2 rijder, Dominique Aegerter uitgeremd waarna Van den Berg als 15e de finishvlag passeerde. Het was op dat moment 12 jaar geleden dat er nog een Nederlander (Loek Bodelier) punten had weten te scoren in de lichtste GP klasse.

Na zijn racecarrière is Van den Berg aan het werk gegaan als uitvoerder bij Volker-Stevin waar hij begin 2016 ontslag nam om zijn droom werkelijkheid te laten worden. In het voorjaar vertrok de Hulshorster voor het maken van een jaar durende wereldreis. Afgelopen voorjaar keerde hij daarvan terug waarna hij onmiddellijk weer aan de slag kon bij zijn oude werkgever.

Van den Berg heeft nagenoeg zijn hele motorsportcarrière concurrentie gehad van Joey Litjens waarbij ze in vrijwel alle opzichten elkaars tegenpolen waren. Van den Berg was buiten de baan het keurige jongetje terwijl Litjens meer het type “straatschoffie” was. In karakter en uiterlijk waren de twee totaal verschillend en zagen ze elkaar, zeker op de baan, als de grootste vijanden.

Litjens omschreef in zijn, door Jarno van Osch prachtig geschreven, biografie Impact de rivaliteit door te stellen dat hij het gevoel had dat Van den Berg als het ware alles kwam aanwaaien, voornamelijk vanwege de centen van vader Henk van den Berg, daar waar hijzelf overal vreselijk voor moest knokken. Die rivaliteit was in de jaren 2006/2007, de jaren dat Litjens GP’s reed bij het team van Arie Molenaar en Van den Berg uitkwam voor het eigen Varenhof Racing Team en het Spaanse Blusens, duidelijk herkenbaar bij beide coureurs.

Door de jaren heen is daar echter verandering ingekomen en zijn de beide ex-GP rijders goede vrienden geworden. Beiden hebben in hun nog jonge leven het nodige meegemaakt. Litjens’s carrière eindige met de klap op de Varsselring en de daarbij opgelopen beschadigingen aan zijn rechterarm terwijl Van den Berg’s zus Maaike in 2006 een lage dwarsleasie opliep bij een motorongeval in hun woonplaats Hulshorst. De wil en discipline om zover als mogelijk te herstellen zit bij beide familie’s in het bloed.

Die wil en discipline heeft Litjens zover gebracht dat hij weer motor kan rijden en enkele weken geleden benaderde de Limburger Van den Berg met de vraag of hij zin had mee te doen aan de nationale Supersport 300 race in het bijprogramma van de komende Dutch TT. Van den Berg had daar wel oren naar waarna beiden enkele weken geleden een trainingsdag hebben gereden op het TT Circuit Assen. Litjens beschikt over een eigen Yamaha R3 en de organisatie van de Supersport 300 klasse wist eenzelfde motorfiets te regelen voor Van den Berg. Na de trainingsdag ging voor beiden het licht definitief op groen.

Gevraagd naar zijn doelstelling voor de race kwam van Van den Berg, met een hele vette knipoog, direct het antwoord “voor Joey finishen” gevolgd door “lekker rijden en plezier hebben”.

Verder is Van den Berg benieuwd of ze beiden een beetje mee kunnen komen met de rest van het veld. De Hulshorster is er van overtuigd een harde dobber te krijgen aan de Limburger want tijdens de trainingsdag deden ze qua rondetijden nauwelijks voor elkaar onder. Van den Berg stak zijn bewondering voor de snelheid van Litjens, met diens beperking, niet onder stoelen of banken.

 

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag sfeer
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag