Andrea Iannone, één van de meest spraakmakende namen in de huidige World Superbike-paddock, lijkt voor 2026 achter het net te vissen. Ondanks zijn acceptabele prestaties bij Team Go Eleven en de beschikbaarheid van nog drie fabriekszitjes (Yamaha, Honda en BMW) komt de 36-jarige Italiaan niet voor in de plannen van deze drie topteams.
Na zijn vier jaar lange schorsing maakte Andrea Iannone in 2024 zijn rentree op WK-niveau, en wel het WorldSBK met Team Go Eleven. Meteen liet hij zien dat zijn snelheid nog altijd intact was, met als hoogtepunt zijn sensationele overwinning op Motorland Aragón. Toch bleef de stap naar een fabrieksteam uit, en ook in 2025 moest hij genoegen nemen met een verlenging bij een privé- satellietteam. Nu eindigt zelfs dat avontuur aan het einde van het huidige seizoen: Team Go Eleven heeft enige tijd geleden namelijk al aangegeven niet met hem verder te willen en dat er aan het einde van het seizoen een einde komt aan hun samenwerking.
Voor 2026 zijn er nog een drietal fabrieksmotoren beschikbaar, maar geen van de drie fabrikanten (Yamaha, Honda en BMW) heeft belangstelling getoond in de diensten van de voormalig Grand Prix coureur en doorgaans flamboyante Italiaan. Yamaha lijkt in zee te gaan met Can Öncü als opvolger van Jonathan Rea, Honda lijkt naast nieuwkomer Jake Dixon verder te gaan met Xavi Vierge of anders te kiezen voor huidig MotoGP coureur Somkiat Chantra en BMW Motorrad lijkt de keuze te laten vallen op Miguel Oliveira of Pol Espargaró. Stuk voor stuk coureurs met mindere erelijsten en ervaring dan Iannone, die in de MotoGP dertien races op zijn naam schreef. “Met dezelfde motor kan ik nog steeds met hen concurreren,” benadrukte de Italiaan onlangs nog in Hongarije.
Iannone’s reputatie als veeleisende en soms moeilijke coureur werkt hem mogelijk tegen. Toch waren legendes als Troy Bayliss, Max Biaggi en Noriyku Haga ook niet de makkelijksten, maar wel onmisbaar voor het imago van het FIM Superbike World Championship. Het verschil zit volgens insiders in het systeem: waar de Flamini broers – voormalige eigenaren van het kampioenschap – excentrieke sterren omarmden om de show te versterken, hanteert Dorna Sports sinds de overname in 2013 een ‘low profile’-beleid. Het WorldSBK moet weliswaar blijven bestaan, maar het mag niet concurreren met de MotoGP in populariteit, laat staan te overstijgen!!
Iannone’s mediagenieke uitstraling, uitgesproken mening en zijn wil om te willen winnen zouden zomaar eens zijn grootste struikelblok kunnen zijn wat betreft een lange verblijf in het op productiemotoren gebaseerde kampioenschap.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Hungarian Round↓
Handige links Hungarian Round:
Volledige tijdschema en uitslagen
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’