IDM Lausitzring: Grote deceptie voor Bobby Bos

24
bobby-bos
Bobby Bos | foto© Tiny Kolsters

De Lausitzring was van 24 t/m 26 augustus het decor voor de vijfde ronde van het Internationale Deutsche Motorradmeistershaft. Het circuit ligt nabij de plaats Klettwitz tussen Berlijn en Dresden. Bos kende het hele weekend grote problemen waardoor er van een echte deceptie gesproken mag worden.

Enkele weken geleden reisde het team al een keer af naar dit circuit om er een paar dagen te testen. Ook die testdagen verliepen niet naar wens doordat de MGM Yamaha R1 kampte met vering problemen die niet ter plaatse opgelost konden worden.

Uiteraard waren de weken tussen test en race gebruikt om die vering problemen op te lossen en dus begon Bobby op vrijdagochtend vol goede moed aan de vrije trainingen. De vering problemen bleken tijdens het rijden inderdaad opgelost maar helaas vertoonde de Yamaha nu andere kuren. De elektronica wilde namelijk niet naar behoren werken. Een ruim 200 pk sterke motor rijden met elektronicastoringen of zelfs compleet zonder elektronica is voor een ervaren coureur wel te doen maar niet op topniveau. Zaken als tractioncontrol, wheelie control en snel schakelsysteem (quickshifter) worden allemaal geregeld vanuit dat kleine kastje op de motor en als dat niet naar behoren of helemaal niet werkt wordt het lastig om hard te kunnen rijden.

Het team heeft gedaan wat ze konden om de problemen op te lossen maar dat is niet gelukt. Bobby kwalificeerde zich zaterdag nog wel als veertiende maar kon zondag tijdens de beide races totaal geen vuist maken. De eerste race werd nog wel uitgereden maar meer dan een 19e plaats zat er niet in. In de tweede race kwam Bobby al aan het einde van de eerste ronde de pitsstraat ingereden omdat de elektronica het wederom volledig liet afweten.

“Ik zou willen dat we niet gegaan waren. Het was een weekend om van te janken,” aldus Bobby na afloop van de tweede race. “We hebben tussen de twee races in zo ongeveer alles op elektronicagebied vervangen. Tijdens de opwarmronde van de tweede race leek alles goed te werken en ik ging hoopvol van start. Ik had ook een goede start en zat er lekker bij. In de eerste bocht draai ik het gas open en pats, het hele dashboard weer op zwart. In de eerste race kon ik in het begin nog redelijk meekomen en reed ik net buiten de punten. Ik ben toen door blijven rijden omdat ik de hoop had nog een puntje of zo te kunnen scoren. Het rijden zonder goed werkende elektronica is zwaar en ook niet zonder gevaar omdat de motor dingen kan doen die je totaal niet verwacht en gewend bent. Toen het in de tweede race gelijk bij de eerste bocht weer mis was had ik er genoeg van en ben aan het einde van die eerste ronde de pits ingereden.”

Een in alle opzichten duur weekend eindigde zo in nul punten en dat is na onder andere de goede races op Zolder en Schleiz uiteraard een grote teleurstelling.

“We gaan nu ontzettend teleurgesteld terug naar huis en hebben twee weken om de Yamaha weer in orde te krijgen voor onze thuisrace op het TT-circuit in Assen. Ik wil daar vlammen om de vieze nasmaak van zowel de test als het raceweekend op de Lausitzring te kunnen vergeten. Hopelijk kunnen we onze sponsoren en supporters dan iets meer bieden dan we in dit weekend gedaan hebben.”

Door de twee nulscores van afgelopen weekend is Bobby in de tussenstand van het IDM een plaatsje gezakt en staat hij nu tiende. De volgende IDM race is de thuisrace op het TT-Circuit Assen in het weekend van 7 t/m 9 september. Uiteraard bent u van harte welkom om te komen supporten.

 

Handige links IDM Lausitzring:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag