Motorsportarena Oschersleben was in het pinksterweekend het decor voor de tweede ronde van het IDM 2019 kampioenschap. Bobby Bos keek na afloop met gemengde gevoelens terug. Tevreden over zijn rijden, ontevreden over de behaalde resultaten is de manier om het weekend heel kort samen te vatten.

Het IDM weekend op Oschersleben werd gecombineerd met een race voor het Endurance World Championship seizoen 2018/2019. Dit kampioenschap startte in het najaar van 2018 met de Bol d’or en eindigt volgende maand met de 8 uren van Suzuka in Japan. De 8 uren van Oschersleben was dus de laatste Europese ronde van dit Endurance seizoen. Bos kreeg in de aanloop daar naartoe de bevestiging dat hij kon deelnemen aan die race met het Extéria KSPCS Racing Team by EKO team.

Het weekend werd dit keer op donderdag afgetrapt met twee vrije trainingen en een kwalificatietraining voor het IDM kampioenschap. De weersomstandigheden waren wisselend en de eerste vrije training werd afgewerkt op een droge baan. Bos rekent dit circuit tot zijn favorieten en hij zat er vanaf het begin lekker bij en eindigde de training op een keurige achtste plaats.

Voor de tweede vrije training moest de HPC Suzuki worden omgezet naar een regensetting vanwege een volledig natte baan. Ook in deze training was Bos goed onderweg totdat het achterop het circuit mis ging. Bij het aanremmen van een bocht gleed direct het voorwiel onder hem weg waarna de Suzuki met redelijk wat schade uit de grintbak moest worden geplukt. Bos bleef zelf gelukkig ongedeerd.

Het team moest even hard werken om de motor weer gereed te krijgen voor de eerste kwalificatietraining aan het einde van de donderdagmiddag. Dat lukte maar de Suzuki was zeker nog niet optimaal en kende nog wat kleine technische probleempjes. Mede daardoor wist Bos niet verder te komen dan een voorlopige 12e startpositie.

“Het was niet makkelijk vandaag. De crash in de tweede training zorgde voor wat ongemak in de eerste kwalificatietraining waardoor ik bij lange na niet in de buurt kwam van wat ik hier kan rijden. Ik heb echter goede hoop dat we naar morgen toe de boel een stuk beter op de rit zullen hebben,” aldus Bobby na afloop van de trainingen.

Dat die woorden niet loos waren bleek tijdens de tweede kwalificatietraining op vrijdag. De tijden gingen rap omlaag en Bos wist op te schuiven naar de tiende startpositie met een snelste ronde van 1’27.077. Het middenveld zat ontzettend dicht op elkaar dus bood die tijd zeker perspectief voor de beide races van het weekend.

“Dit was een lekkere training. De Suzuki voelde direct goed aan en ik kon goed meekomen. Vorig jaar was ik hier nog een fractie sneller maar dat was met een sleepje van mijn toenmalige teamgenoot Lorenzo Lanzi. Nu reed ik mijn snelste tijd alleen dus ik ben dik tevreden met hoe het is verlopen. Vanaf f P4 t/m P11 zit het ontzettend dicht bij elkaar dus ik ben er zeker van dat we in de races kansen hebben om verder naar voren te komen.”

Opnieuw geen loze woorden want in de eerste race op zaterdagmiddag schoot Bos goed uit de startblokken en kwam direct naar de achtste plaats. Na de eerste schermutselingen vormde zich een kopgroep van vijf rijders met enkele seconden daarachter een groepje van drie met daarbij Bos.

Halverwege de race wist Bobby de zesde plaats in handen te nemen en hij wist deze vast te houden tot aan de voorlaatste ronde. Polita wist helaas nog voorbij te komen maar de zevende plaats op net 10 seconden van de winnaar zorgde voor een tevreden gezicht en werd er verwachtingsvol uitgekeken naar de tweede race later op de zaterdagmiddag.

Door de omgekeerde gridprocedure mocht Bos de tweede race starten vanaf de vierde startpositie. De start was wederom goed en Bobby kwam de eerste twee ronden als vierde door. Bij het ingaan van de tweede ronde werd de voor hem rijdende Polita op een pittige manier gepakt en schoof Bos op naar de derde plaats. Die derde plaats wist Bobby vijf ronden lang vast te houden. Bij het ingaan van de zevende ronde voelde Bobby al dat de Suzuki wat minder begon te lopen en gaf de Suzuki bij het opkomen van achterste rechte stuk helemaal de geest. Dat zorgde nog voor enkele seconden samen geknepen billen bij coureurs en toeschouwers want de voluit accelererende coureurs achter hem konden de uitrollende Suzuki maar nauwelijks ontwijken. De oorzaak van het stilvallen bleek achteraf een kapotte benzinepomp. Helaas een nul score in een race waarin Bobby zich tot aan het uitvallen uitstekend had laten zien.

“Deze dingen kunnen gebeuren in een mechanische sport. Ik ben al blij dat er bij het stilvallen geen ongelukken gebeurd zijn was het echt bloedlink. Voor hetzelfde geld waren Moser en Schmitter vol achterop mij geknald. Vooral Schmitter reed letterlijk de vouwen uit mijn pak. Pffff. In de eerste race ging het superlekker en het was jammer dat een klein foutje er voor zorgde dat Polita, die overigens zeer vervelend reed, me nog voorbij kon komen. In de tweede race heb ik hem bij het passeren in de tweede ronde even laten voelen dat ik ook niet te beroerd ben om een tikkie uit te delen,” aldus een grijzende Bos.

“In de tweede race heb ik me prima laten zien. Ik kon net niet aanpikken bij het tempo van de top twee maar kon gedurende vijf ronden de rest van het veld redelijk makkelijk achter me houden. Helaas ging de Suzuki stuk waardoor het resultaat uiteraard teleurstellend was. Het weekend samenvatten is eigenlijk simpel. Tevreden met de kwalificatie, zeer tevreden over race één en de opening van race twee maar teleurgesteld over het resultaat in race twee. Op naar Zolder waar ik me normaal gesproken ook altijd goed thuis voel.”

“Zaterdagavond werden we ons weer eens bewust van het feit dat deze sport niet zonder gevaren is. IDM SS600 rijder Dennis Lippert ging eigenlijk onschuldig onderuit maar werd vervolgens aan het hoofd geraakt door iemand direct achter hem. We hebben meegekregen dat de situatie van Dennis bijzonder ernstig en uiteindelijk uitzichtloos bleek te zijn. Ik wil langs deze weg de familie, het team en vrienden van Dennis Lippert heel veel sterkte toewensen in deze moeilijke tijd,”

Zoals gezegd wordt het derde IDM weekend gereden op de Belgische “Omloop van Terlaemen” in Zolder. Dat weekend vindt plaats van 21-23 juni.

Bos was naast het IDM ook actief in het Endurance World Championship. Het Extéria KSPCS Racing Team by EKO team was echter van een minder niveau. Er ging veel fout en één van de rijders hield het na de trainingen al voor gezien. Bos had zaterdagavond nog het nodige weten te veranderen aan de vering en reed zondag de tweede stint voor het team. Hij liet simpelweg goede rondetijden noteren ondanks de mindere motor. Het team werd echter middels een zwarte vlag uit de wedstrijd gehaald. De reden daarvan is tot op heden nog steeds een vraagteken voor Bos.

 

Handige links IDM Oschersleben 2019:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App