IDM Superbike 1000 coureur Danny de Boer neemt jaartje rust

450
danny-de-boer
Danny de Boer | foto© Jan Timmerman

Danny de Boer zal in 2019 niet aan de start verschijnen als actief wegracecoureur. De 2016 IDM Superstock 1000 kampioen neemt een jaartje rust. Dit nieuws heeft de coureur uit Staphorst op de laatste dag van het jaar wereldkundig gemaakt.

Danny de Boer is al vele jaren een vertrouwd gezicht in de Nederlandse wegracesport. In 2002 begin De Boer zijn wegracecarrière in de toenmalig Aprilia Junior Cup om vervolgens via de Aprilia 250Cup op veertienjarige leeftijd voor het eerst kennis te maken met een 600cc machine.

Na van start te zijn gegaan in divers Europese en nationale Supersport en Superbike klasses en behalen van drie Nederlandse titels in de Dutch Superbike klasse stapte de in Kampen geboren en Staphorst wonende De Boer over naar de toenmalige IDM Superstock 1000 klasse van het IDM. Na in het eerste seizoen als zesde geëindigd te zijn in het kampioenschap werd in 2016 samen met het Nederlandse SWPN/Stichting Zorgeloos Kind Racingteam de titel behaald. Tevens wist De Boer in hetzelfde jaar ook nog eens zijn vierde titel te behalen in de Dutch Superbike klasse.

In 2017 stapte De Boer over naar het Van Zon Remeha BMW Team van de Belg Werner Damen om samen van start te gaan in de IDM Superbike 1000 klasse. In dat seizoen was De Boer de enige coureur die naast de ongenaakbare Markus Reiterberger een wedstrijd wist te winnen en eindigde hij uiteindelijk als vierde in de eindstand van het kampioenschap.

De vooruitzichten voor 2018 leken vervolgens in eerste instantie veelbelovend, de Staphorster tekende een contract bij het vooraanstaande Team Yamaha MGM. Deze samenwerking bleek echter geen succes en was door sponsorperikelen, veranderende omstandigheden (de IDM-organisatie besloot kort voor de start van het seizoen een contract te tekenen met Pirelli als bandenleverancier waardoor Team Yamaha MGM een jarenlang samenwerking met Dunlop noodgedwongen moest beëindigen) en een stroef verlopen samenwerkjng geen lang leven beschoren. De Boer en teambaas Michael Galinski besloten dan ook tussentijds hun contract te beëindigen.

Niet veel later ging De Boer een nieuwe uitdaging aan met Kawasaki Weber Motos Racing, een uitdaging waar vooraf bekend was dat het geen makkelijke opgave zou worden en er nog veel werk aan de winkel was. Het lukte De Boer echter niet om samen met het team de ommekeer te maken en uitslagen te rijden die normaalgesproken geen probleem waren voor de talentvolle Nederlander. Naast het feit dat de gewenste uitslagen uitbleven bleek ook de fysieke gesteldheid de tijdelijke Kawasaki coureur parten te spelen.

Al deze tegenslagen hebben De Boer doen besluiten om komend seizoen niet aan de start te verschijnen als actief coureur en een jaartje rust te nemen om, als zijn fysieke gesteldheid het toelaat, in 2020 fit terug te keren.

De Boer plaatste op Oudejaarsdag onderstaande tekstbericht op zijn Facebookpagina:

“Het meest pijnlijke moment dit jaar is het verlies van onze moeder op een te jonge leeftijd. Jarenlang heeft ze gevochten als een leeuw, maar helaas kwam voor haar dan toch die finishvlag. Dan mijn raceseizoen, het 2018 raceseizoen begon met een valse start. De samenwerking met het team liep niet, op dat moment waren er te veel issues waardoor ik niet in een situatie kwam waarin ik kon presteren. Vervolgens kreeg ik een aanbod van Kawasaki. Vanuit het team had ik geen enkele prestatiedruk. Hun ervaring vanuit de rijder met wie zij het seizoen gestart waren (Matthieu Gines) was dat het pakket (motor/afstelling) nog niet goed was. Een flinke uitdaging dus. We hebben een aantal positieve stappen kunnen maken, chapeau ook aan het team die er alles aan deden om het pakket beter te maken. Maar helaas was ik niet in staat om op deze motor podium’s bij elkaar te rijden. Juist dit team gun ik deze resultaten zo, wat hebben ze gewerkt om de boel op de rit te krijgen. Seizoen 2019 had men graag het contract met mij verlengd maar gedurende het seizoen merkte ik ook dat m’n conditie achteruitging. Iets wat ik niet in wilde inzien. Hoe harder ik trainde, hoe vermoeider ik werd. Inmiddels leef ik 15 jaar als topsporter en heb ik al die jaren 110% gevraagd van mijn lijf. De tegenslagen van afgelopen jaar waren de bottleneck. Mentaal ben ik moe! Na overleg met sponsoren, doktoren en het thuisfront heb ik besloten om in 2019 een jaar niet te racen. Ik zal de komende maanden veel rust pakken en wanneer mijn lijf er weer aan toe is zal ik mijn trainingen weer oppakken om in 2020 weer fit aan de start te staan.”


Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App