Iker Lecuona: “Overstap van MotoGP naar het WorldSBK juiste beslissing”

2019
iker-lecuona
Iker Lecuona | foto© Honda Racing

Iker Lecuona begon een jaar geleden aan een nieuw hoofdstuk in zijn carrière. De MotoGP coureur stapte voorafgaand aan het 2022 seizoen namelijk over naar het FIM Superbike World Championship. De Spanjaard, die dit seizoen aan zijn tweede jaar begint in dienst van Team HRC, zegt echter geen moment spijt te hebben gehad van zijn overstap en uit te kijken naar het komende seizoen.

Iker Lecuona maakte in 2022 de overstap als coureur naar het FIM Superbike World Championship. Ondanks dat de Spanjaard op dat moment nog maar slechts 22 jaar was kon hij voorafgaand aan het vorige seizoen geen nieuw zitje bemachtigen in de MotoGP klasse. Aangezien Lecuona tot aan zijn overstap alleen nog maar op WK-niveau actief was geweest in de MotoGP paddock was alles nieuw voor de Spanjaard en moest hij aan veel nieuwe dingen wennen. Te beginnen met de motor, de banden, sommige circuits en last but not least ook zijn rivalen op de baan en het format van het op productie gebaseerde wereldkampioenschap.







Lecuona wist samen met zijn landgenoot Xavi Vierge– eveneens vanuit de MotoGP paddock overgekomen, maar dan vanuit de Moto2 klasse – een plaats te verwerven binnen Team HRC, het officiële Honda fabrieksteam. Het werd niet een heel erg makkelijk eerste seizoen, maar met een negende plaats in de eindstand kijkt de Spanjaard toch met een tevreden gevoel terug op zijn overstap, een overstap waar hij zeker geen spijt van heeft.

Iker Lecuona: “Voor mij is de SBK paddock als één grote familie. Je kunt met iedereen praten, bijvoorbeeld met Johnny’s [Rea] crewchief of Toprak Razgatlioglu, er wordt samen gelachen. Dat geeft je een prettig gevoel en dat slaat ook over op de baan. Een Toprak maakt het niet uit of je achter hem rijdt. Hij doet gewoon zijn ronde en Xavi en ik doen hetzelfde. Het is totaal anders dan in de MotoGP en ik hou ervan. Eerlijk gezegd, in dit kampioenschap ben ik een gelukkig man. Soms als je moe bent, heb je niet altijd zin om naar de verplichte paddockshow te gaan, maar uiteindelijk vind ik het programma geweldig. Iedereen kan in de paddock komen, met ons praten en een selfie nemen. Ik ben hier gelukkig en hoop nog een paar jaar te blijven.”

Maar hoe gezellig en leuk de WorldSBK paddock ook is, HRC heeft de Spanjaard in dienst om zo goed mogelijk te presteren en het maximale uit de Honda te halen. Ook in 2023 zal Lecuona samen met Vierge zijn beste beentje voort gaan zetten, en dat in een kampioenschap dat volgens de Team HRC coureur elk jaar sterker wordt.

Iker Lecuona: “Het kampioenschap wordt elk jaar sterker. Ook dit jaar stappen coureurs uit de MotoGP en Moto2 over naar het FIM Superbike World Championship, waardoor het niveau omhooggaat. Dit betekent ook voor ons dat als wij een ‘probleempje’ hebben, er nog meer rijders in onze groep van kunnen profiteren. We moeten dus harder werken en nog beter zien te worden. Maar ik denk dat het goed is als het niveau steeds hoger wordt door coureurs als Danilo of Dominique die komend seizoen hun debuut gaan maken in het kampioenschap.”

Inmiddels zijn Lecuona en Team HRC afgereisd naar Australië waar aanstaande maandag en dinsdag op het Phillip Island Grand Prix Circuit de laatste wintertest op het programma staat alvorens enkele dagen later op hetzelfde circuit de openingsronde van het 2023 FIM Superbike World Championship seizoen op het programma staat.

Handige links Grand Ridge Brewery Australian Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • WorldSBK_Race 2 podium
  • World Supersport race two start
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Remy Gardner_pit walk
  • Safety Car
  • Phillip Island Circuit
  • Michael van der Mark_Superpole race
  • Michael van der Mark_race 2
  • Loris Baz_race 2
  • Jonathan Rea_Race 2
  • Jorge Navarro_race 2
  • Dominique Aegerter_race 2
  • Glenn van Straalen_race 2
  • Danilo Petrucci
  • Álvaro Bautista_race two podium
  • Álvaro Bautista_race 2 parc feme
  • Álvaro Bautista_race 2
  • Superpole Race
  • WorldSSP podium race2
  • Superpole Race
  • WorldSSP race2
  • Nicolo Bulega
  • Stefano Manzi
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSBK race 2
  • WorldSSP race 1
  • Michael Hill - Paddock show
  • WorldSSP race 1
  • WorldSSP race 1
  • Domninique Aegerter
  • WorldSBK race 1
  • Eab Racing Team
  • Alvaro Bautista
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • WorldSBK race 1
  • Stefano Manzi
  • Eric Granado
  • Michael van der Mark
  • Alvaro Bautista
  • Ten Kate Racing Yamaha
  • DSC_3713 copy
  • Iker Lecuona
  • Stunt show
  • Michael van der Mark
  • Scott Redding
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Philipp Öttl
  • Dominique Aegerter
  • Glenn van Straalen
  • Arne Mussche & Kervin Bos
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • WorldSBK Photo shoot
  • Yamaha WorldSBK Team
  • WorldSBK flags
  • World Supersport class of 2023
  • Troy & Kim Bayliss
  • Tom Sykes & Jonathan Rea
  • Toprak Razgatlıoğlu
  • Stefano Manzi & Nicolò Bulega
  • Swingarm
  • Tom Bramich & Eric Granado
  • D4S_5958 copy
  • Oli Bayliss
  • Alex Lowes
  • Michael Morel
  • Michael Ruben Rinaldi
  • Jonathan Rea & Wayne Maxwell
  • Jonathan Rea
  • Glenn van Straalen
  • Garreett Gerloff
  • Garrett Gerloff & Loris Baz
  • Axel Bassani's #47 Motocorsa Racing
  • EAB Racing
  • Fork leg
  • Axel Bassani
  • Álvaro Bautista #1
  • 2023 WorldSSP coureurs
  • Phillip Island Grand Prix Circuit
  • 2023 WorldSBK coureurs