In de slipstream van van der Lagemaat en Filart

73

Hallo racefans, Na twee weekenden rust was het wel weer lekker om weer op de motor te zitten. In deze drie weken hadden we weer wat spullen verbeterd en getest op de testbank om zo goed voorbereid aan deze wedstrijd te beginnen.

Op vrijdag hadden we al de mogelijkheid om op Assen te rijden. Van het begin af aan ging het gelijk al goed, eerst rustig aan weer aan de korte nationale baan wennen. Aan het einde van de eerste training ging ik al weer sneller dan dat ik tot dan toe op Assen gereden had, met eerst een 1.29,2 reed ik nu al meteen een 1.28,8.

Met voor de 2e training nog wat vering aanpassingen wilde ik weer mijn tijd verbeteren. Doordat ik teveel pushte en zo niet meer vloeiend reed, kwam ik niet verder dan lage 1.29Õers.

Een beetje balend ging ik naar de 3e training en hier ging het weer gemakkelijk. Ik reed al snel een 1.28 en daalde zelfs tot een tijd van 1.28,2. We waren dus allemaal zeer blij en hadden goede hoop voor de race.

Op zaterdag was het heel mooi weer om te rijden, een goede baan temperatuur zorgde er ook voor veel grip en er was bijna geen wind, wat de dag ervoor wel anders was. In de eerste training had ik wat mensen kunnen volgen. Ik heb een tijd achter Jaap Hoogeveen gereden die mij zo optrok en tot mijn grote verbazing reed ik zo een 1.27,8 wat een 9e tijd opleverde. Voor de 2e training wilde ik niet hetzelfde als de dag ervoor meemaken, dus begon ik rustiger aan deze training om niet te veel te hoeven pushen.

Ik nu had ik weer het geluk wat snellere rijders te kunnen volgen. In het begin zat ik achter Hans Smees aan, maar door een paar langzamere rijders raakte ik hem kwijt. Maar ondertussen kwam Bram Appelo voorbij, die ik probeerde te volgen. Dit ging gelijk al aardig totdat we op teamgenoot Gert Pieper inliepen.
Reden voor mij om er nog even een tandje bij te doen en jawel hoor, bij de Bult had ik hem te pakken. Nu had ik zelfs een een 1.27,3 gereden en dit resulteerde in een 8e tijd, zelfs voor Pieper, die klaagde over een band met weinig grip.

Voor de 3e training wou ik gewoon weer 1.27Õers rijden.
Halverwege de training na lange tijd alleen gereden te hebben reed ik nu in m`n eentje ook weer 27Õers en was al tevreden. Omdat ik niets meer versnelde ging ik naar binnen, even rusten. Toen ik in de pits stond, zag mijn monteur Bert, Henk v.d Lagemaat staan en zij voor de lol dat ik daar maar achteraan moest. Ik verklaarde hem voor gek en we besloten weer te gaan rijden. Na een ronde zag ik wel Henk voor mij rijden en omdat hij net de baan opging had hij nog niet veel haast, zo kwam ik dus dicht achter hem en kon ik bijna twee ronden aanpikken. Dit ging dus even lekker en ik reed weer een snellere tijd van een 1.27,1 .

Nu dus inmiddels al meer dan twee seconden sneller dan mijn snelste tijd van de vorige keer op Assen. Omdat er nog meer rijders waren die ook verbeterden zakte ik terug naar de 10e tijd. Maar wel met zeer kleine verschillen. Ik stond er dus wel goed bij, met de laatste race op Assen nog een 15e training tijd en nu 10e, was dit zeker weer een verbetering.

Op zondag ochtend regende het maar voor onze warm-up viel er geen regen meer uit de lucht, maar de baan leek nog echt nat. Toen we dus op regenbanden vertrokken bleek de baan al een echt droogspoor te hebben en had het geen zin om verder te rijden. Omdat ik de nog nieuwe regenbanden wou sparen heb ik rustig twee ronden gereden en zijn we gestopt.

Voor de race viel er nog even een harde bui en zouden we de regenbanden er dus in laten zitten. De start verliep, zoals inmiddels bijna iedere keer, weer echt beroerd. Alleen twee Aprillia rijders Gert Pieper en Rob Filart waren slechter weg. Ik had in de eerste ronde al een paar man gepakt maar ook een paar gigantische bijna-highsiders gemaakt doordat ik over de geverfde curbstones kwam. Ik kwam ook hierdoor niet echt in een ritme en werd ook door een aantal man ingehaald. Toen de baan begon op te drogen kwamen ook Rob Filart en Rafa‘l Sinke voorbij. Ik volgde hen en we haalden zo weer een paar man in tot ik op een 12e positie lag. De laatste ronden van de totaal zestien, was er een echt droog spoor en kon er weer behoorlijk hard gereden worden. Ik pakte Sinke weer terug en vond ook dat Filart geen gas gaf. In de nationale bocht remde ik hem in het natte uit, terwijl hij op een droog spoor reed. En ik reed vervolgens ook nog gemakkelijk weg van hen weg. Toen van de Lagemaat uitviel werd ik uiteindelijk 9e en waren we toch weer blij met dit resultaat.
In het kampioenschap was ik met mijn 11e plaats van mijn dichtste achtervolgers weer weggelopen.

Alleen was Gert, die 10e staat, voor mij ge‘indigd en liep hij weer een punt van me weg. In de ÔÕThe Rooky of the YearÕÕ competitie is mijn voorsprong groter geworden en sta ik nu 18 punten voor op de in de 125 cc rijdende Ferry Stoffer. Voor de volgende race, de Rizla+ Racing Day 3 op Assen, gaan we nog een keer wat proefstartjes maken!!!!.

Hopelijk tot ziens op Rizla+ Racing Day op 4 augustus.
De entree is met een kaartje gratis, dus kom kijken met z`n allen!

Allard # 44