Indrukwekkend MotoGP debuut voor Pedro Acosta in Valencia: “Het ging beter dan ik had gedroomd”

9568
Pedro Acosta - Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Pedro Acosta maakte afgelopen dinsdag zijn eerste kilometers op een MotoGP machine tijdens de officiële test in Valencia. Het was een indrukwekkend debuut van de negentienjarige Spanjaard die uiteindelijk maar 1,2 seconde langzamer was dan Maverick Viñales.

Naast dat de meeste aandacht afgelopen dinsdag gericht was op Marc Márquez die voor het eerst op de Ducati Desmocedici GP23 stapte werd er ook nauwlettend naar de GASGAS Factory Racing Tech3 pitbox gekeken waar Pedro Acosta zijn debuut maakte op een MotoGP machine.







De pas negentienjarige Spanjaard werd in 2020 kampioen in de Red Bull MotoGP Rookies Cup waarna hij in 2021 debuteerde in het Moto3 wereldkampioenschap. In zijn eerste Grand Prix race werd hij tweede en een week later behaalde hij een sensationele zege door op het Lusail International Circuit in Qatar vanuit pit lane alsnog te winnen. Vanaf toen was het duidelijk dat Pedro Acosta een hele bijzondere coureur was en zou worden.

Uiteindelijk werd Acosta in zijn eerste jaar meteen wereldkampioen in de Moto3 klasse waarna hij de overstap maakte naar de Moto2 klasse. Zoals verwacht was zijn eerste jaar in de tussenklasse indrukwekkend maar kon hij net niet op tegen de ervaring van teamgenoot Augusto Fernández die de wereldtitel won en opschoof naar de MotoGP klasse met GASGAS.

Een jaar later en Acosta heeft ook de Moto2 wereldtitel achter zijn naam staan waardoor hij na drie seizoenen als Grand Prix coureur al twee wereldkampioenschappen heeft gewonnen. Het was even puzzelen voor het management van de Pierer Mobility Group (moederbedrijf van KTM, GASGAS, Husqvarna etc.) en uiteindelijk heeft Pol Espargaró plaats moeten maken voor het Spaanse toptalent. Acosta voegt zich weer naast Augusto Fernández waardoor het Oostenrijkse fabrikant de twee meest recente Moto2 kampioenen aan boord heeft weten te houden.

Op dinsdag stapte Acosta dus voor het eerst op de KTM RC16 tijdens de officiële Valencia MotoGP test op het Circuit Ricardo Tormo. Met behoorlijk stevige wind en relatief lage temperaturen waren de omstandigheden zeker niet ideaal, hoe dan ook bleef Acosta nagenoeg foutloos en sloot hij zijn eerste test af met de achttiende rondetijd. Het verschil met de snelste coureur Maverick Viñales was echter slechts 1,223 seconde waardoor we kunnen spreken over een zeer indrukwekkend debuut. Acosta wordt door velen gezien als ‘de nieuwe Marc Márquez’ die elf jaar geleden zijn eerste MotoGP test afsloot met 1,081 seconde achterstand op de snelste coureur, echter bestond de Valencia test toen nog uit twee dagen.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door MotoGP™ (@motogp)

Eén aanwezige journalist durfde Acosta meteen te vragen hoe lang het gaat duren voordat hij voor de MotoGP titel kan meestrijden, daarop wist de negentienjarige Spanjaard een interessant antwoord te geven.

Pedro Acosta: “Ik hoop niet te lang. Nee, we gaan nu niet over het kampioenschap praten want dat is waanzin na één dag. Met deze motor zal ik wel heel competitief zijn, ik weet niet of dat volgend jaar al zal zijn maar het gaat gebeuren. Je kunt niet geloven hoeveel mensen er aan een motor werken [in de MotoGP klasse], we zullen heel vroeg heel snel zijn.”

Het was dan ook niet het vermogen of de remkracht van de MotoGP machine die Acosta het meest hadden verrast.

Pedro Acosta: “Wat me het meest heeft verrast is hoeveel mensen er in de box staan wanneer je binnenkomt om naar je commentaar te luisteren. Ik was behoorlijk nerveus de eerste keer, er stonden zoveel mensen om me heen. Het was mooi om te zien hoeveel steun we krijgen van de fabriek en hoeveel mensen met een KTM shirt er naar onze box komen om te luisteren en me te helpen.”

Pedro Acosta met zijn crew chief Paul Trevathan | © Randy van Maasdijk

De KTM RC16 leek direct goed te passen bij Acosta maar één ding noemen waar hij het meest van onder de indruk was kon hij niet.

Pedro Acosta: “Ik kan niet maar één ding noemen. Deze MotoGP motor is op geen enkele wijze te vergelijken met een motor die we gebruiken om te trainen. Het is belangrijk om goed met de remmen om te gaan en ze goed op te warmen. Voor mij was het de voorbereiding die er gedaan wordt om de baan op te gaan belangrijker.”

Uiteindelijk was de eerste dag op een MotoGP machine ook nog iets waar Acosta plezier van had gehad, ook al keek hij meteen naar de resultaten.

Pedro Acosta: “Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad. Het was de eerste keer en er waren heel veel mensen om me heen die me allemaal probeerden te helpen. Ze hebben meer dan 100% gegeven om dit waar te maken. Natuurlijk vind ik het niet fijn om als twintigste te eindigen maar in dit geval is de twintigste plaats een goed resultaat.”

Sinds zijn debuut als Grand Prix coureur werd het vergelijk meteen gemaakt met Marc Márquez, daar hebben ze bij KTM / GASGAS geen boodschap aan.

Pedro Acosta: “In mijn pitbox of binnen de fabrikant word ik door niemand met iemand vergeleken. Daar ben ik heel blij mee want het is best moeilijk voor iedereen als er meteen zoveel verwacht wordt van één iemand. Ik moet zeggen dat iedereen in de box en iedereen van de Pierer Mobility Group (moederbedrijf van KTM, GASGAS etc.) 100% gegeven heeft zonder iets over resultaten te zeggen. Dat is heel belangrijk voor mij. Mijn crew chief Paul [Trevathan] zit al vanaf het begin van het project [bij KTM] en hij zei iedere keer tegen me: “Als je iets wilt veranderen moet je dat vertellen, ik ben hier voor jou.” En ik zei: “Nee, ik ben hier voor jullie!” Hij weet hoe hij me moet helpen om te leren hoe deze machine te rijden, hij weet precies wat je nodig hebt. Ik ben blij om met deze groep mensen te werken, ze zijn geweldig. Ze zijn heel open om mij te helpen. Ik kan zeker zeggen dat het een goede eerste dag was.”

Acosta had zich vooraf niet uitgebreid voorbereid op deze eerste test maar was toch wel onder de indruk toen hij zichzelf voor het eerst in actie zag op de RC16.

Pedro Acosta: “Ik heb vooraf niets bekeken of iets dergelijks maar in onze middagpauze zag ik wat video’s op Instagram en vond het raar om mezelf in het rood te zien. Ik heb lange tijd in oranje gereden en het was raar om te zien. Maar het ziet er goed uit. We hebben mezelf vergeleken met alle KTM coureurs en mijn rijstijl is inderdaad niet heel anders. Uiteindelijk is dit gewoon echt een racemachine. Het belangrijkste is dat het team me enorm geholpen heeft om een goede eerste indruk te krijgen van deze motor.”

Pedro Acosta – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Aan het einde van de dag ging Acosta nog onderuit in bocht 2 maar dat was allemaal onderdeel van het (snelle) leerproces.

Pedro Acosta: “De crash gebeurde omdat ik een fout maakte in bocht 1, er vervolgens wat beweging zat in de motor en ik daarna teveel aan de binnenkant zat van bocht 2. Ik zag Maverick Viñales en Alex Rins even daarvoor bizar veel bochtensnelheid meenemen en ik dacht: “Dat kan ik ook!” Er gebeurde uiteindelijk weinig in de crash. Nu weet ik dat het misschien beter is om een ronde te wachten en dan later weer te pushen in plaats van op deze manier te rijden. Het was eerlijk gezegd volledig mijn fout maar het was goed om te begrijpen wat ik dus niet moet doen, uiteindelijk ben ik dus best ‘blij’ met deze eerste crash.”

Vanwege teamgenoot Augusto Fernández kan Acosta nu net als in 2022 niet kiezen voor het nummer 37, daar heeft hij echter iets slims op bedacht.

Pedro Acosta: “Ik zag op Instagram een foto van iemand met nummer 31 en dacht bij mezelf dat het heel veel leek op 37. We hebben daardoor de 1 behoorlijk op de 7 laten lijken, verder is er geen reden om voor het nummer 31 te kiezen. Ik zag op de beelden dat de 31 heel veel op 37 leek dus nu hebben we twee coureurs met nummer 37 in de box.”

Pedro Acosta – Circuit Ricardo Tormo | © Randy van Maasdijk

Gedurende de winter zal Acosta hard aan het werk moeten om zowel fysiek als mentaal klaar te zijn voor de eerstvolgende tests en het langste Grand Prix seizoen ooit.

Pedro Acosta: “Ik zal een foto van het dashboard, alle knopjes en de hendels maken zodat ik er gedurende de winter veel naar kan kijken en het kan onthouden. Ik wil zo goed mogelijk voorbereid zijn voor onze tweede test in Maleisië. Ook wat betreft het fysieke gedeelte moet ik aan het werk gaan. Na deze eerste test voel ik me niet zo moe, ik heb geen pijn in mijn onderarmen, biceps of rug. Maar iedereen zegt dat dit niet het meest fysiek zware circuit is op de kalender. Als je kijkt naar de MotoGP rijders zie je dat ze een veel bredere rug hebben en sterkere armen, schouders en nek. Dat is zo omdat ze dat nodig hebben om deze machines te rijden. Om in 22 Grand Prix weekenden en 44 races competitief te zijn zal ik ook zo fit moeten zijn, ook bij KTM zijn ze daar heel gefocust op. Ik zal doen wat ze mij zeggen.”

Er werd gevraagd of hij van deze eerste testdag in Valencia had gedroomd, en of het beter of slechter ging dan verwacht.

Pedro Acosta: “Deze dag was beter dan ik had gedroomd. We moeten realistisch zijn, ik kan niet hier komen en zeggen dat ik het ronderecord meteen ga verbreken. Ik ben heel blij dat ik de hele dag tussen de 1 en 1,7 seconde achter de snelste heb gereden. Het was heel mooi voor mij om al zo te kunnen rijden. Als ik mijn tijd met 0,2 seconde had verbeterd zou ik al dichtbij de top tien staan. Het niveauverschil van de eerste tot de laatste is niet zo groot maar de kleine marges maken uiteindelijk wel het verschil. In mijn laatste vliegende ronde was ik na drie sectoren maar 0,6 seconde langzamer, uiteindelijk verloor ik alles in de laatste sector. We moeten daarvan leren en beter begrijpen hoe deze machines bereden moeten worden. Het was hoe dan ook een hele goede dag.”

De eerste keer dat we Pedro Acosta weer op de MotoGP machine in actie zien is van 1 t/m 3 februari op het Sepang International Circuit voor de zogeheten ‘Shakedown Test’. Dit is een test waar alleen testrijders, rookies en sinds kort ook fabrikanten met concessies in groep D aan mee mogen doen. Van 6 t/m 8 februari zullen alle vaste MotoGP coureurs deelnemen aan de officiële Sepang Test.




Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)



  • Marc Marquez & Marco Bezzecchi
  • Pedro Acosta
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Raul Fernandez
  • Joan Mir
  • Enea Bastianini
  • Fabio Quartararo
  • Takaaki Nakagami
  • Marco Bezzecchi
  • Luca Marini
  • Raul Fernandez
  • Fabio Quartararo
  • Enea Bastianini
  • Aleix Espargaró
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Joan Mir
  • Cal Crutchlow
  • Jorge Martin
  • Alex Rins
  • Marc Marquez
  • Francesco Bagnaia
  • Luca Marini
  • Jack Miller
  • Luca Marini
  • Franco Morbidelli
  • Luca Marini


  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • Gresini Racing MotoGP
  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • GASGAS
  • Ducati
  • Gresini Racing MotoGP
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Pramac Racing
  • Pramac Racing
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Honda
  • Yamaha


  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’