Achter elke grote man staat een nog sterkere vrouw of vriendin, maar Pata Yamaha WorldSBK Team coureur Michael van der Mark heeft het geluk dat hij ook tijdens de raceweekenden kan beschikken over een rechterhand, een tweede paar ogen en iemand om de ideeën uit te werken. Raymond Schouten, voormalig Nederlands wegracekampioen, is sinds dit seizoen de rijderscoach van de Nederlander.

Raymond Schouten won in 2007 het Nederlands Superstock 600 kampioenschap, in 2010 de Nederlandse Supersport titel, en was ook winnaar in het Endurance Championship en het IDM. Momenteel is Schouten in dienst bij Yamaha Motor Europe als testcoureur en sinds dit seizoen in een nieuwe rol als rijderscoach van zijn landgenoot in het FIM World Superbike Championship.

Raymond, waar werk je samen met Michael aan tijdens een raceweekend?

“Michael vroeg me in november om mee te gaan de wintertest en in het begin was het vooral luisteren en kijken. Als Michael nu naar buiten gaat tijdens de FP1/FP2, heb ik een scooter om zijn verrichtingen te volgen vanaf de serviceroad rond het circuit en via de live timing te zien in welke secties zijn zwakke punten liggen en deze te vergelijken met de snelle jongens. Ik kijk, luister naar de versnelling welke hij gebruikt, het toerental en dat soort dingen. Na de sessie zie ik wat hij te zeggen heeft en laat hem in eerste instantie praten met zijn crewchief Les – daarna bespreken we de dingen die ik heb opgemerkt of hoe hij zich voelt. Het hangt af van de baan – Assen is gemakkelijk omdat hij deze zo goed kent en wat hij daar anders doet dan andere renners dat zijn zijn sterke punten.

Heeft Michael al eerder een coach gehad en had je er zelf in het verleden één?

“Toen Michael begon met racen, had hij altijd hulp van zijn vader. De rest heeft hij zelf gedaan – praten met concurrenten en zijn team, en zo steeds meer te leren. Dus hij had tot nu toe nooit echt een coach. Ik had in het verleden zelf wat hulp van Wilco Zeelenberg toen ik begon met racen was en ik heb zelf veel geleerd. Wilco en Michael kennen elkaar ook heel goed en hij heeft Michael in het begin een beetje geholpen. Ik ging destijds ook met mijn vader mee naar wedstrijden, zoals Michael, en het is moeilijk om te luisteren naar iemand die zo dichtbij je staat. Je denkt altijd dat je het zelf beter weet! Als ik naar mijn carrière kijk, miste ik echt iemand als coach – iemand die je respecteert en kent is eerlijk om je te vertellen waar je je nog kunt verbeteren en alles in het juiste perspectief te zien.”

Wanneer heb je Michael voor het eerst ontmoet?

“Het was rond 2005, ik was in mijn sterkste jaren en hij was net begonnen met het rijden op de Aprilia 125. Hij kwam een week lang bij ons en ik reed veel met hem als begeleider en liet hem de lijnen zien. We hadden een paar jonge jongens in de buurt, maar het klikte met Michael, dus we hielden contact.”

Jullie hebben allebei een redelijk gelijke persoonlijkheid…. Denk je dat dat de reden is waarom jullie goed samenwerken?

“Michael is vrij makkelijk in de omgang – de meeste coureurs hebben een andere mentaliteit. Ik ben redelijk hetzelfde als hem, dat is waarom het klikt. Je kunt ons twee weken samen wegsturen en we zullen geen problemen onderling hebben. Ik ben hetzelfde en weet wanneer hij zenuwachtig wordt, dus ik weet wanneer ik hem de ruimte moet geven. Als ik denk dat ik iets moet zeggen dan doe ik het – maar niet te veel. Hij heeft al een aantal WK wedstrijden gewonnen, dus hij is niet dom! Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden”

“Ja, ik denk dat Nederlanders onderling altijd goed samenwerken. In het begin heb ik veel nagedacht over hoe ik met hem moet praten en wilde niet de ‘wijze man’ zijn die alles weet, want het is ook nieuw voor mij. Ik heb veel respect voor Michael. Als ik iets zie, bespreek ik het met hem en hij probeert het altijd – en als het werkt, zegt hij ‘oké, ja dit is echt beter’. Als dat niet zo is, vertelt hij me ‘het komt door dit en dat’ en dat is ook goed, zodat ik het ook kan leren.”

Wat had je verwacht toen je er aan begon?

“Eerlijk gezegd, als mensen zeggen dat jij de rijcoach bent – dat is niet echt juist, het is meer een rijders-analist, een extra paar ogen naast het circuit. Als hij niet weet hoe hij iets moet doen, kan hij met mij praten of als hij gefrustreerd is, kan hij klagen. Het is iemand hebben die niet altijd ‘ja’ zal zeggen – als ik het er niet mee eens ben, zal ik dat zeggen. Het is belangrijk voor hem om iemand te hebben die zijn eigen taal spreekt en die hij vertrouwt. Ik was erg gevleid dat hij het me vroeg! We genieten van het reizen en ik ben opgegroeid in de racerij, dus ik vind het erg leuk. Alles zit binnen de Yamaha-familie en ik organiseer mijn eigen YME-testschema rond de WorldSBK.”

Waar denk je dat Michael’s sterke punten liggen?

“Michael is een zondagsmens, dan is hij op zijn best. Ik vind het ook heel leuk dat je altijd weet dat hij op de wedstrijddag een beetje extra heeft. Dat is een heel sterk punt, en het zwakkere punt is de kwalificatie, dus we proberen uit te zoeken hoe we dat nog kunnen verbeteren. Soms is hij echt goed tijdens de kwalificatie, en er is niet één ding dat we gemeen hebben, het vereist echter dat alles één of twee ronden lang op zijn plaats valt- hij hoeft niet op de eerste rij te staan, maar als hij in de top zes staat, is het genoeg. Als je naar Thailand kijkt, daar stond hij tiende op de grid maar reed hij na twee bochten in de race al op de vierde of vijfde plaats, maar hij moet dan wel veel risico’s nemen. In Aragon ging deze aanpak fout in de Superpole race. Als je een slecht resultaat hebt, probeer je ervan te leren en dat is iets wat hij heel goed kan en doet. Dat kon ik als coureur nooit…. ik was destijds een week lang boos!”

 

Handige links Prosecco DOC UK Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App