IOMTT: Anstey met een Honda RC213V-S naar Isle of Man TT

451

Bruce Anstey zal tijdens de komende Isle of Man TT aantreden met een Honda RC213V-S Grand Prix replica. De machine wordt aan de Nieuw-Zeelander beschikbaar gesteld door Clive Padgett.

Tienvoudig Isle of Man TT winnaar Bruce Anstey is uiteraard in zijn nopjes met deze unieke kans:







“Het is altijd mijn droom geweest om een MotoGP motor te kunnen rijden tijdens de Isle of Man TT en dit is waarschijnlijk datgene wat daar het dichtst bij in de buurt komt. Clive (Padgett) is waarschijnlijk de enige persoon die zoiets voor elkaar kan krijgen en als hij zegt dat het goed zit dan vertrouw ik daar voor de volle 100% op. Hij heeft de motor echt niet alleen maar uit de krat gehaald, opgebouwd en gezegd hij is klaar om mee te racen. Clive heeft samen met het team vreselijk veel werk verzet om de motor klaar te maken voor de TT.”

Anstey komt met de motor aan de start in de RST Superbike en de Pokerstar Senior TT klassen en gaat de machine testen tijdens de trainingen waarin hij de RC213V-S zal afwisselen met de Honda Fireblade waarmee hij afgelopen jaar de zes ronden durende Superbike race won.

Anstey zelf is er van overtuigd dat de compacte V4 goed zal presteren op de Mountain course:

“De RCV moet een goed wapen zijn omdat het heel veel vermogen koppelt aan een licht gewicht waardoor hij rijdt als een soort van 600cc motor. De motor moet ook voldoende stabiel zijn omdat hij nog enkele centimeters langer is dan de Fireblade maar hij blijft smal en compact. Ik kijk er naar uit om aan te voelen hoe de handelbaarheid van de motor is in de snelle bochten. De motor laat zich snel en makkelijk omleggen waardoor die snelle bochten een geweldig gevoel moeten geven.”

Valvoline Racing by Padgetts Motorcycles team baas Clive Padgett vertelde dat het idée omtrent de inzet van een productieversie van de GP motor van ondere andere Marc Marquez afkomstig was van een klant van hem.

“Ik zat met een klant die net een RCV gekocht had een paar glazen guinness te drinken toen hij zei dat het hem geweldig leek om een dergelijke motor over Bray Hill te zien gaan. Daarmee plantte hij een zaadje in mijn hoofd en dat zaadje is sindsdien al maar blijven groeien. Bij de TT gaat het ook om innovatief pionieren en ik wilde zelf ook wat compleet anders doen. Ik zie dit in de lijn van wat Mr Honda heeft gedaan toen hij in 1959 met zijn racemotoren voor de eerste keer naar de TT kwam. Ik denk dat dit nog meer wereldwijde interesse opwekt voor de TT van dit jaar en dat is alleen maar goed. Ik ben best wel opgewonden over het idee. Ik ben dan inmiddels wel over de vijftig maar van binnen ben ik nog altijd een 19-jarige coureur.”

Het prepareren van de RC213V-S aan de uitdagingen van s‘werelds zwaarste motorrace is een geweldige uitdaging geweest voor Padgett en zijn Valvoline team.

“Het was en is een heel moeilijk project om voor elkaar te krijgen. We hebben de motor aan moeten passen aan de Mountain Course en kunnen daarbij niets uit het schap pakken. We hebben dan ook diverse onderdelen zelf moeten maken. Dingen als de wielen, de K-tech voorvork, de achterschokbreker, de remmen en de radiator hebben we allemaal zelf moeten (laten) maken,” aldus Padgett.

De RC213V-S levert in de standaardconfiguratie slechts 159 pk maar met de circa € 25000,= kostende racekit, met daarin onder andere titanium uitlaten en een speciale ECU, kan dat worden opgevoerd tot boven de 200 pk.

“Ik hou van Bruce en wil hem de best mogelijke motor geven om mee te rijden. Dat is wat ik met deze motor gedaan heb,” concludeert Clive Padgett.

Het Valvoline Racing by Padgetts Motorcycles team is uiteraard niet onbekend in de geschiedenis van de Isle of Man TT. Het team kwam tot nu toe uit in 39 races op de beroemde, ruim 60 km lange, circuit op het eiland. In 33 van die 39 races kwam het team binnen de top vier over de finish. In totaal pakte het team 27 podiumposities waarvan 11 overwinningen.

De meest succesvolle rijder voor het team was Ian Hutchinson die in 2010 vijf overwinningen in een week wist te scoren. Naast die overwinningen heeft het team ook diverse ronde- en racerecords weten te breken inclusief de overwinning van Bruce Anstey in de RST Superbike klasse in 2015 in de recordtijd van 1h:45m:29,902s wat een gemiddelde snelheid betekende van ruim 207 km/uur.

Benieuwd wat de Nieuw-Zeelander met dit wapen kan doen tijdens de 2016 Isle of Man TT?

Volg alle nieuws daarover, en uiteraard ook over de prestaties van onze landgenoten Jochem van de Hoek en Olaf Romijn, op deze site. Het beroemde en ook beruchte evenement wordt dit jaar gehouden van 28 mei tot en met 10 juni.