Zaterdag 21 mei had een feest had moeten worden voor de liefhebbers van de Northwest 200 maar een valse bommelding en een door regen niet goed schoon te maken 3,2 km lang oliespoor zorgden ervoor dat er maar n van de vijf races verreden werd, namelijk de eerste Supersport race.
Na droge trainingen kregen de deelnemers aan de Northwest 200 op de racedag regen voorgeschoteld. Het racen ging echter gewoon door en bij de start van de eerste van twee Supersport races zagen we niet polesetter Alastair Seeley maar Gary Johnson de kop pakken. Johnson had het nog even moeilijk met Ryan Farquhar maar sloeg snel terug en wist de rest van de eerste ronde de leiding vast te houden.<br /> <br /> Vlak voor het ingaan van de tweede ronde wist Seeley echter naar de leiding te komen terwijl de wat minder goed gestarte Cameron Donald zich naar de tweede positie had weten op te werken voor Johnson, Bruce Anstey en Farquhar. Seeley en Donald waren een maatje te groot voor de rest en wisten in de tweede ronde een gaatje te slaan.<br /> <br /> Donald begon in de derde ronde de druk op Seeley op te voeren en wist de Relentless Suzuki rijder kortstondig te passeren maar bij het aanremmen voor Magherabuoy lag Seeley weer op kop en zo bleef het tweetal de rest van de race met elkaar knokken voor de overwinning. Na vijf ronden was het Seeley die met 0,844s voorsprong als eerste over de meet kwam.<br /> <br /> Ruim 13 seconden later was het Anstey die na een kort gevecht met Johnson de derde plaats had weten over te nemen en zich los had weten te rijden om zo een eenzame derde plaats te pakken. Johnson had zich in de vierde ronde ook laten pakken door Michael Dunlop die als vierde de finish wist te bereiken vlak voor Johnson, William Dunlop, Farquhar, Guy Martin, Lee Johnston en Connor Cummins. <br /> <br /> <a href="/Portals/0/docs/northwest2011_sat_firstsupersport.pdf" target="_blank">Uitslag Supersport race 1</a>
Het was daarna de bedoeling dat de eerste van twee Superbike races verreden zou worden maar een na later leek valse bommelding vlak voor het begin van de sighting lap zorgde voor een fikse vertraging aangezien het complete paddock werd geëvacueerd. <br /> <br /> Toen het racen dan eindelijk weer van start zou gaan regende het zo hard dat enkele rijders, waaronder polesetter en 12-voudig NW200 winnaar Michael Rutter, de omstandigheden bij voorbaat al te gevaarlijk vonden en van deelname afzagen. De race ging echter door maar dan over vier in plaats van vijf ronden.<br /> <br /> Michael Dunlop nam in eerste instantie de leiding voor Farquhar, Anstey en Seeley. Dunlop en Farquhar hadden het flink met elkaar aan de stok maar Seeley, die Anstey al had weten te passeren, wist andermaal bij het aanremmen van de Magherabuoy chicane naar voren te komen door en Farquhar en Dunlop te passeren. Vlak daarna begon de Kawasaki van de in eerste instantie onwetende Farquhar olie te lekken waardoor er over een lengte van 2 mijl een oliespoor over de natte baan kwam te liggen. <br /> <br /> De organisatoren hebben nog geprobeerd om het circuit schoon te maken maar door de regen wilde dit niet goed genoeg lukken. Er werd na een uur schoonmaken gepoogd om de race opnieuw van start te laten gaan maar na twee sighting laps waren de rijders nog niet tevreden en uiteindelijk werden, vijf uur na het einde van de eerste Supersport race, de rest van de races afgelast. <br /> <blockquote>ÒDit is overduidelijk zeer teleurstellend voor iedereen, rijders, toeschouwers, sponsors en de honderden vrijwilligers die zich uit de naad hebben gewerkt voor deze dag. Helaas was het oliespoor te groot om goed op te ruimen en de rijders genoeg veiligheid te bieden. Ondanks herhaalde pogingen van het schoonmaakteam was het getroffen wegdek nog te gevaarlijk om de races doorgang te laten vinden,Ó vertelde NW200 Technical Director Mervyn White. ÒDit gecombineerd met het oponthoud van een valse bommelding en het aanhoudende slechte weer zorgde voor een moeilijke dag. We hebben gelukkig nog wel kunnen genieten van een spannende eerste Supersport race welke werd gewonnen door lokale held Alastair Seeley. Ik wil iedereen die heeft bijgedragen aan de Relentless International NW200 van dit jaar bedanken voor hun geduld en steun en we kijken er naar uit om volgend jaar weer een volledig programma te kunnen draaien.Ó<br /> </blockquote> <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/like.php?app_id=108821625872273&href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FOVERIG%2FRoadracing%2Fnw200-grotendeels-afgelast-na-bommelding-en-oliespoor%2Ftabid%2F138%2FiNews_ID%2F26478%2FDefault.aspx&send=true&layout=standard&width=450&show_faces=true&action=like&colorscheme=light&font&height=80" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:450px; height:80px;" allowTransparency="true"></iframe>