De 2025-editie van de Isle of Man TT is nu echt begonnen. Op dinsdagavond kwamen alle vijf klassen in actie voor hun eerste kilometers op de Snaefell Mountain Course. Rondetijden zijn echter niet bekend.
Nadat maandagmiddag het programma werd afgelast waren er maar weinig mensen die erin geloofden dat er dinsdag wél gereden zou kunnen worden op het Isle of Man. Er was namelijk veel regen voorspeld en het leek erop dat het woensdag pas beter zou worden.
Die voorspelde regen kwam er ook zeker op dinsdag met flinke buien tot halverwege de middag. Het bleef vervolgens droog en doordat er een heel voorzichtig zonnetje begon te schijnen droogden de wegen daadwerkelijk op. De organisatie had al aangegeven dat er pas in de tweede helft van de middag uitsluitsel zou komen wat betreft de avondsessie.
Uiteindelijk was het droog genoeg op het ruim zestig kilometer lange circuit en kon er iets na 18:30 uur lokale tijd gereden worden. Om het asfalt nog wat extra tijd te geven om op te drogen waren het de zijspannen die nu als eerste de baan op gingen, in plaats van als laatste. Vervolgens waren de Supersport en Supertwinklassen aan de beurt met als afsluiter het 1000cc geweld van de Superbike en Superstock categorieën.
Omdat dit voor iedereen – met uitzondering van de nieuwkomers die op maandag wel hun ene ronde hadden gereden – de eerste sessie van deze Isle of Man TT was betrof het een vrije training, en werden er derhalve geen rondetijden opgeschreven. Deze hebben we ook niet tot onze beschikking dus is het slechts gissen naar wat voor een rondetijden de coureurs hebben gereden.
Een snelle rondetijd rijden was ook zeker niet het doel van deze eerste sessie. Voor de meeste coureurs is het 50 weken geleden sinds ze voor het laatst op de zeer uitdagende Snaefell Mountain Course gereden hebben dus was het vooral een kwestie van acclimatiseren. Ook was het een goede mogelijkheid om de machines nu eens goed aan de tand te voelen, aangezien deze het flink te verduren krijgen op de lange en vaak hobbelige Mountain Course.
Davey Todd was één van de coureurs die niet op zijn 1000cc kon rijden omdat hij met de Supertwin machine (Paton) stil kwam te staan ter hoogte van Ginger Hall. Dat is bijna precies aan de andere kant van het circuit ten opzichte van start finish waardoor de Senior TT winnaar van 2024 niet op tijd terug kon keren.
Naast alle topcoureurs zoals Michael Dunlop, Peter Hickman, John McGuinness, Dean Harrison, Ian Hutchinson etc. kwamen ook de Nederlandse teams in actie. Darryl Tweed en Rhys Hardisty reden hun eerste ronden van deze TT op de Yamaha YZF-R6 en R1 machines van het Never Be Clever Racing team uit Kampen, terwijl Adam McLean de Yamaha YZF-R6 van het Performance Racing Achterhoek team uit Hengelo Gld. aan de tand voelde. Wiggert Kranenburg, de enige Nederlandse deelnemer samen met de Duitse bakkenist Kevin Kölsch, werkte vanavond ook zijn eerste kilometers weer af.
Zoals gezegd is er geen ranglijst met rondetijden na deze eerste sessie, maar was het simpelweg een kwestie van ervaring opdoen en kilometers maken. Morgen (woensdag) staat de eerste kwalificatie gepland voor alle vijf klassen en kan er een betere inschatting gemaakt worden wat betreft de onderlinge krachtsverhoudingen.
Racesport.nl partners Isle of Man TT 2025
BMW Motorrad Nederland | Nolan | Motul | Van den Brink
Handige links Isle of Man TT Races 2025
Tijdschema en volledige uitslagen Trainingsweek
Tijdschema en volledige uitslagen Wedstrijdweek
Live video
Live timing
Live radio
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’