Voormalig MV Agusta teammanager Arturo Magni is niet meer. De markante Italiaan stierf op 2 december in zijn woonplaats Samarate, gelegen ten noordwesten van Milaan. Magni vierde iets meer dan twee maanden geleden zijn 90e verjaardag.
<p>Voor de jongere volgers van het Grand Prix racen zal de naam Arturo Magni waarschijnlijk niet tot herkenning leiden. De oudere garde zal wel wat meer bekend zijn met deze bijzonder creatieve Italiaan. Magni was de ingenieur, eerst bij Gilera en later bij MV Agusta, die verantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de racemotoren van die merken waarmee coureurs als John Surtees, Gary Hocking, Mike Hailwood, Phil Read en uiteraard Giacomo Agostini hun grote successen wisten te behalen.</p> <p><br /> </p> <p>Magni begon zijn carrière bij Gilera maar stapte in 1950 samen met de ontwikkelaar van de Gilera racers, Pietro Remor, over naar MV Agusta om voor dat merk een 500cc racer te ontwikkelen en bouwen. Het zou uitgroeien tot een grote successtory.</p> <p><br /> </p> <p>Het huidige FIM wereldkampioenschap is gestart in 1949. Carlo Ubbiali werd in dat jaar, op een MV, vierde in de 125cc klasse. Deze klasse was op dat moment ook de enige klasse waarin een MV Agusta terug te vinden is in de uitslagen van het wereldkampioenschap.</p> <p><br /> </p> <p>In 1950 volgde het debuut in de 500cc klasse. Op de door Remor en Magni ontwikkelde 500cc racer werd Arciso Artesiani achtste in de eindstand van het wereldkampioenschap. In 1952 volgde de eerste wereldtitel voor MV Agusta. In de 125cc klasse veroverde de Brit Cecyl Sandford de titel met het merk. Lesley Graham werd dat jaar tweede in de 500cc klasse.</p> <p><br /> </p> <p>In 1955 volgde een tweede 125cc titel behaald door Carlo Ubbiali en werd tevens het debuut gevierd in de 250cc klasse waarin Bill Lomas de MV Agusta naar de tweede plaats in de eindstand wist te rijden. In 1956 debuteerde MV in de 350cc klasse en won het merk de titels in de 125cc en 250cc door Ubbiali en de 500cc door John Surtees.</p> <p><br /> </p> <p>In 1958 trokken concurrenten Gilera en Moto Guzzi zich terug uit het wereldkampioenschap waarna een periode van 17 opeenvolgende 500cc wereldtitels volgde voor MV. In 1959 werd Magni naast teammanager ook verantwoordelijk voor de hele raceafdeling van MV Agusta.</p> <p><br /> </p> <p>Magni vervulde beide rollen totdat MV Agusta zich eind 1976 definitief terugtrok uit de racerij. De door de FIM nieuw opgelegde geluidsnormen bezorgden de prachtig “huilende” Italiaanse machines teveel problemen. MV Agusta was op dat moment 270 Grand Prix overwinningen en 75 wereldtitels verder. In die 75 wereldtitels zijn ook de 37 rijdertitels meegenomen. Cecyl Sandford, Tarquinio Provini, Carlo Ubbiali, John Surtees, Gary Hocking, Mike Hailwood, Giacomo Agostini en Phil Read waren verantwoordelijk voor die 37 rijdertitels. MV Agusta won naast de wereldtitels 28 nationaal Italiaanse kampioenschappen en was ook op het eiland Man succesvol met 35 TT race overwinningen.</p> <p><br /> </p> <p>Magni was in die totale periode verantwoordelijk voor het raceteam maar ook voor de ontwikkeling van de winnende drie-cylinder, de vier-cylinder en het prototype van de latere zes-cylinder motorfietsen van het merk MV Agusta.</p>
<p>Nadat MV zich eind 1976 terugtrok uit de racerij ging Magni zich toeleggen op het fabriceren van eigen onderdelen voor bestaande MV Agusta straatmotoren. Samen met zijn zonen Carlo en Giovanni startte hij daarvoor een eigen bedrijf genaamd EPM (Elaborazioni Preparazoni Magni). EPM produceerde naast de genoemde onderdelen ook aluminium wielen en was daarmee één van de eersten op de markt.</p> <p><br /> </p> <p>Oudste zoon Carlo nam uiteindelijk de zakelijke leiding over van dat bedrijf wat voor Arturu en Giovanni de weg vrijmaakte voor het bouwen van eigen motoren. In eerste instantie beperkte zich dat tot het bouwen van een chassis waar vervolgens het viercylinder MV Agusta 750 Sport blok werd ingebouwd.</p> <p><br /> </p> <p>In 1980 stopte MV volledig met het bouwen van motoren waardoor Moto Magni, zoals het bedrijf inmiddels heette, gedwongen werd een ander motorblok te gaan gebruiken. In 1980/1981 werden circa 300 Moto Magni’s gebouwd met als motorblok het 900cc bol d’or blok van Honda. Daarna volgden in 1982 nog 150 café racer exemplaren met een BMW Boxerblok. Het debuut van die motor viel echter samen met de introductie van de K100 waardoor er allerlei problemen in de levering ontstonden voor Magni.</p> <p><br /> </p> <p>Magni concentreerde zich vervolgens weer op het bouwen van een volledig Italiaanse motorfiets. De eerste Magni Guzzi Le Mans verscheen in 1985 waarna er nog circa 900 exemplaren van deze V-twin volgden. Nieuwe problemen met de levering van motorblokken zorgden er voor dat Magni opnieuw terugkeerde naar Japan. De Magni Sport 1200S was uitgerust met een Suzuki Bandit blok. De ironi wilde dat de Italiaan de Japanners 25 jaar lang de baas was geweest in het 500 cc wereldkampioenschap maar nu afhankelijk werd van diezelfde Japanners voor het voortbestaan van zijn bedrijf.</p> <p><br /> </p> <p>Afgelopen woensdag stierf Magni in de gezegende leeftijd van 90 jaar. Italië verliest met Magni één van de markantste mensen in de motorgeschiedenis van het land.</p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <br /> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> </strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;"> </strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan »</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>