Jack Miller (P1): “Iemand moet me knijpen, volgens mij droom ik”

2972
Jack Miller viert zijn MotoGP overwinning in Le Mans | foto© Ducati Corse

Jack Miller won zondagmiddag de hectische MotoGP race in Le Mans met opnieuw een 1-2 voor Ducati. De Australiër won zijn tweede race op rij in de koningsklasse (derde in totaal) en beleefde het haast als een droom.

Zo wacht je bijna vijf jaar op je tweede MotoGP zege en zo win je er twee achter elkaar. Jack Miller moest lang wachten op een vervolg van zijn eerste MotoGP winst tijdens de Dutch TT van 2016 maar twee weken in Jerez won hij dan eindelijk weer in de koningsklasse. Na die eerste zege op een Ducati zorgde Miller ervoor dat hij niet weer zo lang hoefde te wachten en won hij op zondagmiddag ook de MotoGP race in Le Mans.







Net als in Jerez kwalificeerde Miller zich als derde op zaterdagmiddag, een uitstekende uitgangspositie voor de race van zondag. Omdat het droog was bij de start van de race kon Miller het start device van Ducati gebruiken waarbij zowel de voor- als achterkant naar beneden worden gebracht en de machine zo beter en sneller van z’n plaats komt.

Miller kwam net als in Jerez meteen aan de leiding in de eerste bocht. In de tweede ronde was het Maverick Viñales die de aanval inzette en de leiding overnam waarna het niet lang duurde voordat het begon te regenen. Ook Fabio Quartararó passeerde hem maar al gauw werd de regen zo hevig dat alle coureurs de pits op moesten zoeken om daar over te stappen naar hun tweede machine op regenbanden.

Hier maakte Miller een fout want hij was te laat met het activeren van de pit-limiter waardoor hij met een te hoge snelheid binnenreed. Dit resulteerde in een dubbele Long Lap Penalty die hij later in de race zou moeten uitvoeren.

Marc Márquez reed na de pitstops aan de leiding maar de Spanjaard ging al gauw de mist in. Met een flinke high-sider werd de Repsol Honda coureur van zijn machine geworpen in de laatste bocht voor start / finish waardoor Quartararó de leiding in de race overnam.

Miller wachtte niet lang met het uitvoeren van zijn Long Lap Penalty’s waardoor hij de jacht op Quartararó in kon zetten. De Fransman liet na afloop weten dat hij dacht dat hij behoorlijk snel was aangezien Miller niet dichterbij kwam, niet wetende dat de Ducati coureur de twee Long Lap Penalty’s moest uitvoeren.

Uiteindelijk had Miller al gauw de aansluiting te pakken en duurde het niet lang voordat hij Quartararó had gepasseerd. Een foutloze tweede helft van de race volgde op een steeds verder opdrogende baan. In de slotfase kwam Johann Zarco nog dichtbij aangezien bij meer grip had met de medium-regenbanden terwijl Miller de soft-compound regenachterband onder zich had.

Wéér een overwinning voor Miller en opnieuw een 1-2 voor Ducati. In het kampioenschap heeft de Australiër dan ook een stap gemaakt en staat hij nu vierde, slechts 16 punten achter koploper Quartararó.

In de persconferentie na afloop gaf de Australiër een nauwkeurige uiteenzetting van hoe hij de race had beleefd.

Jack Miller: “In de race van vandaag zat echt alles. Naast de droge en natte omstandigheden speelde ook de wind een grote rol. Het was zeker een lange race. Ik dacht dat het wel goed zou komen toen het droog was. Toen Maverick [Viñales] me passeerde begon het toch iets te druppelen.

Beide Monster Energy Yamaha’s waren mij aan het belagen en ook Fabio [Quartararó] ging aan me voorbij. Hij nam snel de leiding over maar ik zag toen ineens dat het echt flink begon te regenen. We kwamen dicht bij elkaar in bocht 8 waarna we op het rechte stuk als het ware tegen een muur van regen aanreden.

In de chicane kon ik de machine nauwelijks onder controle houden en ik blokkeerde beide banden. Ik ging recht op de grindbak af en ik probeerde de machine zoveel mogelijk rechtop te houden.

Toen ik vervolgens na de machinewissel zag dat ik een dubbele Long Lap Penalty had wist ik niet eens waarvoor het was. De snelheidscontroles in Frankrijk hebben mij al wel eens eerder te pakken gehad. Bij het uitkomen van de pits zag ik ook dat [Alex] Rins al meteen onderuit ging, dat was een flinke waarschuwing voor mij.

Het was nog wel een lastig verhaal met die Long Lap Penalty’s want ik had daar het hele weekend niet gereden en het asfalt daar was anders dan op de baan. Ik dacht gedurende de race niet echt dat de overwinning niet mogelijk zou zijn, behalve op het moment dat ik in de grindbak stond en met twee benen aan de grond als een kind op een fiets door het grind ging.

Na de twee penalty’s kon ik vrij gauw mijn achterstand naar Quartararó dichtrijden en kon ik daarna redelijk comfortabel aan kop rijden. Het goede aan Le Mans is dat je bij bocht 8 kunt zien wie eraan komt, ik zag bijvoorbeeld dat Johann [Zarco] steeds dichterbij Fabio kwam.

In de slotfase van de race lukte me het goed om de afstand tussen mij en Zarco te controleren en schroefde ik de traction control zoveel mogelijk naar beneden om zoveel mogelijk gevoel in de machine te houden. Ik dacht nog even dat we nog een pitstop zouden moeten maken omdat het al behoorlijk droog was, maar met de lange pit lane hier in Le Mans was dat geen optie.

Ik denk dat iemand mij moet knijpen, volgens mij ben ik aan het dromen.”

De volgende Grand Prix vindt plaats in het weekend van 28, 29 en 30 mei op het Mugello Circuit in Italië, de thuisbasis van Ducati Corse.

Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter