Jack Miller (P2): ‘De crash was niet ideaal, gelukkig zijn we in Le Mans altijd sterk’

362
Jack Miller - Le Mans | foto© motogp.com

Nadat hij de eerste dag op het Bugatti Circuit in Le Mans als snelste MotoGP coureur afsloot wist Jack Miller zich zaterdagmiddag als tweede te kwalificeren. Ondanks een stevige crash in FP3 wist de Australiër er alles uit te persen in de tweede kwalificatiesessie.

Het is een beetje een vreemd MotoGP weekend in Le Mans. Normaal gesproken komt de MotoGP paddock in mei naar het Franse circuit en ondanks dat het dan ook best wel fris kan zijn is het dit weekend uiteraard een stuk kouder dan in het voorjaar. Dit is te zien aan de Michelin banden die de coureurs gebruiken, vrijwel iedereen rijdt constant op de soft-compound voor- en achterband.

De coureurs hebben dan nog ‘geluk’ dat FP1 volledig nat en FP2 deels nat was zodat ze in die sessies slechts één setje slicks hoefden te gebruiken; over een raceweekend hebben de MotoGP coureurs slechts vijf banden van dezelfde compound tot hun beschikking.

Jack Miller lijkt zich niet zo bezig te houden met dingen die hij niet kan beïnvloeden want of het nou een volledig natte, halfdroge of een volledig droge baan is, de Australiër staat er dit weekend in Le Mans telkens goed voor.

Aan het einde van de derde vrije training ging het wel even mis voor de Pramac Racing Ducati coureur toen hij bij het ingaan van bocht 8 (Garage Vert) met een lelijke high-sider van zijn machine werd geworpen. Het was een echte koude banden crash aangezien hij geen gas gaf ten tijde van de high-sider, het was de band die de tractie even verloor.

Het bleek geen grote hindernis te zijn voor Miller gedurende de rest van de dag want zowel gedurende FP4 als in de beslissende Q2 sessie was de Australiër sterk. Zelf ziet hij dan ook kansen om zondagmiddag minimaal weer terug te keren naar het MotoGP podium.

Jack Miller: “Tot dusver is het een goed weekend voor ons. Toch is het behoorlijk koud en ik kwam daar vanochtend dan ook zeker achter, dat was echt een vreemde crash. Ter hoogte van bocht 6 ging ik van het gas af om Franco [Morbidelli] voor te laten en daarna ging ik hard op het gas om in ieder geval de temperatuur in de band te houden. Ik ging door de linkerbocht en het was geen probleem maar aan de rechterkant ging het behoorlijk mis, jullie hebben allemaal kunnen zien wat er gebeurde. Het was heel vreemd en al de tweede flinke crash in drie raceweekenden dus zo langzamerhand ben ik daar wel een beetje klaar mee. Ik heb een stijve nek en een beetje last van m’n rug maar dat komt voor morgen wel weer goed.

Het lijkt erop dat dit onze beste kans op de overwinning is sinds Oostenrijk. Voor mij is Le Mans altijd al een goed circuit geweest, ik heb hier gewonnen in de Moto3 klasse maar ook in de MotoGP klasse was ik zowel met de Honda als met de Ducati altijd sterk. Ik heb hier vaak voor het podium mee kunnen strijden maar ik ben nog nooit daadwerkelijk op het podium gefinisht dus ik ga er morgen zeker mijn best voor doen.

De jongens hebben een goede pace en gelukkig lijkt het erop dat de weersomstandigheden goed zullen zijn maar het is en blijft Le Mans, dus zeker kun je daar nooit van zijn.

Voor morgen is er een aangepast tijdschema. De MotoGP coureurs komen eerst nog om 09:30 uur in actie voor hun twintig minuten durende warm-up sessie op het Bugatti Circuit in Le Mans, de race over 27 ronden gaat al om 13:00 uur van start.

 

Handige links SHARK Helmets Grand Prix de France 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App