Jasper Iwema in zijn voorbereiding op Siberisch trainingsprogramma

336
jasper-iwema
Jasper Iwema | foto© Jesper Veldhuizen – Baansportfansite

Voormalig Gran Prix coureur Jasper Iwema is druk met de voorbereidingen op zijn derde seizoen in de Ijsspeedway. Het eerste doel is om zich te plaatsen voor het WK. Om zich daarvoor te kwalificeren gaat Iwema in de komende maanden diverse trainingen afwerken in Rusland en Scandinavië.

Jasper Iwema is inmiddels geen nieuwkomer meer in het Ijsspeedway, maar hij is nog steeds lerende. Oud wereldkampioen Per-Olof Serenius gaf al eens aan bij Iwema dat hij minimaal vier jaar nodig zou zijn om te kunnen acteren op WK niveau. Om de WK cyclus van vijf evenementen te mogen rijden moeten de rijders zich plaatsen via de WK kwalificatie, waarbij twaalf rijders zich direct plaatsen. De WK kwalificatie is daarom een heel belangrijk moment voor alle rijders en net op dat moment ging het vorig jaar mis bij Iwema. Wel haalde de coureur uit Hooghalen met een wildcard in Heerenveen de halve finale van een WK evenement en dat pas tijdens zijn tweede seizoen in deze sport. Deze winter wil Iwema de volgende stap maken. In een interview sprak Iwema over zijn voorbereiding en doelen voor het komende seizoen.







Jasper, hoe staat het met de voorbereidingen?

‘Goed, maar het is ook druk. De planning voor de voorbereiding is rond en momenteel wordt er hard gewerkt om de motoren gereed te krijgen voor het eerste trainingskamp. 21 november ben ik vertrokken naar Rusland voor een tiendaagse test. Daarna ga ik trainen en wedstrijden rijden in Zweden om mij optimaal voor te bereiden op de WK kwalificatie.’

Wat is het doel met de test?

‘Het is voor mij belangrijk om op hetzelfde niveau te beginnen als waar ik vorig jaar geëindigd ben. Ik heb een monteur uit Rusland bij mij. Het is een oud-coureur met veel ervaring, maar spreekt wel alleen Russisch. Het wordt wel een uitdaging, maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. Tijdens de trainingskampen zijn er veel toppers uit het WK aanwezig. Daarnaast hebben we veel geleerd van vorig jaar, waardoor we deze zomer wat dingen motorisch hebben aangepast. Ook weet ik waar ik rijtechnisch nog winst kan halen, alleen heeft het wel tijd nodig om dit onder de knie te krijgen omdat er in het IJsspeedway enorm veel factoren meespelen.’

De WK kwalificatie is in deze sport een enorm belangrijk moment. Heb je er vertrouwen in dat het dit jaar wel gaat lukken?

‘Vorig jaar zat het er ook zeker in om het WK te halen, maar had ik tijdens de kwalificatie een slechte dag. Dat was natuurlijk een grote teleurstelling, maar daar heb ik van geleerd en het is geweest. In het eerste jaar plaatste ik mij wel en ik heb vorig jaar in Heerenveen laten zien dat ik een halve finale kan halen in het WK. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het dit jaar wel gaat lukken. De WK kwalificaties worden verreden op twee locaties in Zweden en Finland. Op dit moment weet ik nog niet waar ik mag starten. Ik hoop dat ik in Finland mag rijden, juist omdat het daar vorig jaar mis ging en ik daar dan revanche kan nemen. Het is een evenement waar veel druk op staat en een vrij unieke manier in de motorsport om je te kwalificeren voor het WK. Dat maakt het evenement wel erg speciaal, omdat het een momentopname is maar wel cruciaal voor de rest van je seizoen.’

Op wat voor punten kan jij je nog verbeteren?

‘De Russen domineren in het Ijsspeedway, net als de Nederlanders dat doen in het schaatsen. Zij winnen vooral tijd met het ingaan van de bochten, omdat ze later van het gas afgaan. Daarnaast beheersen een aantal rijders de techniek om helemaal niet van het gas te gaan. Zij houden de gaskraan voor zo’n 10% open, maar dat klinkt makkelijker dan het is.’

 

Je rijdt zowel op binnen als buitenbanen. Heb je een voorkeur?

‘Nee dat heb ik niet en daar ben ik ook niet echt mee bezig. Ik heb als doel gesteld om ooit wereldkampioen te worden en dan moet je op alle banen kunnen presteren. Daarnaast is er ook geen baan hetzelfde. Het ijs is overal anders. Daarnaast zijn de bochten en breedte van de baan ook overal verschillend. De banen lijken overal gelijk, maar dat is dus totaal niet zo. Dat maakt de sport complex en dat zorgt ervoor dat ervaring erg belangrijk is om te slagen in het WK.’

Wat zijn je doelen voor het komende seizoen?

‘Het eerste doel is om mij te plaatsen voor het WK, maar ik wil meer. Er doen zestien rijders mee aan een wedstrijddag in het WK en de beste acht van die dag plaatsen zich iedere keer voor de halve finale. Ik wil graag meerdere halve finales rijden en mijn seizoen zou helemaal geslaagd zijn als ik een WK finale heb gereden. Ik mik op de top-tien in de WK-stand.’

WK IJsspeedway kalender 2020
1-2 februari | Final 1 | Almaty | Kazachstan
8-9 februari | Final 2 | Togliatti | Rusland
15-16 februari | Final 3 | Shadrinsk | Rusland
14-15 maart | Final 4 | Inzell | Duitsland
4-5 april | Final 5 | Heerenveen | Nederland

De WK kwalificatie wordt 11 januari verreden op twee locaties in Örnsköldsvik in Zweden en Kauhajoki in Finland.