De Puch-klasse staat altijd garant voor een vol startveld van sportieve liefhebbers. Ook al waren de weersvoorspellingen voor de race in Veldhoven ronduit slecht, opnieuw was er een veld van meer dan 20 coureurs aanwezig. Zij lieten zich niet afschrikken door de gladde kartbaan.

De 50cc en 70cc Puch’s komen tegelijk in actie maar hebben ieder hun eigen klassement. Leider in de tussenstand van het Puch 70cc kampioenschap Sjoerd van der Weide is bepaald geen regenrijder. Maar hij is erop gebrand om het kampioenschap in de wacht te slepen en laat zich door de buien niet uit het veld slaan. Hij laat de banden zien waarmee gereden wordt. “We hebben geen speciale regenbanden maar wel enig profiel, dus het water wordt nog wel iets afgevoerd. Maar voorzicht is geboden en ik zal vooral proberen om te blijven zitten en zo veel mogelijke punten binnen te halen’”.

Leider in de tussenstand van het 50cc kampioenschap is Hans Minnen. De vice-kampioen van de Topscooter-klasse in 2016 maakte dit seizoen de overstap naar de Puch 50cc-klasse. De eerste races op een niet al te speciale 50cc machine verliepen boven verwachting. Maar met het verder tunen ontstaan vaak de mechanische problemen en in de eerste training liep Minnen daar al tegenaan. Er zou flink gesleuteld moeten worden om op tijd klaar te zijn voor de kwalificatie. Dat lukte en Minnen zette meteen de snelste tijd op de klokken. Hij zou van polepositie mogen starten. Bart Dijkhof was de snelste 70cc coureur.

Veel geluk had Minnen in de eerste race niet: hij viel direct na de start al uit. De race leek nu een prooi te worden voor concurrent in de 50cc-klasse Andre Baak. Baak zag in de eindfase van de race nog wel 70cc coureur Bart Dijkhof voorbij komen, die de zege op zijn naam schreef. Snelste raceronde werd neergezet door Arie Vlot, ook met een 70cc machine.

In de tweede race ontstond er een droog spoor op de ideale lijn. De rondetijden waren weliswaar iets sneller maar het was moeilijker om in te halen. Opnieuw was het Dijkhof die vanaf een vijfde startplek aan een opmars begon en niet te stuitten bleek. Hij werd wederom als winnaar in de 70cc-klasse afgevlagd. De 50cc-machine van Minnen bleef nu wel heel en hij pakte de overwinning in de 50cc-klasse voor Baak. Baak nam geen enkel risico: “ik wist dat Hans zou komen maar ik hoefde slechts achter hem te finishen om de dagoverwinning op mijn naam te schrijven.”

In het dagklassement van de 50cc-klasse mocht Baak de hoogste trede van het podium bestijgen, voor Kees Jan Stoffelen en Minnen. Minnen blijft de leider in het kampioenschap maar ziet Baak op hem inlopen.

In het dagklassement van de 70cc-klasse was het Dijkhof die de grootste beker in ontvangst mocht nemen, voor Vlot en van der Weide. Van der Weide behoudt de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

Arie Vlot is een van de enthousiaste 70cc-coureurs. Hij legt uit waardoor het komt dat er zo’n vol veld is van machines die op straat amper meer te vinden zijn. “Het begon jaren geleden toen we met een groep een demo-race reden tijdens de SOBW-wedstrijd in Brakel. Zo kwamen we met de organisatie in contact. Na een aantal jaren met een steeds groter wordende groep de demo-races in Brakel te hebben gereden rijden we tegenwoordig een kampioenschap bestaande uit 6 wedstrijddagen. Deze klasse maakt het mogelijk om betaalbaar te racen. Als je zelf kunt sleutelen, kan je met niet al te veel investeringen al deelnemen. Natuurlijk kan je het vervolgens zo duur maken als je zelf wilt. De kennis om de machines sneller te maken is niet te koop maar die delen we onderling. Er is een goede sfeer en we helpen elkaar waar mogelijk. We zijn serieus met de sport bezig maar de fun-factor is in deze klasse ook erg hoog. Dat draagt eraan bij dat er steeds meer rijders bijkomen. Er zijn dit jaar meer coureurs dan vorig seizoen en zoals het er nu naar uitziet zullen het er in de toekomst zeker niet minder worden.”

 

Volledige uitslagen SOBW Veldhoven