Joan Mir P10): “Veel sneller dan vorig jaar, Honda is echt op de goede weg”

4896
joan-mir
Joan Mir - Sepang Test | foto© Honda Racing

Joan Mir sloot donderdag in Sepang de eerste officiële MotoGP test af als tiende op de samengestelde tijdlijst. De Repsol Honda coureur moest met een snelste rondetijd van 1’57.374 weliswaar 0,692 seconde prijsgeven op de snelste tijd van Francesco Bagnaia, maar ondanks dit was de Spanjaard na afloop tevreden met de progressie die HRC heeft weten te boeken.

Honda’s optreden de afgelopen seizoenen in de MotoGP klasse was niet om over naar huis te schrijven. Na het vertrek van Marc Marquez – de Spanjaard reed elf seizoenen in dienst van Honda en was de afgelopen jaren het gezicht van de Japanse motorenfabrikant – is Joan Mir één van de vier coureurs die ’s werelds grootste motorenfabrikant weer terug moet brengen naar de top in de koningsklasse.

Dat Honda er veel aan gelegen is om het gat, met name met de Europese fabrikanten, in rap tempo te verkleinen is wel duidelijk. Zo kwam Honda tijdens de eerste wintertest op de dinsdag na het laatste Grand Prix weekend in Valencia al met een compleet nieuwe RC213V op de proppen. Een compleet andere fiets in vergelijking met de voorgaande prototypes en een fiets die na afloop van de eerste zorgde voor een glimlach op het gezicht van de coureurs, ook bij Joan Mir die in 2024 begint aan zijn tweede seizoen in dienst van het Repsol Honda Team.

Een fiets die maar liefst acht kilo lichter is, lager is en hierdoor zorgt voor meer grip achter en een beter beheersbare voorkant. Opgeloste issues die het afgelopen seizoen zorgden voor veel ergernis bij de coureurs en mede debet waren aan het recordaantal valpartijen van de Honda coureurs.

Na een veelbelovende eerste test in Valencia keek Joan Mir dan ook uit naar de deze week verreden driedaagse en eerste MotoGP test van 2024 in Sepang. Naast de eerder in Valencia geteste eerste versie van de 2024 RC213V bracht Honda een tweede versie mee naar Sepang welke de afgelopen weken in Japan werd ontwikkeld naar aanleiding van de feedback uit Valencia.

Joan Mir testte de afgelopen drie dagen in Sepang beide prototypes, noteerde met een snelste ronde van 1’57.374 uiteindelijk de tiende rondetijd. De Spanjaard sprak na afloop van een veelbelovende eerste pre-season test van 2024 en gaf na afloop aan blij te zijn met de huidige stand van zaken al is hij zich er terdege van bewust dat er nog het nodige werk aan de winkel is alvorens de Honda weer op het niveau zit om races te kunnen winnen.

Met name over de snelheid tijdens de derde en afsluitende testdag, zowel tijdens het rijden van die ene snelle ronde als ook tijdens een racesimulatie.

Joan Mir: “De realiteit is dat we een stuk sneller zijn dan vorig jaar. We moeten blij zijn omdat we ons flink hebben weten te verbeteren. Aan de andere kant zijn we nog niet waar we willen zijn. Vandaag kon ik een 57,3 rijden, wat een goede rondetijd was. Toen ik probeerde om de tweede band te laten werken, crashte ik in de laatste in de laatste bocht. Er lag iets op de baan en daar verloor ik de voorkant. Dus die ronde ging verloren, een ronde waarin ik me misschien nog wel iets had kunnen verbeteren. Maar goed. Op de momenten dat ik pushte kwamen de rondetijden, en dat is een goed teken. Het gebeurt niet elke dag dat je een 57,3 haalt. Dit is een goede rondetijd. We hebben ons ten opzichte van de anderen meer verbeterd, dat is te zien omdat we dichter bij elkaar zitten nu.”

Gedurende de derde dag reden veel coureurs een langere run over negen ronden, de afstand van de in 2023 door Alex Marquez gewonnen Sprint race op het Maleisische circuit.

Joan Mir: “Ja ook wij hebben een langere run gereden. Tijdens deze run konden we constant rondetijden rijden van in de 1’58, wat zeker niet slecht is. Ik heb de rondetijden gezien welke Bagnaia en Martin reden tijdens een vergelijkbare run, zij reden gemiddeld 58 laag terwijl ik net boven de 58 half gemiddeld zat. Er zat gemiddeld pakweg een halve seconde verschil in, dat is voor nu gewoon goed en we weten waar we het laten liggen en waar het nog beter moet. We hebben de engineers na afloop goede feedback gegeven, zij hebben daarnaast de data en ik ben er zeker van dat we tijdens de volgende test in Qatar iets meer zullen hebben.”

Was de afgelopen seizoen steevast de voorkant het probleem bij de RC213V. Naast de vele andere verbeteringen is Mir het meest enthousiast over het gevoel aan de voorkant, met name op dit gebied hebben de Japanse engineers volgens de 2020 MotoGP wereldkampioen echt grote stappen weten te maken.

Joan Mir: “Ik heb een veel beter gevoel met de voorkant en dat is echt geweldig. Ik voel me nog wel iets minder comfortabel als de temperaturen stijgen. Als de asfalttemperatuur hoog is dan is het moeilijker om de motor te stoppen. Dat is een belangrijk punt waarop je vaak net het verschil kunt maken en dat verschil kunnen we nog niet echt maken. Maar goed, het belangrijkste is dat we ons flink hebben verbeterd en we kan niet anders zeggen dat ze in Japan heel goed werk hebben geleverd. Ik ben van mening dat Honda trots mag zijn op wat ze hier tijdens de test hebben laten zien.Ik verwacht in Qatar iets meer te hebben. Als we nog een klein stapje weten te maken, dan komen we heel dichtbij. Nu maken we ons op voor de teampresentatie in Madrid waar we voor het eerst de nieuwe kleuren voor komend seizoen gaan zien om ons daarna voor te bereiden op de afsluitende pre-season test Qatar.”

Mir was tijdens de derde en afsluitende dag met de tiende rondetijd wel de best geklasseerde Honda, zijn merkgenoten Takaaki Nakagami, Johann Zarco en Luca Marini hadden het donderdag beduidend moeilijker, zij eindigden respectievelijk als dertiende, zeventiende en negentiende op de samengestelde tijdlijst na drie dagen.

 

Handige links 2024 MotoGP Sepang Official Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



Vrijwillige bijdrage  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.