Joan Mir (P13): “Honda heeft flinke stappen gemaakt, eindelijk licht aan het einde van de tunnel”

5302
joan-mir
Joan Mir | foto© Randy van Maasdijk

Hij noteerde dinsdag tijdens de 2024 Valencia Official MotoGP Test ‘slechts’ de dertiende rondetijd maar de glimlach van Joan Mira dinsdag na afloop van de actie op de baan was veelzeggend. Volgens de Spanjaard heeft Honda een namelijk flinke stap weten te maken wat betreft de ontwikkeling van de 2024 Honda RC213V en is er eindelijk licht aan het einde van de tunnel.

Joan Mir, Takaaki Nakagami en de nieuwkomers Johann Zarco en Luca Marini maakten afgelopen dinsdag in Valencia voor het eerst kennis met de nieuwe 2024 Honda RC213V. Maar liefst 30 Japanse engineers had Honda speciaal over laten komen naar Valencia om samen met de bestaande crew van het Repsol Honda Team en het LCR Honda Team de vier coureurs te ondersteunen tijdens de 2024 Valencia Official MotoGP Test.

Dat Honda er veel aangelegen is om na het vertrek van Marc Marquez bleek afgelopen dinsdag. Ondanks dat dinsdag de meeste aandacht gedurende de dag uitging naar de vertrokken en naar Ducati overgestapte Spanjaard zorgde de van het Mooney VR 46 Racing Team overgekomen Luca Marini in zijn schaduw eveneens voor een uitstekende prestatie. De Spanjaard eindigde de eerste dag op de 2024 Honda RC213V als tiende op de tijdlijst en was daarmee op 0,703 seconde van de snelste man van de dag de best geklasseerde Honda coureur, een prestatie van formaat. De Italiaan mocht na afloop van de dag echter vanwege contractuele verplichtingen nog niet met de media spreken over zijn debuut op de Honda.

Anders was dat voor Joan Mir die de dag afsloot met de dertiende rondetijd achter zijn naam. De Repsol Honda Team coureur glom na afloop van oor tot oor ondanks dat hij niet in de voorste gelederen te vinden was en zijn nieuwe teamgenoot een snellere rondetijd op de klok had weten te zetten.

Joan Mir: “Ik ben blij, heel erg blij. We hebben er lang op moeten wachten tot verbeteringen merkbaar werden. Maar ik kan nu echt zeggen, deze motorfiets werkt eindelijk. En meteen zijn de resultaten en de rondetijden daar. Ik had bij elke run een goed tempo, ik voelde me de hele dag sterk. We klagen al het hele jaar over het gebrek aan grip, en nu is de grip ineens een heel stuk beter. De nieuwe door Honda meegebrachte fiets is ook lichter geworden, wat een helpt bij het remmen en draaien. Ik heb aanzienlijk meer gevoel en feedback van met name de voorkant. Ik maakte me dinsdagochtend best wel zorgen omdat het in winderige omstandigheden altijd moeilijk is om vergelijkingen te maken en wijzigingen te evalueren. Maar ondanks de wind voelde ik de verbeteringen en dat is een goed teken.”

Mir testte later op de dag een aantal verschillende afstellingen, met name aan de voorkant, hetgeen verklaarde waarom hij veelvuldig binnen stond.

Joan Mir: “Dat klopt, maar ondanks dat we veel binnen stonden was ik tijdens mijn laatste run op gebruikte banden behoorlijk snel, met rondetijden van 1:30 laag. Dit zijn de rondetijden die je in de race nodig hebt om vooraan mee te kunnen doen. Nu we duidelijk meer grip hebben, is het zaak om ervoor te zorgen dat de elektronica niet meer zo veel in hoeft te grijpen bij de vermogensafgifte en ik iets meer kan doseren en controleren met mijn rechterpols. Dit is vooral een voordeel als de grip van de banden afneemt gedurende de race. Dat had ik als Suzuki-coureur en dat maakte ons destijds tegen het einde van de race altijd bijzonder sterk.”

Mir reed dinsdag in totaal 69 ronden en zette een snelste rondetijd op de klok van 1’30.051. Deze tijd was ‘slechts’ goed voor de dertiende plaats op de tijdlijst maar dat deerde Mir niet. Door het drukke testschema was er dinsdag aan het einde van de dag namelijk geen tijd meer over voor een zogenaamde time attack. De kenners zullen het ongetwijfeld gezien hebben dat het racetempo van de Repsol Honda Team coureur heel erg goed en veelbelovend was en dat de tijdlijst van deze eerste MotoGP testdag niets of maar heel weinig zeggen over de ware krachtverhoudingen.

Zarco (Castrol Honda LCR) en Nakagami (Idemitsu Honda LCR) sloten de testdag in Valencia af met respectievelijk de zeventiende en eenentwintigste rondetijd achter hun naam.

Alle betrokkenen gaan nu, na het 20 races tellende 2023 MotoGP seizoen, genieten van een welverdiende winterstop. De MotoGP coureurs keren begin februari voor het eerst weer terug op de baan tijdens de jaarlijkse Sepang Test.




Handige links 2024 Valencia Official MotoGP Test:

Tijdschema en volledige uitslagen
Fotoverslag (actie)
Fotoverslag (technisch)
Fotoverslag (Marc Marquez Ducati debuut)



  • Marc Marquez & Marco Bezzecchi
  • Pedro Acosta
  • Fabio Di Giannantonio
  • Fabio Quartararo
  • Raul Fernandez
  • Joan Mir
  • Enea Bastianini
  • Fabio Quartararo
  • Takaaki Nakagami
  • Marco Bezzecchi
  • Luca Marini
  • Raul Fernandez
  • Fabio Quartararo
  • Enea Bastianini
  • Aleix Espargaró
  • Jack Miller
  • Maverick Viñales
  • Joan Mir
  • Cal Crutchlow
  • Jorge Martin
  • Alex Rins
  • Marc Marquez
  • Francesco Bagnaia
  • Luca Marini
  • Jack Miller
  • Luca Marini
  • Franco Morbidelli
  • Luca Marini


  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • Gresini Racing MotoGP
  • LCR Honda
  • Gresini Racing MotoGP
  • GASGAS
  • Ducati
  • Gresini Racing MotoGP
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Pramac Racing
  • Pramac Racing
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • Ducati
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • KTM
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • LCR Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Honda
  • Yamaha
  • Yamaha
  • Honda
  • Yamaha


  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez
  • Marc Marquez


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’