Joan Mir (P3): “Ik weet dat Jack boos op mij zal zijn, sorry daarvoor”

7466
tt-circuit-assen
Jack Miller (43) en Joan Mir (36) in gevecht - TT Circuit Assen | foto© Suzuki Racing

Joan Mir kwam zondagmiddag als derde over de finish in de MotoGP race op het TT Circuit Assen. Opnieuw een prestatie van formaat voor de Suzuki coureur die vanaf de tiende plaats op de grid aan de race moest beginnen. 

Het was weer een typisch Joan Mir weekend op het TT Circuit Assen. De Spanjaard kwalificeerde zich zaterdagmiddag als tiende voor de 90e Dutch TT en had dus weer een flinke klus voor de boeg op zondag. Toch had hij er voorafgaand aan de race al vertrouwen in omdat dit in principe al het hele jaar het geval is.







Mir moest daarom aanvallen in de openingsronden om zodoende zo snel mogelijk naar voren te komen. In de eerste ronde maakte hij al twee plaatsen goed waarna hij in de derde ronde al op P7 reed. Nadat hij Miguel Oliveira en Aleix Espargaró achter zich had gelaten bleek het inhalen van Jack Miller een moeilijkere klus te zijn.

De Suzuki coureur probeerde meerdere malen om de Ducati coureur af te schudden, uiteindelijk lukte dat met een agressieve inhaalactie in de Strubben. Verbolgens reed Mir veertien ronden achter Johann Zarco die hij pas in de slotfase wist te passeren. Toen de huidig wereldkampioen aanbelandde op de derde plaats waren Yamaha coureurs Fabio Quartararó en Maverick Viñales al te ver vertrokken om nog te achterhalen. Mir moest dus genoegen nemen met een derde plaats maar gezien het verloop van het weekend was dat het maximaal haalbare.

Joan Mir: “Het was zeker een belangrijk podium voor mij en voor Suzuki. Ik denk het ons een energieboost gaat geven om in de tweede helft van het seizoen beter te zijn. Met het huidige pakket is het waarschijnlijk niet genoeg om mee te doen voor de wereldtitel dus moeten we hard werken. We moeten werk verrichten aan de machine maar natuurlijk moet ik ook werken aan mezelf, er kan altijd wel iets beter.

Ik ben wel heel blij met deze race. Ik denk dat we niet veel meer konden verwachten dan dit. De twee Yamaha coureurs waren het hele weekend super snel, ze hebben vandaag heel goed gereden en dus was het lastig voor mij om er dichtbij in de buurt te komen. In de eerste paar ronden heb ik gedaan wat ik moest doen, het was vooral lastig om de Honda’s en de Ducati’s in te halen. Ik heb het maximale geprobeerd en wist een aantal slimme inhaalacties uit te voeren.

Ik heb het altijd heel moeilijk met de Ducati’s dus waren sommige inhaalacties misschien een beetje op de limiet. Ik heb met niemand contact gehad maar ik moest af en toe wel een block-pass uitvoeren zodat ik er voorbij kon. Ik wil dan ook sorry zeggen voor sommige van deze acties maar het is gewoon heel lastig met de Suzuki, ik hoop dat ze me een beetje zullen begrijpen. Ik weet dat Jack [Miller] boos op mij zal zijn, ook vandaag, want mijn inhaalactie op hem was een stevige block-pass. Ik wil het liever ook niet op deze manier doen maar hij is snel op het rechte stuk en kan hard remmen dus is dit haast de enige manier om hem te passeren.”

Het hele weekend sprak Joan Mir al over het feit dat Suzuki de enige fabrikant in MotoGP is die momenteel nog geen ‘ride height device’ heeft. Dat is het systeem om de achterkant van de machine te laten zakken. Niet alleen tijdens de start, maar ook gedurende een ronde zodat de machine minder zal wheelieën en acceleratie daarmee wordt bevorderd. De technici van Suzuki hebben al berekend dat dit hen per ronde zo’n 0,2 tot 0,3 seconde scheelt, afhankelijk van het circuit. Het is dus zaak voor de Suzuki ingenieurs dat ze dit zo snel mogelijk aan hun coureurs kunnen geven, dat beaamde ook Joan Mir op zondagmiddag na de MotoGP race in Assen.

Joan Mir: “Ja, ik denk absoluut dat dat ons gaat helpen. We moeten daar hard aan gaan werken want er zijn veel circuits waar dit device een groot verschil kan maken, dan starten we op dezelfde voet als de andere coureurs. Dit is het eerste dat we moeten doen.

Daarnaast moeten we aan een aantal details gaan werken die altijd het verschil maken. Samen met het team moeten we gaan achterhalen wat we precies nodig hebben, met name in de kwalificatie. Ik weet dat ik zeker niet langzaam ben maar de verschillen zijn gewoon zo ontzettend klein. Ik weet zeker dat we een oplossing gaan vinden.”

Handige links Motul TT Assen:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – Donderdag
Fotoverslag – Vrijdag
Fotoverslag – Zaterdag
Fotoverslag – Zondag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter