Joan Mir (P4): Nu blij met P4, maar na Q2 wilde ik alles wel kapottrappen”

1590
joan-mir
Joan Mir - Qatar | foto© Suzuki Racing

Regerend MotoGP-wereldkampioen Joan Mir was zaterdagavond in Qatar zo boos over de prestaties van Suzuki in de kwalificatie van de Barwa Grand Prix of Qatar dat hij alles wat voor zijn voeten kwam wel kapot wilde trappen. Zondagavond was de Spanjaard echter beduidend milder, sterke nog, hij was een tevreden man ondanks dat hij in de laatste meters van de race een tweede plek verloren zag gaan en de eerste MotoGP race afsloot als vierde.

Regerend MotoGP wereldkampioen kijkt met dubbele gevoelens terug op het eerste Grand Prix weekend van het seizoen op het Losail International Circuit in Qatar. De regerend wereldkampioen had zich voorbereid op een slechte start van zijn titelverdediging in Qatar na zaterdag op een teleurstellende tiende plaats t zijn geëindigd in de kwalificatie, maar zondagavond reed de Spanjaard een traditionele Suzuki race, een race waarin hij zich vanaf de vierde startrij door het veld heen naar voren wist te knokken om uiteindelijk in de slotfase op een tweede plaats rijdend de laatste ronde in te gaan, een positie welke hij zelfs in de laatste bocht van de race nog in handen had.







Uiteindelijk moest Mir op het lange rechte stuk naar de finish zijn meerder erkennen in de twee snelle Ducati’s van Johann Zarco en Francesco Bagnaia. De Suzuki coureur gaf na afloop van de race toe dat het allesbehalve een gemakkelijk weekend is geweest, maar dankzij het solide resultaat kijkt hij met veel optimisme en vertrouwen uit naar de tweede race van het seizoen, volgend weekend op hetzelfde circuit gelegen in de woestijn nabij de hoofdstad Doha in Qatar

Joan Mir: “Het was een positieve race voor mij. Ik kreeg het goede gevoel een beetje laat terug, maar uiteindelijk heeft ons plan gewerkt, een plan waarin we in de beginfase van de race iets rustiger aan zouden doen om vervolgens aan het einde nog iets over te hebben om te kunnen pushen. Ik weet hier dat de banden aan het eind echt minder worden, en dat het verval in de laatste ronde groot is. Ik probeerde dat zo goed mogelijk te managen tijdens de race. Over het algemeen was het positief, ik ben blij en nu hebben we nog een kans. De vierde plaats is niet een resultaat dat ik had verwacht, en ik liet in de laatste ronde zien dat ik het niet wilde – ik wilde het best mogelijke resultaat, want hoe meer WK punten ik nu kan verzamelen, hoe beter. Maar ik ben zo blij met het gevoel, ik reed weer op een goede manier tijdens de race. Het aanremmen en ook het rijden ging weer op een goede manier. Dat was tijdens de rest van het weekend zeker nog niet het geval.”

Mir kreeg echter niet helemaal het gewenste resultaat nadat hij in de laatste bocht nog de tweede plaats in handen had maar op weg naar de finish verrast werd door twee snelle Ducati machines. Zowel Johann Zarco als Pecco Bagnaia kwamen langszij en de Spanjaard werd hiermee gedegradeerd naar de vierde plaats.

Opvallend hierbij was dat de topsnelheid van de Ducati tijdens de race aanzienlijk lager was dan tijdens de trainingen en kwalificaties en de Suzuki de gehele race gewoon mee kon met de snelle Ducati’s maar dat dit uitgerekend in de laatste ronde ineens anders was en de twee Ducati mannen ineens uit een ander vaatje leken te kunnen tappen.

Natuurlijk was er zondagavond meer wind dan de voorgaande dagen, maar dat gold voor iedereen. Het feit dat Ducati in de race topsnelheid inleverde is echter te wijten aan iets anders. Zo is het een publiek geheim dat Ducati het vermogen van haar MotoGP machines tijdens de race in Qatar – mede ook vanwege de wind – terug dient te schroeven aangezien men anders niet uitkomt met het brandstofverbruik en niet voldoende heeft aan het maximale toegestane aantal liters benzine om de finish te halen. De reden dat Zarco en Bagnaia op weg naar de finish wel hun kunstje konden doen  komt omdat het tweetal naar alle waarschijnlijkheid in de laatste ronde nog een andere mapping kon kiezen, een mapping waar het brandstofverbruik weer naar het niveau van de trainingen en kwalificatie opgeschroefd kon worden en in dit geval de extra power goed van pas kwam.

Joan Mir: “In een normale situatie was het ideaal om te proberen Zarco niet in te halen, hem op het rechte stuk te slipstreamen en te proberen de derde positie te verdedigen. Maar het is de eerste race van het seizoen en we moeten een beetje risico nemen, dus ik haalde Zarco in de laatste sector in en zei tegen mezelf ‘als ik als tweede eindig zal dat geweldig zijn, maar ik weet dat ik twee van die enge Ducati’s achter me heb en het moeilijk zal worden.’ Ik zag de finish heel dichtbij komen en toen haalden beide raketten me alsnog in! Het was een beetje frustrerend maar ik heb alles gegeven, de volgende keer weet ik wat ik moet doen.”

“Het klopt wel dat ik in de laatste bocht een beetje wijd ging, maar normaal gesproken als je daar wijd gaat kun je aan het einde meer snelheid maken, omdat je met meer snelheid terugkomt. Het was helaas net niet genoeg! Ik was een beetje verbaasd, want ik had één Ducati verwacht, niet twee! Maar Pecco was er altijd bij en ze zijn ongelooflijk snel op het rechte stuk. Beide heren reden op een hele goede manier, en hier is hun motor een beest. Ze deden een ongelooflijke job om het vermogen te beheren, dus het is niet alleen de motor.”

Mir gaf toe dat hij na de kwalificatie gefrustreerd was omdat er iets ontbrak aan zijn GSX-RR – iets wat hij en zijn team voor de race weer wisten te vinden.

Joan Mir: “De race laat zien hoe belangrijk de kwalificatie is, maar het laat ook zien hoe comfortabel ik het vind om de race op de vierde rij te starten! (al lachend) Het was een moeilijk weekend. Je kon het elke sessie aan mijn gezicht zien – ik ben niet echt goed in het verbergen van dit soort dingen. Je moet jezelf veel onder controle houden, want dat is wat mijn ouders me hebben geleerd over moeilijke momenten. Na de kwalificatie had ik alles wat ik voor mij voeten kreeg wel kapot willen trappen maar ik weet dat dat geen enkel effect heeft, want alle mensen, iedereen in de pitbox, willen alles beter maken en hebben hetzelfde doel als mij. Uiteindelijk hebben we toch de juiste weg weten te vinden.”

De volgende MotoGP race vindt komend weekend alweer plaats. De gehele paddock blijft in Qatar en ook de tweede ronde van het kampioenschap zal worden verreden op het Losail International Circuit.

Handige links Barwa Grand Prix of Qatar:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – weekend

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter