Johann Zarco (P1): “Vandaag was een verrassing, dat hoop ik morgen weer te doen”

1100
Johann Zarco niet zonder kleerscheuren uit de strijd - Sachsenring | foto© Dorna

Johann Zarco heeft zaterdagmiddag pole position gepakt in de MotoGP klasse voor de Grand Prix van Duitsland. Op de Sachsenring was de Fransman het snelst in de kwalificatie, wel kwam hij kort daarna hard ten val.

Na vijf pole positions op rij voor Fabio Quartararó heeft Johann Zarco op zaterdagmiddag in Duitsland het stokje overgenomen van zijn landgenoot en weer voor een Franse pole gezorgd. Het was de eerste pole position voor Zarco sinds augustus 2020, toen in Brno op de Ducati van het Reale Avintia team.

Waar de coureurs om hem heen wisselvallig presteren is de Fransman tot dusver dit seizoen zeer constant. In de eerste zeven races is hij vier keer tweede geworden, één keer vierde, één keer achtste en slechts één uitvalbeurt in Portugal. De Fransman wacht in zijn vijfde MotoGP seizoen weliswaar nog steeds op zijn allereerste overwinning in de koningsklasse maar een bekend gezegde luidt dat als je vaak genoeg tweede wordt, je vanzelf een keer gaat profiteren van een fout van de coureur voor je.

Het lijkt dan ook meer een kwestie van tijd dat Zarco voor het eerst gaat winnen in de MotoGP klasse, maar dat het op de Sachsenring zou kunnen gebeuren leek voorafgaand aan dit weekend zeer onwaarschijnlijk. Het Duitse circuit bestaat vrijwel volledig uit bochten en er is eigenlijk geen mogelijkheid om echt gebruik te maken van de sterke punten van de Ducati.

De pole position van Zarco is daardoor misschien nog wel iets indrukwekkender dan een normale pole position, toch rekent de Pramac Racing coureur zichzelf niet rijk. Hoe dan ook is pole position een zeer goed uitgangspunt op dit smalle circuit omdat inhalen vaak erg lastig is.

De tweede kwalificatiesessie zaterdagmiddag op de Sachsenring was zeer spectaculair. Toen Zarco aan het einde van de sessie redelijk onverwachts de snelste rondetijd wist te rijden ging het enkele seconden daarna meteen mis. Het leek erop dat landgenoot Quartararó hem enigszins in de weg reed waardoor Zarco iets moest uitwijken en vervolgens de voorkant van zijn Ducati verloor.

Met aanzienlijke snelheid schoof de tweevoudig Moto2 wereldkampioen de grindbak in en kwam zijn machine tot stilstand tegen de airfences. Gelukkig werd er snel gereageerd en kon de zeer hete machine meteen van de luchtkussens gehaald worden. Met een gehavende machine en een beschadigd motorpak keerde Zarco terug naar parc fermé om daar alsnog de eerste pole position van het jaar te vieren.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door MotoGP (@motogp)

Johann Zarco: “Het was een ronde vol emotie en adrenaline in de kwalificatie. Ik kon de band meteen in de eerste ronde optimaal gebruiken en je kunt voelen dat er dan iets extra’s in zit. In het begin van de kwalificatie lukte mij dat niet zo maar met de tweede band kreeg ik het voor elkaar, de rondetijd verraste me zelfs een beetje.

Daarna probeerde ik er nog een tandje bij te doen maar ik denk dat ik in bocht 4 teveel hellingshoek had en ik verloor de voorkant. Gelukkig is dat niet zo’n snelle bocht en met de hellingshoek lag ik in feit al bijna op de grond, dus het was niet echt een grote crash. Zoals ik zei liepen de emoties en adrenaline hoog op.

Na de snelle ronde en de crash lag mijn machine in de airfence en zag ik wat rook. Ik probeerde samen met de marshals zo snel mogelijk de machine eruit te trekken zodat er geen brand zou ontstaan. Met de combinatie van deze factoren had ik even nodig om kalm te worden, het werd me even teveel.

Het is ook mooi om het hier op de Sachsenring te doen want het is een heel lastig circuit. Ook voor Ducati zijn de statistieken niet al te best maar zoals we gezien hebben is er zeker potentie en kunnen we voor een verrassing zorgen. Ik hoop dat ik morgen weer kan verrassen.

Ik denk dat het voor nu nog iets te optimistisch is om aan de overwinning te denken. Er zijn voor ons nog steeds veel vraagtekens voor wat betreft de race pace. Ik heb vanochtend een grote stap kunnen maken, dat getuigt van goed werk van het team. In de middag was ik het snelst in FP4 maar dat kwam omdat ik aan het einde nog een nieuwe band monteerde, ik had het met de gebruikte banden namelijk heel lastig. Toch is het altijd goed om informatie te verzamelen en ik hoop dat we voor morgen weer een stap kunnen maken. Het zal lastig voor ons zijn maar ik denk dat dat voor de anderen ook zo is. Starten vanaf pole position geeft me in ieder geval een voordeel en een kans om zo goed mogelijk met mijn banden om te gaan.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie voor de twintig minuten durende warm-up sessie op de Sachsenring. De race over dertig ronden gaat om 14:00 uur van start.

Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter