Johann Zarco eindigde zondag op Phillip Island als dertiende in de door Marc Marquez gewonnen MotoGP race van de Pramac Generac Australian Motorcycle GP. Gezien de achterstand van ruim 26 seconden op zijn winnende merkgenoot was de Fransman zelf na afloop niet helemaal tevreden, de Honda bazen daarentegen complimenteerden de Fransman na afloop met een in hun ogen goede race.

Johann Zarco werd onlangs door Honda opgeroepen om tijdens de laatste drie Grand Prix weekenden van het seizoen als vervanger op te treden van Takaaki Nakagami binnen Team LCR Honda Idemitsu. Vrijdag stapte de Fransman voor het eerst op de Honda RC213V maar de wisselende weersomstandigheden, een op zaterdag vroegtijdig afgebroken vierde vrije training en een in zijn geheel afgelaste kwalificatie maakten het er allemaal niet makkelijker op voor de tweevoudige Moto2 wereldkampioen. Gelukkig bleken de weeromstandigheden zondag beter, maar een ideale voorbereiding op de wedstrijd was het vanzelfsprekend niet.

Voorafgaand aan de race kreeg Zarco van de Honda bazen dan duidelijke instructies mee en werd hem in het oor gefluisterd vooral van deze race te genieten in plaats van zich te concentreren en eventuele illusies te maken over het veiligstellen van een plaats bij hen voor 2020.

Zarco zette, op de moeilijk, zo niet de moeilijkste, te berijden MotoGP machine van het veld een keurige prestatie neer door als dertiende de finish te passeren. Zelf was de Fransman echter niet helemaal tevreden, hij vond het verschil met merkgenoot en winnaar Marc Marquez te groot. Na afloop verontschuldigde Zarco zich hiervoor zelfs bij Repsol Honda-teambaas Alberto Puig. Maar volgens de Fransman verzekerde Puig hem dat hij heel tevreden was met zijn prestaties.

Johann Zarco: “Ik ben Honda dankbaar voor deze kans. Honda heeft me vooraf duidelijk gemaakt dat ik me door deze invalbeurten geen illusies moet maken op het verkrijgen van een MotoGP zitje in 2020. Voor de race hebben ze me laten weten dat ik deze race moest nemen zoals het is en er vooral van moest genieten. Maar na afloop heb ik tegen Alberto (Puig) wel sorry gezegd voor het feit dat de eerste twee plaatsen in deze race wel ingenomen werden door Honda jongens en ik pas 26 seconden later dan de winnaar de finish passeerde. Maar hij zei nee joh, maak je geen zorgen, in Maleisië zal het anders zijn.”

Onvermijdelijk werd Zarco natuurlijk ook gevraagd naar het optreden en de uitslag van Jorge Lorenzo en of het feit dat hij maar liefst 39 seconden eerder dan de Spanjaard de finish passeerde hem extra voldoening gaf.

Johann Zarco: “Nee, dat zou ik mijn ogen wel een beetje vreemd zijn. Ik ben meer gericht op de mannen die voor me staan. Natuurlijk, het is belangrijk om voor Jorge te staan maar voor mij is het belangrijkste om minder afstand tot Marc te hebben. En als ik de race van Marc bekijk, oké, hij eindigde 11 seconden voor op de nummer twee, dus uiteindelijk heb ik in vergelijking met Cal al iets minder prijs hoeven te geven. Maar nogmaals, voor mij is 26 seconden aan het einde van de race te veel. Ik zou meer tevreden zijn geweest als ik me in de groep van de vijfde naar de tiende plaats had kunnen handhaven. Maar aan de andere kant moeten we ook reëel blijven, tenslotte weet ik zelf waarom we niet in deze groep zaten. Zoals Marc donderdag tijdens de persconferentie al zei, hier heb je vertrouwen nodig, als je dat vertrouwen niet hebt, kun je het beter niet proberen. Ik zat zeker op mijn limiet voor de race, maar misschien nog niet op de limiet van de motor. Vanaf vrijdag moest ik alles even weer opnieuw op me in laten werken, 300 km per uur, vechten met de jongens, een bepaald tempo aanhouden, de 27 ronden vol ervoor gaan en overal en in alle bochten het vertrouwen te hebben. Als ik nadenk over waar ik vandaan kom, kan ik vandaag ook best wel van mijn behaalde resultaat genieten.”

Los van het feit dat velen nog steeds het idee hebben dat er meer achter deze drie invalbeurten van Zarco zitten maakt de Fransman zich geen enkele illusie over het verkrijgen van een Honda MotoGP zitje voor 2020. Zarco is dan ook al volop in gesprek met een aantal Moto2 teams voor een start in 2020. Mocht het MotoGP plan niet slagen dan is de kans heel groot dat Zarco in 2020 herenigd zal worden met zijn voormalige Moto2 team, het team waarmee hij twee keer de wereldtitel wist te winnen. Aki Ajo zou de Fransman graag terug willen halen naar zijn Moto2-team nu Iker Lecuona in 2020 de overstap zal maken naar de MotoGP klasse. Opvallend en saillant detail, het Red Bull KTM Ajo Moto2 team is wel heel erg sterk gelinkt aan KTM, ja precies de voormalige werkgever van Zarco die onlangs besloot hem vroegtijdig aan de kant te zetten.

 

Handige links Pramac Generac Australian Motorcycle Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App