Johann Zarco (P3): ‘Ik heb vandaag heel veel van mezelf en de machine geleerd’

198
Johann Zarco - Red Bull Ring | foto© motogp.com

Johann Zarco kwalificeerde zich zaterdagmiddag op de Red Bull Ring als derde in de MotoGP klasse, slechts drie dagen na de operatie aan zijn pols. Heel veel had de Fransman echter niet aan deze goede kwalificatiesessie, vanwege de penalty die hij ontving na de crash met Franco Morbidelli zal hij zondagmiddag vanuit pit lane moeten starten. 

Dat Johann Zarco een bewogen week achter de rug heeft is nog voorzichtig uitgedrukt. Afgelopen zondag vloog de Fransman nog met een snelheid van ruim 300 km/h door de grindbak nadat hij in contact kwam met Franco Morbidelli. Woensdag lag Zarco op de operatietafel om een schroef te plaatsen in zijn gebroken schippersbotje waarna hij donderdag op het matje moest komen bij het FIM MotoGP Stewards Panel en hier een penalty ontving voor het in de ogen van deze Stewards veroorzaken van de zware crash op zondag. Deze penalty houdt in dat de tweevoudig Moto2 wereldkampioen zondagmiddag vanuit pit lane moet starten aan de MotoGP race op de Red Bull Ring over 28 ronden.

Vrijdag mocht Zarco nog niet in actie komen omdat het minder dan 48 uur geleden was dat hij de operatie was ondergaan. Zaterdagochtend stapte de Fransman voor het eerst sinds de crash van afgelopen zondag weer op zijn Ducati Desmocedici GP19 en was hij in de derde vrije training direct snel. Uiteindelijk wist hij geen tijd in de top tien te rijden waardoor hij ’s middags aan Q1 moest deelnemen. Het was de eerste keer in zijn al behoorlijk lange carrière dat de dertigjarige coureur met een blessure reed, een bijzonder feit aangezien de meeste coureurs in hun carrière toch wel de nodige blessures oplopen.

Hierin reed Zarco de snelste rondetijd en mocht hij daardoor verder naar Q2. Uiteindelijk reed hij in deze tweede kwalificatiesessie de derde rondetijd achter polesitter Pol Espargaró en Takaaki Nakagami en zij hij normaal gesproken zondagmiddag van de eerste rij mogen starten, echter moet hij nu dus gehoor geven aan de penalty en starten vanuit pit lane.

Ook heeft Ducati Corse Sporting Director Paolo Ciabatti laten weten dat het contract van Zarco bij Ducati verlengd wordt, echter is het nog de vraag bij welk team dit zal zijn. Blijft hij bij Reale Avintia of maakt hij de overstap naar Pramac Racing of misschien zelfs wel het Ducati fabrieksteam? Het is tot dusver in ieder geval een bewogen week geweest voor Johann Zarco en de Fransman zal er alles aan doen om ook op zondag nog voor een verrassing te kunnen zorgen.

Johann Zarco: “Ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik moet zeggen, ik sta er zelf ook een beetje versteld van. Ik ben echt heel blij met mijn prestatie. Het was belangrijk om vanochtend weer de baan op te gaan en te testen hoe de pols aanvoelt. Gelukkig kon ik meteen goede ronden rijden en vanaf doen wist ik voor mezelf ook dat ik snel was, ondanks dat ik misschien niet heel veel ronden achter elkaar kan rijden. Gelukkig was het voor vandaag voldoende om slechts over één ronde snel te zijn.

Na de FP3 sessie stond ik buiten de top tien en kon ik dus niet rechtstreeks naar Q2, maar dat was eigenlijk niet zo’n groot probleem omdat ik al wist dat ik morgen vanuit pit lane moet starten. Maar dan ’s middags denk je nog eens een keer na en wil je gewoon het beste eruit halen. Ik heb nog een beetje pijn maar we zijn zelfs sneller dan vorig weekend. Ik heb vandaag veel geleerd van mezelf en de machine, dat kan ik in ieder geval weer meenemen naar de volgende raceweekenden.

Ik had vandaag de volledige concentratie om een goede rondetijd te rijden en ik ben dan ook heel blij met deze derde positie. De pijn was niet zo heftig, ik kon er redelijk mee omgaan. Ik ben de hele dag bezig geweest met het vinden van de juiste rijstijl en lijkt goed gelukt te zijn.

Ik hoop eigenlijk dat het gaat regenen morgen, dit zou mij goed uitkomen. Ik denk dat ik voor 28 ronden op een droge baan de pace niet heb dus als het regent is het meer een ‘willekeurige’ situatie en is het fysiek wat aangenamer, ik denk dat ik dan wat makkelijk aan de finish kom en kan ik hopelijk wat punten scoren.”

De MotoGP coureurs komen zondagochtend eerst nog om 09:40 uur in actie voor de twintig minuten durende warm-up sessie. De race over 28 ronden op de Red Bull Ring voor de BMW M Grand Prix of Styria gaat om 14:00 uur van start. Doordat BMW M deze Grand Prix sponsort is er bij het winnen van de race meer te verdienen dan alleen de 25 punten, de winnaar van de MotoGP race zal namelijk de eigenaar worden van een gloednieuwe 2021 BMW M4.

 

Handige links BMW M Grand Prix of Styria 2020:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u ons werk mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?
Word dan nu Racesport.nl supporter. Middels een vrijwillige bijdrage van minimaal € 15,00 mag u zich met recht een trouwe Racesport.nl supporter* noemen. Als Racesport.nl supporter ondersteunt u niet alleen het werk van de Racesport.nl redactie maar dingt u ook nog eens regelmatig mee naar fantastische prijzen. De acties hiervoor en uitslagen hiervan worden vanaf nu uitsluitend en exclusief middels een speciale Racesport.nl supporters nieuwsbrief gepubliceerd en bekend gemaakt.
Ook Racesport.nl supporter worden? Dat kan via de volgende betaallink:  ING – Betaalverzoek 

* Racesport.nl bezoekers betalen minimaal € 15,00 en zijn daarmee een seizoen lang als Racesport.nl supporter verbonden aan de site. In januari ontvangt u automatisch een e-mail met de vraag of u zich opnieuw voor een seizoen wilt aanmelden.
Bij betaling graag uw e-mailadres vermelden waarop u de nieuwsbrief wenst te ontvangen. Een e-mail sturen naar [email protected] kan ook.

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App