Jorge Martin is één van de jonge Moto2 talenten die in trek is bij verschillende MotoGP-teams. Een overstap naar KTM in de MotoGP lijkt een logische vervolgstap voor de 22-jarige Spanjaard, maar ook Ducati heeft laten weten interesse te hebben. Martin reageerde in Spaanse MotoGP podcast van DAZN_ES op deze geruchten.

Jorge Martin is een mooi voorbeeld van de school van de Red Bull en KTM. De Spanjaard bloeide op in de Red Bull MotoGP Rookies Cup en werd kampioen in 2014. Dat was één seizoen voordat onze eigen Bo Bendsneyder de titel pakte in de opstapklasse naar de Grand Prix. Toch bleef Martin niet bij KTM, want hij reed in 2015 en 2016 voor het team van Jorge Martinez op een Mahindra. Vervolgens stapte Martin over naar Honda en ging rijden voor het team van Fausto Gresini.

In zijn eerste jaar op de Honda scoorde de Madrileen voornamelijk veel pole positions, maar in 2018 pakte hij de Moto3 wereldtitel. Voor 2019 vond Martin weer onderdak bij Red Bull en KTM in het Moto2 team van Aki Ajo. De KTM’s hadden het zwaar in de eerste helft van 2019. Voor Martin was het tevens zijn debuutjaar, want het extra moeilijk maakte. In het slot van het seizoen liet Martin zijn talent zien met twee podiumplaatsen.

Ook in 2020 komt de 22-jarige Martin uit voor Red Bull KTM Ajo. Een logische vervolgstap, ook al rijdt het team nu met een Kalex frames, lijkt één van de twee KTM MotoGP-teams. Nu lijken er toch wel meer kapers op de kust. Ducati Corse Sporting Director Paolo Ciabatti gaf onlangs toe dat hij Lorenzo Baldassarri, Enea Bastianini, maar ook Martin ziet als een potentiele Ducati-coureurs voor de toekomst. Het moge duidelijk zijn dat Ducati op zoek is naar een jonge potentiele topcoureur in de MotoGP nu Marc Marquez, Maverick Vinales en Fabio Quartararo de komende jaren onder contract liggen bij andere merken.

Martin is gevleid door de interesse van Ducati, zo gaf hij onlangs toe in een Spaanse MotoGP podcast van DAZN_ES:

“Wanneer MotoGP-teams aan je denken, is iets wat je goed doet. Maar mijn wens is om met KTM de overstap te maken naar de MotoGP. Wel is de Ducati denk ik een motor die gezien mijn rijstijl goed mij zou kunnen passen. Een overstap naar KTM in de MotoGP zou betekenen dat ik mijn rijstijl iets meer zou moeten aanpassen.”

Doordat KTM weg is uit de Moto2 klasse, werd het Red Bull KTM Ajo team gedwongen om met een ander chassis te rijden. Dat werd Kalex. Martin vertelt ook daarover tegen RAZN_ES:

“Toen ik op de Kalex stapte, vond ik het in het begin best moeilijk. Het is niet zo dat het niet snel gaat, maar om de banden te managen en het maximale uit de Kalex te halen, moet ik meer doen in de bochten. Het is meer rijden volgens de Yamaha-stijl in de MotoGP. Ik moet hierdoor dit jaar mijn stijl aanpassen naar de Kalex en afhankelijk waar ik in de toekomst ga rijden, zal ik het weer moeten veranderen. Het is een beetje ingewikkeld, maar het is wat het is.”

Waar Martin in 2021 zal rijden is, zeker door de huidige situatie met de coronacrisis, nog onduidelijk. Wordt het nog een jaar Moto2 of toch al naar de MotoGP? De transfermolen was anders rond deze periode al flink op gang gekomen, maar dat loopt nu allemaal anders. Wel is duidelijk dat de Spanjaard goed in de markt ligt en dat zoals het er nu naar uitziet KTM en Ducati gaan strijden om een handtekening van de 2018 Moto3 wereldkampioen.