Kiest Yamaha voor VR46 Racing of voor Sepang Racing?

8846
Valentino Rossi
V.l.n.r. Valentino Rossi, Wilco Zeelenberg, Razlan Razali en Johan Stigefelt | foto© Sepang Racing

De kaarten leken onlangs al geschud wat betreft de toekomst van het Yamaha MotoGP satellietteam voor de komende jaren. Er leek geen vuiltje aan de lucht, het huidige Petronas Yamaha SRT zou haar na dit seizoen aflopende contract met Yamaha verlengen, een conceptdeal lag al op tafel en het zetten van een handtekening leek nog slechts een formaliteit. Het loopt echter allemaal even iets anders nu VR46 Racing een kink in de kabel lijkt te gaan gooien en Petronas Yamaha SRT notabene door hun eigen ‘werknemer’ in de wachtkamer wordt gezet.

Het spel is op de wagen, de messen worden geslepen en ondanks de lage temperaturen afgelopen weekend in Le Mans liep de temperatuur in de verschillende teamtrucks op het Franse circuit af en toe waarschijnlijk hoog op, niet vanwege een defecte thermostaat van de verwarming maar van de stevige discussies die er werden gevoerd aangaande de toekomst van zowel het nieuwe VR46 Racing MotoGP project als ook van Gresini Racing en Petronas Yamaha SRT.

Een korte terugblik
Het Sepang Racing Team maakte drie jaar geleden haar debuut in de koningsklasse en sloot daarvoor een driejarige deal voor het leveren van de motoren met Yamaha. Ook het verblijf van het team was destijds gebaseerd op een driejarige deal, dit aangezien men destijds het nog drie jaar durende contract van Team Aspar overnam. In Petronas vond het team een sponsor van formaat voor de eerste drie jaar. Inmiddels is bekend dat het Sepang Racing Team ook de komende vijf jaar als team verzekerd is van twee startplaatsen in de MotoGP klasse. Onlangs maakte het team bekend dat zo goed als zeker door zou gaan met Yamaha als motorleverancier, dat er een conceptovereenkomst klaarlag en het zetten van de handtekeningen nog slechts een kwestie van tijd zou zijn.

VR46 Racing maakt in 2022 haar debuut als team in de koningsklasse. Hiervoor heeft het team de twee startplaatsen overgenomen van het Spaanse Avintia Esponsorama Racing. Om de deal financieel rond te krijgen ging het bedrijf van Valentino Rossi een samenwerking aan met het in Saoedi-Arabië gevestigde bedrijf Tanal Entertainment Sport & Media en vond men in oliegigant Aramco een financieel krachtige hoofdsponsor. Twee weken terug in Jerez liet een VR46 Racing woordvoerder nog weten dat men in gesprek was met maar liefst vier fabrikanten (Suzuki, Yamaha, Ducati en Aprilia) voor het leveren van het materiaal. Inmiddels is duidelijk dat Suzuki geen materiaal zal leveren, dat Aprilia nog wacht op een beslissing van Andrea Dovizioso alvorens verdere stappen te willen ondernemen aangaande het leveren van een derde en vierde MotoGP fiets aan een tweede team en dat de keus van VR46 Racing zal gaan tussen Yamaha en Ducati.

Kortom, het komt er in het kort op neer dat VR46 Racing, Sepang Racing Team en Gresini Racing samen zes MotoGP machines nodig hebben, en dat er twee Yamaha’s en vier Ducati’s beschikbaar zijn zolang Aprilia geen ei zal leggen.

Tot twee weken geleden leek het erop dat de overeenkomst tussen Yamaha en Petronas de meest voor de hand liggende oplossing was, mede gezien de resultaten van de afgelopen twee seizoenen. Maar het betrekken van Valentino Rossi’s toekomstige team in de onderhandelingen, heeft geleid tot een patstelling en een flink gepikeerde Maleisische teambaas Razlan Razali. Helemaal toen Razali in Jerez hoorde dat notabene zijn eigen ‘werknemer’ zich bij Yamaha gemeld had voor het verkrijgen van twee Yamaha M1 machines voor de komende jaren. Het feit dat VR46 Racing zich gemeld had bij Yamaha was echter nog niet de grootste frustratie bij de Maleisiër, met name het feit dat Yamaha Rossi’s team veel gunstiger lijkt te behandelen – door hem twee officiële Yamaha M1 machines aan te bieden voor een prijs die bijna de helft lager ligt dan de prijs die in de offerte voor het Sepang Racing Team vermeld staat – voelt bijna als een dolksteek in de rug.

Immers het team heeft de afgelopen drie jaar mede voor de nodige successen gezorgd en men is Yamaha voor dit seizoen wel heel erg terwille geweest door hen van een probleem af te helpen en The Doctor in hun team op te nemen (Yamaha koos voor Fabio Quartararo en had hierbij Valentino Rossi een belofte gedaan die men zelf niet na kon komen). Razali liet er na het horen van dit nieuws dan ook geen gras over groeien en ging nog hetzelfde weekend in Jerez in gesprek met Ducati en Aprilia om te informeren over de mogelijkheden.

Wachtkamer
Het Sepang Racing Team zit momenteel dus in de wachtkamer, maar ondanks dit werd er afgelopen weekend in Le Mans door vele partijen gezocht naar oplossingen en werden er flinke discussies gevoerd. Dit allemaal echter wel zonder Razali, de Maleisiër was niet aanwezig in Le Mans, dit omdat hij na Jerez terugkeerde naar Kuala Lumpur om daar dit weekend met sponsor Petronas te overleggen over de ontstane situatie en een verlenging van het sponsorcontract dat aan het eind van dit jaar afloopt.

Toch lijkt het moeilijk voor te stellen dat er na dit seizoen een einde komt aan de samenwerking tussen Yamaha en het Sepang Racing Team. Volgens ingewijden wordt er een spel gespeeld en heeft VR46 Racing al zo goed als zeker een deal met Ducati. Niet alleen vanwege de vijfjarige sponsordeal met de Saudische oliesponsor Aramco maar tevens omdat VR46 Racing enkele dagen terug een sponsordeal sloot met het Spaanse automerk Cupra. Nu is daar natuurlijk niets mis mee maar Seat Cupra – S.A.U. bekend onder de merknaam Cupra – valt net als o.a. Ducati en Audi onder dezelfde moedermaatschappij, namelijk Volkswagen AG.

Wat er de komende tijd ook gaat gebeuren, hoe graag Razali, Johan Stigefelt, Wilco Zeelenberg ook na dit seizoen verder willen met Yamaha, op dit moment zit men in de wachtkamer, niet alleen wat betreft de levering van de motorfietsen en het motormerk waar men de komende jaren graag mee verder wil maar ook wat betreft de verlenging van het contract met sponsor Petronas. De Maleisische oliegigant zal het ongetwijfeld niet leuk vinden zo behandeld te worden door Yamaha, het bedrijf waarmee men naast de sponsoring van het team nog veel andere en veel grotere zakelijke belangen heeft.

Het spel is op de wagen voor Yamaha, Petronas en het Sepang Racing Team, en dat allemaal mede veroorzaakt door hun eigen werknemer die luistert naar de naam Valentino Rossi, de coureur die volgend seizoen als MotoGP teameigenaar op zal treden en die in oliegigant Aramco een hoofdsponsor aan zich heeft weten te binden welke misschien wel als de grootste concurrent te boek staat van de sponsor welke momenteel o.a. op zijn motorpak vermeld staat.

Eén ding is wel zeker, hoe koud het afgelopen weekend in Le Mans ook was, er staat ons nog een hete zomer te wachten. Welkom in de wereld van de MotoGP.

Handige links SHARK Grand Prix de France:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter