Bij een Formule 1-race draait het voor veel mensen vooral om één ding: wint Max weer? Toch zit er achter die knallende start en het gebrul van de motoren een hele berg regels. En die zijn soms best handig om te kennen, zeker als je wel eens een gokje waagt op een race. Wie het spel een beetje snapt, heeft vaak nét even een beter beeld van wat er op het spel staat. Dus of je nou een doorgewinterde fan bent of af en toe kijkt omdat het toevallig op staat, een beetje basiskennis doet geen kwaad. En wil je echt bijblijven, dan is het slim om het laatste F1 nieuws te volgen en even te spieken naar de F1 kalender. Zo weet je precies wanneer en waar er gereden wordt.
De basisregels die je moet kennen
Alles begint bij de techniek en het puntensysteem. Die auto’s mogen dan allemaal snel zijn, ze moeten zich aan flinke regels houden. Denk aan het gewicht, de motor, de vorm van de vleugels en vooral de veiligheid. En dan de puntenverdeling. De winnaar krijgt er 25, de nummer twee krijgt er 18 en plek drie levert 15 punten op. Vanaf daar loopt het af tot plek tien, die nog net één puntje pakt. Sta je buiten die top tien, dan vis je achter het net. Voor wie naast het kijken ook graag inzet op een team of coureur, zijn er genoeg mogelijkheden via het Online Casino Nederland. Daar kun je niet alleen wedden op races, maar ook tussendoor een gokje wagen op iets heel anders als je even wacht tot de lichten uitgaan.
Hoe lang duurt een race?
Een race duurt meestal ergens tussen de 70 en 120 minuten, afhankelijk van hoe lang het circuit is en of er bijvoorbeeld een safetycar nodig is. De startopstelling? Die wordt bepaald tijdens de kwalificatie. Wie dan het snelst is, mag vooraan beginnen. En dat is meteen een goede tip als je wilt wedden. Kwalificaties zeggen vaak al veel over hoe de race gaat verlopen, dus zaterdag even de tijden checken kan best slim zijn. En als je dan toch al in die sportieve spanning zit, is het misschien ook leuk om tussendoor een potje sweet bonanza op je telefoon te spelen. Gewoon, voor de afwisseling.
Wat er gebeurt tijdens de race
Zodra die startlichten doven, begint het echte werk. En dan zijn er weer een hoop regels die meespelen. Zoals DRS. Dat is zo’n systeem waarmee een coureur even wat extra snelheid kan pakken op een recht stuk, zolang hij dicht genoeg achter iemand rijdt. Best handig als je wilt inhalen, maar het mag dus niet overal en niet altijd.
Verder moet elke coureur minstens één keer stoppen om van banden te wisselen. Wanneer dat gebeurt, hangt helemaal af van de strategie van het team. Soms duiken ze vroeg de pits in om in ‘schone lucht’ te rijden, andere keren proberen ze zo lang mogelijk buiten te blijven. Ook zaken als track limits, gele vlaggen bij een crash of een blauwe vlag als je op een ronde wordt gezet, maken een flink verschil. Eén moment niet opletten en het feestje is voorbij.
Niet vergeten te genieten
Ondanks al die regels draait het uiteindelijk om wat er op het asfalt gebeurt. De actie, de gevechten op het scherpst van de snede en die momenten waarop je op het puntje van je stoel zit. Iedereen weet nog hoe Max in de laatste ronde wereldkampioen werd. Het ging nergens anders meer over. Dus of je nu precies wilt weten wat er gebeurt als iemand zijn motor wisselt of gewoon lekker kijkt met een biertje in de hand, het gaat erom dat je ervan geniet. En met een beetje kennis van de regels, kijk je toch net even anders. Misschien pak je er zelfs nog wat mee als je een gokje waagt op jouw favoriet.
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’