Kritiek op 2024 World Superbike kalender: veel clashes, lange pauzes en één overzeese race

4736
Voormalig World Supersport kampioen en nu rijderscoach Fabien Forêt en zesvoudig World Superbike kampioen Jonathan Rea | © Yamaha Racing

De World Superbike kalender van 2024 werd iets meer dan een week geleden bekendgemaakt tijdens de seizoensfinale van 2023 op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto. Met twaalf raceweekenden in negen maanden tijd zijn er lange onderbrekingen, daarnaast is de seizoensopener in Australië de enige race buiten Europa.

Het is rond deze tijd van het jaar altijd weer afwachten om te zien hoe de motorsportkalender van 2024 eruit gaat zien. De Formule 1 is altijd als eerst en bepaalt de koers waarna die van de MotoGP niet veel later volgt. Als die eenmaal bekend is kunnen andere motorsportkampioenschappen hun evenementen voor het volgende seizoen op papier zetten.







De MotoGP kalender van 2024 is met nog eens twee extra evenementen gegroeid naar maar liefst 22 Grand Prix weekenden. Na een jaar afwezigheid staat Motorland Aragón er weer op en na dit jaar afgelast te zijn zal in 2024 opnieuw geprobeerd worden om in Kazachstan te racen. Lukt dat niet, dan is het Balaton Park Circuit in Hongarije het circuit dat die plaats op de kalender inneemt.

Terwijl de MotoGP kalender blijft groeien bestaat die van het World Superbike kampioenschap ook in 2024 weer uit twaalf evenementen. Tot en met 2021 – met uitzondering van coronajaar 2020 – stonden er altijd dertien raceweekenden op de kalender maar de afgelopen twee seizoenen is dat teruggebracht naar twaalf.

Toen de World Superbike kalender op donderdag 26 oktober werd gepubliceerd ontstond er in de WorldSBK paddock al snel een golf van kritiek. Het seizoen begint eind februari in Australië en dat is dan meteen het enige raceweekend buiten Europa. Het Pertamina Mandalika International Street Circuit staat na drie seizoenen niet meer op de kalender en ook het Circuito San Juan Villicum in Argentinië verdwijnt nadat het sinds 2018 onderdeel is van het World Superbike kampioenschap.

Na een onderbreking van vier weken begint het Europese gedeelte van het World Superbike seizoen in het voorlaatste weekend van maart in Barcelona. Dat is op zich een prima datum, ware het niet dat in precies ditzelfde weekend ook de eerste Europese MotoGP race staat gepland in Portimão. Ongetwijfeld zullen de organisatoren hebben geprobeerd om deze twee raceweekenden niet op hetzelfde moment te laten plaatsvinden maar dat beide kampioenschappen hun eerste Europese ronde in hetzelfde weekend – allebei op het Iberisch schiereiland in nagenoeg dezelfde tijdzone – gepland hebben staan is uiterst opmerkelijk. Ongetwijfeld zal dit niet gunstig zijn voor de bezoekersaantallen in Barcelona maar vooral niet voor de kijkcijfers van het World Superbike kampioenschap dat weekend. Daar lijden teams (en hun sponsoren) vervolgens weer van.

Na een onderbreking van vier weken wordt er van 19 t/m 21 april geracet in Assen. In hetzelfde weekend wordt ook de 24 uur van Le Mans verreden en de openingsronde van het British Superbike kampioenschap in Navarra. Dat is op zich geen ramp maar het zou voor deze kampioenschappen wellicht gunstiger zijn als deze races niet in hetzelfde weekend verreden zouden worden.

Vervolgens is er een zeven (!) weken durende onderbreking voor het World Superbike kampioenschap voordat er in het weekend van 14 t/m 16 juni weer geracet wordt op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Deze ronde valt tevens samen met de Grand Prix van Kazachstan waarmee slechts vier uur tijdverschil is. Mocht die Grand Prix niet doorgaan dan wordt er in Hongarije geracet en is er dus wederom een clash met het World Superbike kampioenschap.

Na het raceweekend in Misano is er opnieuw een onderbreking van vier weken waarna er geracet wordt op Donington Park. Daarna moeten de teams meteen doorreizen naar Most in Tsjechië voor de zesde ronde van het seizoen, een behoorlijke uitdaging gezien de overtocht over de Noordzee. Daarnaast valt het raceweekend in Most samen met de acht uren van Suzuka, een zeer prestigieus evenement waar doorgaans ook veel World Superbike coureurs aan meedoen. In het verleden werd er altijd voor gezorgd dat de Suzuka 8H en het WK Superbike niet tegelijkertijd werd verreden, volgend jaar dus niet.

Drie weken later wordt er in augustus – hartje zomer – geracet in Portimão. Naast dat het dan heel erg warm is op het Portugese circuit is het dan ook volop vakantietijd waardoor vluchten en accommodatie duur zijn. Het Autódromo Internacional do Algarve is komend jaar echter wel iets bijzonders van plan, ze zullen de World Superbike races namelijk laten plaatsvinden aan het begin van de avond tijdens zonsondergang.

Twee weken later wordt er voor het eerst geracet op het Balaton Park Circuit in Hongarije waarna nog eens twee weken later de World Superbike paddock afreist naar Magny-Cours. Net als dit seizoen valt dat weekend samen met de Grand Prix van San Marino op het Misano World Circuit Marco Simoncelli, twee motorsportwereldkampioenschappen die racen in dezelfde tijdzone. Het is dan ook meestal het World Superbike kampioenschap dat hieronder lijdt qua kijkcijfers, qua bezoekersaantallen is het altijd druk op het Franse circuit waar tot diep in de nacht gefeest wordt.

Twee weken na de Franse ronde wordt er in het weekend van 20 t/m 22 september geracet in Cremona, een klein circuit in de buurt van Milaan. Vooral vanuit het Italiaanse gedeelte van de World Superbike paddock werd hierover geklaagd aangezien het ‘een kartbaantje’ is waar – vooral met een Superbike – vrijwel constant in de eerste of tweede versnelling gereden moet worden. Er staan nog geen tribunes en er zijn maar zo’n tien pitboxen, naar verluidt is er ook qua accommodatie in de buurt weinig te vinden. Ook het Italiaanse Superbike kampioenschap (CIV) racet hier niet. Er zijn wel grootste plannen gepresenteerd voor het upgraden van het circuit, de vraag is of dat allemaal ook wordt waargemaakt. Het Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari di Imola lijkt niet terug te keren omdat dit circuit zich volledig wil richten op de autosport.

Een week na de ronde in Cremona reist de paddock door naar Motorland Aragón, opnieuw een clash met de MotoGP aangezien dat weekend ook de Grand Prix van Indonesië verreden wordt. Weliswaar een groot tijdverschil tussen Indonesië en Europa maar ideaal is het niet. Twee weken later wordt het seizoen – net als dit jaar – afgesloten in Jerez.

Een terugkeer naar circuits buiten Europa lijkt in het World Superbike kampioenschap ver weg. In de autosport wordt pas WK status verleend aan een kampioenschap wanneer er minimaal vijf races in minimaal drie continenten worden verreden, iets waar het World Superbike kampioenschap met deze kalender dus niet aan zou voldoen. Met drie Japanse fabrikanten zou een ronde in Japan een must zijn, daarnaast wordt er ook voor gekozen om drie keer in Spanje te racen en niet één keer in Duitsland (BMW). Circuits als Kyalami, Laguna Seca en een race in Zuid-Amerika zouden vast onderdeel moeten zijn van de World Superbike kalender maar dat lijkt verder weg dan ooit.

In Jerez vroegen we een aantal World Superbike coureurs om hun mening over de nieuwe kalender.

Álvaro Bautista: “Het zou beter zijn als we wat meer races buiten Europa zouden hebben. Ik denk dat ze [de organisatie] er alles aan doen om een mooie kalender te maken maar hiermee lijkt het meer op een Europees kampioenschap. Ook het aantal races is wat laag. Het is misschien een goed idee om de MotoGP wat minder races te laten rijden – omdat ze daar al klagen dat het teveel is – en ons twee of drie races meer te geven. Ook omdat we in februari beginnen en pas in oktober klaar zijn, zijn er lange onderbrekingen. Ik snap dat deze kalender pas na de Formule 1 en de MotoGP gemaakt wordt maar voor ons als rijders is het lastig om soms een maand of twee maanden pauze te hebben. Ook voor de toeschouwers is het zo lastig te volgen, mensen weten niet meer wat er in de vorige race gebeurd is als er zo’n lange periode tussen zit.”

Jonathan Rea: “Ik begrijp dat het voor de organisatoren heel moeilijk is om een goede kalender op te zetten maar het eerste deel van het seizoen zit er veel tijd tussen de races, het laatste gedeelte zijn er veel races na elkaar. We kennen het circuit in Hongarije of Cremona nog niet, en van Cremona heb ik nog niet veel positiefs gehoord. Het lijkt een beetje een kartbaan maar ik ben er nog niet eerder geweest dus ik kan nog niet oordelen. Ik kom graag op nieuwe plekken dus we zullen zien hoe het gaat.”

Dominique Aegerter: “Ik ben een beetje teleurgesteld in de kalender want er zijn zoveel mooie circuits buiten Europa waar ik graag zou rijden. Als je tien jaar in de Grands Prix hebt gereden ga je zulke circuits missen. We gaan nog wel naar Australië, wat een geweldig circuit is, maar ik had nog wel meer overzeese wedstrijden verwacht. Ook twee of drie raceweekenden erbij had ik wel verwacht want ons seizoen begint al heel vroeg in februari. Vervolgens heb je een keer zeven weken en een keer vier weken geen race. Voor mij, als Zwitser, is het heel lastig om scherp te blijven omdat we in Zwitserland geen circuits hebben. De laatste twee seizoenen reed ik ook in de MotoE klasse maar dit jaar heb ik het vele racen wel gemist. Met de Superbike heb ik ook altijd even een aantal ronden nodig om weer te wennen. Hopelijk kunnen ze nog wat aanpassingen maken.”

2024 World Superbike kalender

  • 23 – 25 februari | Australië – Phillip Island Grand Prix Circuit
  • 22 – 24 maart | Spanje – Circuit de Barcelona-Catalunya*
  • 19 – 21 april | Nederland – TT Circuit Assen*
  • 14 – 16 juni | Italie – Misano World Circuit “Marco Simoncelli”*
  • 12 – 14 juli  | Verenigd Koninkrijk – Donington Park
  • 19 – 21 juli | Tsjechië –  Autodrom Most*
  • 9 – 11 augustus | Portugal – Autódromo Internacional do Algarve
  • 23 – 25 augustus | Hongarije – Balaton Park Circuit
  • 6 – 8 september | Frankrijk – Circuit de Nevers Magny-Cours*
  • 20 – 22 september | Italië – Cremona Circuit*
  • 27 – 29 september | Spanje | MotorLand Aragón*
  • 11 – 13 oktober | Spanje – Circuito de Jerez – Ángel Nieto

*clash met ander WK motorsportevenement

Handige links Prometeon Spanish Round:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • Podium WSBK (VLNR) #54 - #1 - #77
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing D ucati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1 #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 - #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1 #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #55 Andrea Locatelli - ITA - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #87 Remy Gardner - AUS - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #47 Axel Bassani - ITA - Motocorsa Racing - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #22 Alex Lowes - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • Start WSBK race 2
  • Podium WSSP600 (VLNR) #62 - #11 - #61
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • WS
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • Official foto's 3 champions
  • Official foto's 3 champions
  • Official foto's 3 champions
  • Official foto's 3 champions
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • #6 Jeffrey Buis - NED - MTM Kawasaki - Kawasaki Ninja 400
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Álvaro Bautista - 2023 wereldkampioen
  • Jerez de la Frontera
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #97 Xavi Viegre - ESP - Team HRC - Honda CBR1000 RR-R
  • #45 Scott Redding - GBR - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #34 Lorenzo Baldassarri - ITA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R1
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #34 Lorenzo Baldassarri - ITA - GMT94 Yamaha - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #97 Xavi Viegre - ESP - Team HRC - Honda CBR1000 RR-R
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #21 Michael Rinaldi - ITA - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #45 Scott Redding - GBR - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR
  • #5 Philipp Oettl - GER - Team Goeleven - Ducati Panigale V4R
  • #9 Danillo Petrucci - ITA - BARNI Spark Racing Team - Ducati Panigale V4R
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #20 Melvin van der Voort - NED - Team SWPN - Yamaha YZF R6
  • #28 Bradley Ray  - GBR - Yamaha Motoxracing WorldSBK Team
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • Evert Slager en Guido Fenneman - inclusief taart ter ere van de 26e verjaardag van Guido
  • #61 Florian Alt - GER - Holzhauer Racing Promotion - Honda CBR1000 RR-R
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #60 Michael van der Mark - NED - BMW Motorrad WorldSBK Team - BMW M1000RR en vader Henk van der Mark
  • #65 Jonathan Rea - GBR - Kawasaki Racing Team WorldSBK - Kawasaki ZX-10RR
  • #77 Dominique Aegerter - GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team - Yamaha YZF R1
  • #54 Toprak Razgatlioglu - TUR - Pata Yamaha with Brixx WorldSBK - Yamaha YZF R1
  • #1 Alvaro Bautista - ESP - Aruba.It Racing Ducati - Ducati Panigale V4R
  • #5 Philipp Oettl - GER - Team Goeleven - Ducati Panigale V4R
  • #9 Jorge Navarro - ESP - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6
  • #28 Glenn van Straalen - NED - EAB Racing Team - Yamaha YZF R6
  • #62 Stefano Manzi - ITA - Ten Kate Racing Yamaha - Yamaha YZF R6 en Kervin Bos
  • Alvaro Bautista
  • Toprak Razgatlioglu
  • Stefano Manzi
  • Melvin van der Voort
  • Arie Vos, Michael van der Mark en Glenn van Straalen
  • Circuito de Jerez Angel Nietto




Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instagram |  Twitter | Threads | YouTube   



       Vrijwillige bijdrage     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.



 



Volg Racesport.nl ook via de onderstaande social mediakanalen

Facebook | Instragram |  Twitter | Threads | YouTube   



                         Vrijwillige bijdrage                     

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’