Le Mans 24H Motos: Volop strijd in zowel EWC als Superstock klasse na 8 uur wedstrijd

737
Fim-Ewc-24H-Motos-2023-Groupe
Le Mans 24H Motos race | foto© FIM EWC

Na een derde deel van de 24 uurs race in Le Mans is er nog volop strijd in zowel EWC als Superstock klasse. FCC TSR Honda France leidt met een ronde voorsprong op YART Yamaha. ERC Ducati rijdt op de derde plaats met twee ronden achterstand. In de Superstock klasse gaat het Tecmas BMW team aan de leiding en is het RAC41 Chromeburner team met Wayne Tessels nog volop in de strijd om de podiumplaatsen.

Voor polesitter Yoshimura SERT Suzuki duurde de kans op de overwinning in deze race precies tien seconden. Gregg Black pakte namens het team kopstart maar kwam vervolgens bij het aanremmen van de Dunlop chicane in aanraking met Josh Hook op de FCC TSR Honda. Een stevige crash en een hoop schade zette het team direct op een onoverbrugbare achterstand. Na een half uur zagen we de safetycar voor het eerst op de baan. Een geploft motorblok zorgde voor olie op de baan in het rechterknikje naar de Dunlop Chicane. Het zorgde voor een paar onderbroekmomenten bij onder andere De Puniet (Kawasaki Webike) en Guarnoni (BMW Motorrad) die beiden op hoge snelheid door de grintbak gingen maar wel overeind bleven.







In de eerste twee uur ging de strijd om de leiding vooral tussen FCC TSR Honda France en het BMW Motorrad team. Vooral Ilya Mikhalchik deed van zich spreken met een ijzersterke stint waarin de Oekraïner een gat van ongeveer vijftien seconden volledig wist dicht te rijden. Mikhalchik verbeterde daarbij en passant ook het bestaande rondenrecord wat hij met 1’36.045 overnam van Suzuki rijder Gregg Black. YART Yamaha volgde op dat moment op een dikke tien seconden. Een tweede safetycar zorgde ervoor dat ook YART weer vooraan aan kon sluiten.

Na die safetycar liet Niccolo Canepa er geen gras over groeien en nam namens YART Yamaha de leiding over. Na ruim drie uur racen ging Bastien Mackels van het Belgische KM99 Team stevig onderuit. Het team kreeg de motor wel weer terug op het circuit maar de reparatie duurde een kostbaar half uur. Bij BMW maakte Mikhalchik In zijn tweede stint opnieuw grote indruk en stelde hij zijn rondenrecord nog eens enkele tienden scherper tot een 1’35.751. Een 3e safetycarprocedure na ruim vijf uur rijden bracht de top drie echter weer volledig bij elkaar.

Iets voorbij de zes uur wedstrijd kreeg YART te maken met een moeizame pitstop. Het voorwiel wilde er niet in waardoor men uiteindelijk ook remklauwen moest wisselen. Het kostte een kleine drie minuten extra waardoor het team nog wel de derde plaats behield maar nu op meer dan een ronde achterstand. Aan het eind van dat zesde uur volgde er onheilstijding voor het BMW Motorrad team. De wedstrijdleiding bestrafte het team met een stop and go penalty die het team een minuut achterstand opleverde op FCC TSR Honda. De reden is tot op dit moment nog steeds gissen.

In het achtste uur kreeg ook FCC TSR Honda te maken met een stop and go penalty en ook nu bleef de reden in het ongewisse hangen. De voorsprong van een ruime minuut op het BMW Motorrad team werd daardoor weer teruggebracht naar een dikke tien seconden. Dat bleef het niet want Mikhalchik ging net voor het verstrijken van het achtste uur onderuit. Reparatie van de schade duurde een dikke zeven minuten waardoor het team terugviel naar de zesde plaats.

Hoewel de race uiteraard nog lang duurt waren er best wel veel valpartijen te noteren. Zelfs tijdens de eerste safetycarprocedure zagen we drie crashes waaronder een schuivertje van Dominik Vincon van het LRP Poland team waar ook Pepijn Bijsterbosch voor uitkomt. Het team reed na 8 uren wedstrijd rond op de achttiende plaats overall (11e EWC). Bijsterbosch gaf aan niet heel lekker op de motor te zitten. Een valpartij tijdens de pré Le Mans test van enkele weken geleden levert nog de nodige naweeën op. Dat kwam ook duidelijk tot uiting in zijn tempo dat eigenlijk 3-4 seconden te langzaam was voor zijn kwaliteiten.

In de Superstock klasse doet het RAC41 Chromeburner team met Wayne Tessels in de gelederen lekker mee. Het team bleef keurig uit de problemen en reed na 8 uren wedstrijd op een veertiende plaats overall en op de vierde plaats in de Superstock klasse. Tessels is daarbij een constante factor. Iets verder naar achteren komen we onder andere het Energie Endurance 91 Team tegen waarin de Belg Luca de Vleeschauwer een prima rol vervult. Het team kwam na 8 uur door op een tweeëntwintigste plaats overall (10e SST). Ook het nieuwe Nederlandse Holland Motorstore Racing Team doet het tot nu toe prima. Xavier van Duffelen, Martin van Ruitenbeek en Marcel Zuurbier, die de niet helemaal blessurevrije Jaivy Eikeleboom vervangt, kwamen in de eerste uren van de race prima naar voren richting de top dertig. Een remprobleempje koste echter een dikke vijf minuten extra tijd in de pits. Het team reed na 8 uur op de drieëndertigste plaats overall wat de achttiende plaats betekent in de Superstock klasse.

Met dank aan Tiny Kolsters.

 



Handige links FIM EWC Le Mans 24H Motos:

Tijdschema en volledige uitslagen 
Live Timing
Waar te volgen op TV


Op maandagochtend de wekelijkse Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen? Uw e-mailadres invullen en op de ‘inschrijven’ button klikken is voldoende.