Mocht Valentino Rossi besluiten om na het seizoen 2020, op het moment dat zijn huidige contract afloopt, zijn actieve carrière als MotoGP coureur te beëindigen dat heeft dat volgens Lin Jarvis geen grote gevolgen voor het MotoGP wereldkampioenschap wat betreft media aandacht en publieke belangstelling.

Het huidige contract van Valentino Rossi zal na het seizoen 2020 hoogstwaarschijnlijk niet verlengd gaan worden, dit omdat de Italiaan besluit om het dan voor gezien te houden als actief MotoGP coureur. Onlangs tijdens de laatste Grand Prix voor de zomerstop op de Sachsenring liet Rossi zelfs na afloop van de MotoGP race al weten dat het zo maar eens zou kunnen het al eerder voor gezien te houden door te roepen dat als de problemen niet opgelost zouden worden het een moeilijk verhaal zou worden om nog langer door te gaan.

Deze uitspraak deed de negenvoudig wereldkampioen echter wel na een moeizaam verlopen eerste helft van het seizoen – zijn slechtste eerste seizoenshelft sinds zijn debuut in de koningsklasse – en een reeks van tegenslagen en minder goede uitslagen.

Zoals zo vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als deze wordt opgediend, en in deze context moeten we deze uitspraak dan misschien ook wel plaatsen. De door Rossi gedane uitspraken op de Sachsenring waren echter wederom een duidelijke boodschap aan het adres van zijn werkgever Yamaha.

Saillant details is dan ook dat een aantal dagen na deze uitspraak Maio Meregalli – Yamaha Factory Racing Teammanager – publiekelijk bekend maakte dat het nieuwe prototype van de Yamaha M1 in tegenstelling tot voorgaande jaren dit jaar al begin augustus tijdens de MotoGP Test in Brno (maandag na afloop van de Tsjechische Grand Prix) beschikbaar zal zijn en zowel Rossi als ook teamgenoot Maverick Viñales tijdens deze test voor het eerst kennis gaan maken met de machine voor 2020.

De grote vraag zal dan natuurlijk zijn of de nieuwe Yamaha de zo gewenste verbetering heeft en dat men in Japan iets gevonden heeft om met name de Honda’s en Ducati’s weer partij te kunnen bieden. Ondanks dit, maar met het feit dat Yamaha dit keer veel vroeger in het seizoen al het prototype voor komend jaar beschikbaar heeft gaat men er bij Yamaha vanuit dat Rossi zijn huidige contract gewoon uit zal dienen, men hier in goed onderling overleg uit zal gaan komen en pas aan het einde van het seizoen 2020 zijn helm aan de wilgen zal gaan hangen.

Lin Jarvis: “Mocht Valentino besluiten om te stoppen dan zal dat een gezamenlijk besluit zijn. Hij is de eerste om te zeggen dat hij niet meer zo competitief is als hij graag zou willen, of dat de motivatie er niet meer is. De eerste signalen komen van zijn kant. Wat mij betreft komt er dan ook absoluut geen conflict, want ik denk dat we op hetzelfde moment op één lijn zitten.”

Mocht Rossi eind 2020 definitief stoppen als coureur dan zal Yamaha zo goed als zeker één van de twee huidige Petronas Yamaha SRT-coureurs, Fabio Quartararo of Franco Morbidelli zijn plaats in laten nemen. Maar het zal wel even wennen zijn, een MotoGP wereldkampioenschap zonder ‘the Doctor’. Niet alleen voor de fans maar zeker ook voor Dorna als organisator en rechtenhouder van het kampioenschap.

Lin Jarvis, managing director van Yamaha Motor Racing, deelt deze mening maar is echter ook van mening dat het MotoGP wereldkampioenschap op dit moment sterk en attractief genoeg is om het stoppen van zijn belangrijkste protegé op te kunnen vangen.

Lin Jarvis: “Ik denk dat het MotoGP wereldkampioenschap klaar is om het stoppen van Valentino Rossi op een goede manier op te vangen. De Formule 1 slaagde er destijds in om goed te reageren op de dood van Senna en later op het afscheid van Michael Schumacher. Op het eerste moment zou je denken, gezien de grote hoeveelheid gele shirts die je op elk circuit ziet, dat de publieke belangstelling met 50% of 60% zal afnemen als Valentino niet meer van de partij is. Maar ik denk dat dit niet het geval zal zijn. In MotoGP is de kwaliteit van de races nu heel sterk. Er zijn zes fabrikanten bij betrokken, er zijn veel belangrijke bedrijven binnen de sport actief, dus de sport zal gewoon doorgaan, ook zonder Valentino.”

Dan blijft er natuurlijk nog de grote vraag over of Rossi na zijn afscheid binnen de sport actief zal blijven. Het is inmiddels wel duidelijk dat de Italiaan de plannen om met een eigen MotoGP team te komen vaarwel heeft gezegd – iets dat met de komst van Petronas Yamaha SRT als Yamaha MotoGP satellietteam voorlopig ook niet meer mogelijk is – en dat hij de laatste tijd veelvuldig in verband wordt gebracht met een overstap naar de autosport. Met name het prestigieuze Duitse toerwagen kampioenschap (DTM) wordt hierbij veelvuldig genoemd.

Lin Jarvis: “Als Valentino stopt met racen, dan zal hij ons zeker gaan missen. Het leven zal echter gewoon doorgaan maar ik denk wel dat hij op de ene of andere manier betrokken blijft bij deze sport, daar is hij namelijk een veel te groot liefhebber voor.”

Rossi als ook Viñales hebben, net als een groot aantal overige MotoGP toppers, een contract dat duurt tot aan het einde van het seizoen 2020. Dit zorgt ervoor dat er dit seizoen niet veel transfers en veranderingen plaats zullen vinden in de top van het MotoGP veld, heel anders zal dat volgend seizoen rond deze tijd zijn.

 

Handige links HJC Helmets Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App