Lorenzo naar Japan, echter niet om zijn contract met HRC te laten ontbinden

119
jorge-lorenzo
Jorge Lorenzo - Mugello | foto© Nico Schneider

Giaocomo Agostini zorgde zondagmiddag tijdens de Gran Premio d’Italia Oakley voor de nodige consternatie in het mediacentrum van het Mugello circuit. De 15-voudig wereldkampioen wist namelijk met stelligheid te melden dat Jorge Lorenzo deze week naar Japan zou vliegen om na zes races zijn contract met Honda op te zeggen. Het bleek een storm in een glas water, Lorenzo vliegt maandag wel naar Japan…….maar met een hele andere reden.

Jorge Lorenzo deed ook zondag in Mugello weer de nodige stof opwaaien na in zijn zesde race in dienst van het Repsol Honda Team een teleurstellende dertiende plaats te scoren. De Spanjaard moest tijdens de Gran Premio d’Italia Oakley in de race niet alleen ruim twintig seconden prijsgeven op winnaar Danilo Petrucci en zijn teamgenoot Marc Marquez, ook de andere twee Honda corueurs in het veld, Takaaki Nakagami (2018 Honda) en Cal Crutchlow eindigden met respectievelijk de vijfde en achtste plaats ver voor de Spanjaard.

Giacomo Agostini,122-voudig Grand Prix winnaar en 15-voudig wereldkampioen, gooide na afloop van de race op de Italiaanse TV-zender Sky Italia flink wat olie op het vuur aangaande het tot nu slechte presteren van de Spanjaard door te roepen dat Lorenzo deze week naar Japan zou vliegen om zijn tweejarige HRC-contract al na zes races op te zeggen en te beëindigen.

Deze uitspraak zorgde meteen voor consternatie in het mediacentrum in Mugello, maar al snel bleek dat Agostini’s uitspraak maar gedeeltelijk klopte. Lorenzo vliegt inderdaad deze dagen naar Japan, echter niet om zijn tweejarige contract vroegtijdig te beëindigen maar om met de Japanse HRC-ingenieurs te spreken over zijn ideeën aangaande de Honda RC213V en suggesties te doen voor verbeteringen.

Een heel ander verhaal dus, maar uit het deel van het verhaal dat klopt blijkt wel dat Honda de problemen van Lorenzo serieus neemt. Nu is het voor de kenners wel duidelijk dat Lorenzo één van de meest technisch begaafde coureurs en een genie is in het ontwikkelen en naar zijn hand zetten van een MotoGP machine. Zo werd hij in 2010, 2012 en 2015 wereldkampioen op een door hem (mede) ontwikkelde Yamaha M1 – die vervolgens na zijn vertrek naar Ducati niet beter is gaan presteren – en heeft hij de Ducati beter berijdbaar weten te maken met als gevolg dat hij in zijn tweede jaar in Italiaanse dienst uitgerekend precies een jaar geleden in Mugello zijn eerste Ducati zege wist te behalen. Maar dat ook Honda open staat voor de ideeën van Lorenzo aangaande een verdere ontwikkeling van de Honda RC213V mag en kan aan de andere kant ook wel verrassend worden genoemd aangezien dit soort acties niet vaak gebeuren.

Natuurlijk is het wel zo dat men momenteel bij Honda op een heel dun draadje loopt aangezien alleen Marquez met de huidige Honda RC213V overweg kan en echt snel is. Dit is voor Honda natuurlijk prachtig, maar zou Marquez wegvallen dan heeft men toch een redelijk groot probleem. Daarnaast zagen we zondag Nakagami vijfde worden op een 2018 versie van de Honda terwijl Crutchlow en Lorenzo – beiden ook geen koekebakkers – ver achter de Japanner eindigden. Een teken aan de wand die het probleem voor Honda alleen maar complexer maken, al moet daarbij wel opgemerkt worden dat Crutchlow zondagmiddag de race volbracht op een kapotte achterband (een flink gat erin en een hap eruit).

Aan de andere kant heeft Lorenzo een tweejarig contract bij Honda, een contract dat Lorenzo zo maar niet op zal geven, helemaal niet omdat er momenteel en ook voor komend seizoen geen enkel fabriekszitje (ja alleen bij Ducati waar de tweede plaats naast Andrea Dovizioso nog vacant en niet ingevuld is) meer beschikbaar is. Dus van de kant van Lorenzo zal het contract niet ontbonden worden, echter van de kant van Honda ook niet aangezien Lorenzo een clausule in zijn contract heeft laten opnemen dat de Japanners flink in de buidel moeten tasten voor het geval men hem eerder de laan uit wil sturen.

Het verhaal dat Lorenzo naar Japan gaat werd zondagmiddag in Mugello echter bevestigd door de mensen van Honda, een teken dat ze :

“Het klopt dat Jorge naar Japan gaat, hij zal voorstellen doen in Japan om de aërodynamica te verbeteren en andere ideeën in te brengen.”

Lorenzo heeft volgens eigen zeggen een machine nodig die fysiek minder belastend is om mee te rijden. De Honda ingenieurs binnen het team konden zich vinden in de kritiek van de Spanjaard en stelden voor om hem naar Japan te laten vliegen, Lorenzo stemde in en zo bleek maar weer eens……Agostini had de bekende klok horen luiden maar wist effe nog niet waar de klepel hing.

 

Handige links Gran Premio d’Italia Oakley:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Extra link: Gran Premio d’Italia Oakley dit weekend niet op Eurosport 1

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App