Lowes wint chaotische Moto2 race in Misano, zware crash voor Raúl Fernández vanuit leidende positie

4586
Sam Lowes - Misano World Circuit Marco Simoncelli | foto© Randy van Maasdijk

Sam Lowes heeft zondagmiddag de Moto2 race gewonnen op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. De Brit behaalde zijn derde zege van het jaar voor MarcVDS teamgenoot Augusto Fernández en Aron Canet, daarachter was er veel drama voor Red Bull KTM Ajo coureurs en titelconcurrenten Raúl Fernández en Remy Gardner. De Spanjaard crashte terwijl hij aan de leiding reed, de Australiër kreeg een penalty voor een aanvaring met Somkiat Chantra. 

Zondagmiddag om 12:20 uur ging de Moto2 race van start op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Nadat de baan eerder op de dag nog deels nat was vanwege regenval gedurende de voorgaande avond scheen de zon nu en was het asfalt volledig droog. Met een buiten- en asfalttemperatuur van zo’n 20°C waren de omstandigheden vele malen gunstiger dan op vrijdag en zaterdag.







Het SKY Racing Team VR46 had voor deze laatste race van Valentino Rossi op Italiaanse bodem een speciale kleurstelling. Niet alleen Luca Marini in de MotoGP klasse, maar ook Marco Bezzecchi en Celestino Vietti in de Moto2 klasse reden met deze bijzondere kleurstelling om de negenvoudig wereldkampioen te bedanken voor zijn bijdrage aan de motorsport.

Wat betreft de bandenkeuze waren er ook de nodige verschillen in deze race. Alle coureurs kozen voor de soft-compound achterband, wat betreft de voorband was het ongeveer 50/50 tussen de soft-compound en medium-compound.

Polesitter Sam Lowes kwam goed van zijn plaats en ging als leider de eerste bocht in voor de zeer goed gestarte Aron Canet en MarcVDS teamgenoot Augusto Fernández. Jorge Navarro kwam naar de vierde plaats voor Marcos Ramirez, Somkiat Chantra, Raúl Fernández, Stefano Manzi, Celestino Vietti en Xavi Vierge in de top tien. Bo Bendsneyder schoof op naar de elfde plaats, WK leider Remy Gardner reed op de veertiende plaats.

Canet aarzelde niet lang en nam in de eerste ronde al de leiding over van Lowes. Ook titelconcurrenten Raúl Fernández en Gardner probeerden zo gauw mogelijk posities goed te maken in de openingsfase van de race.

Aan het eind van de tweede ronde was Raúl Fernández al opgeklommen naar de vierde plaats achter Canet, Lowes en Navarro. Gardner reed op de elfde plaats achter zijn voormalig teamgenoot Bendsneyder.

In de vierde ronde viel Navarro aan en nam hij de leiding over van Canet. Lowes reed daar nog steeds kort achter op de derde plaats voor Raúl Fernández, Chantra en Vietti. Manzi had de zevende plaats in handen voor Ramirez met WK leider Gardner daarachter op de negende plaats. Bendsneyder was afgezakt naar de twaalfde plaats achter Vierge en Garzó.

Canet probeerde in diezelfde ronde in bocht 14 (Carro) voorbij te gaan aan Navarro maar daarbij raakten de twee Spanjaarden elkaar. Ze gingen beiden wijd waardoor Lowes hierdoor de leiding weer kon overnemen. Raúl Fernández profiteerde ook van deze aanvaring waarmee hij de derde plaats overnam, terwijl Gardner daarachter nog op de achtste plaats reed en probeerde zo snel mogelijk naar voren te komen.

In de zesde ronde klom Raúl Fernández op naar de tweede plaats door Canet te passeren, op dit moment had Lowes al een gat geslagen van zo’n 0,7 seconde.

Een ronde later voerde Gardner een controversiële inhaalactie uit. Bij het ingaan van bocht 14 (Carro) probeerde de Australiër aan de binnenkant voorbij te gaan aan Somkiat Chantra maar hij raakte hierbij het voorwiel van de Thaise coureur. Chantra ging onderuit terwijl Gardner kon blijven zitten. Het incident werd meteen onderzocht door het FIM MotoGP Stewards Panel.

Vooraan reed Lowes nog steeds aan de leiding maar Raúl Fernández had het gat al vrij gauw dicht weten te rijden. De Spanjaard was geduldig en leek het wel prima te vinden om een aantal ronden achter de Brit te rijden. Canet kon het tempo niet volgen en reed zo’n 0,7 seconde achter het leidende tweetal. Gardner had daarachter problemen, de Australiër verloor de zevende plaats aan Augusto Fernández en het leek er niet op dat hij veel verder naar voren zou komen.

Voor Cameron Beaubier kwam de race vroegtijdig ten einde, de Amerikaan was gecrasht in bocht 14 (Carro). Ook Hector Garzó zou de finish niet zien, de Spanjaard ging onderuit in bocht 15. Het was al zijn negende DNF van het seizoen.

In de veertiende ronde sloeg Raúl Fernández toe en dook hij uit de slipstream van Lowes. Bij het ingaan van bocht 8 (Quercia) zette hij zijn machine naast die van de Brit en nam hij de leiding over. Terwijl de Spanjaard zo op weg was naar opnieuw een maximale score ontving Gardner een Long Lap Penalty voor het incident met Chantra, de Australiër reed op dat moment op de achtste plaats.

Het leek dus een teleurstellende zondag te worden voor Gardner terwijl Raúl Fernández optimaal kon profiteren. Dat sloeg echter volledig om in de vijftiende ronde. Fernández had al een kleine voorsprong opgebouwd richting Lowes maar in bocht 8 ging het volledig mis. De Spanjaard verloor de voorkant met zeer hoge snelheid en ging hard onderuit. Zijn machine was compleet afgeschreven, gelukkig was Fernández zelf wel ongedeerd. Het was een gigantische crash die veel slechter had af kunnen lopen, voor Gardner betekende dit dat hij dus de leiding in het kampioenschap vast zou houden en deze zelfs zou kunnen uitbreiden.

Lowes nam hierdoor de leiding over voor Canet en Navarro. Vietti reed op de vierde plaats voor Augusto Fernández, Manzi en Gardner, daarachter waren het Bezzecchi, Ramirez en Ogura in de top tien. Bendsneyder reed op dat moment op de dertiende plaats.

In de achttiende ronde ging Lowes wijd in bocht 8 (Quercia) waardoor Canet de leiding over kon nemen. Het tweetal leek er een spannende strijd van te gaan maken terwijl Gardner daarachter gepasseerd werd door Bezzecchi, en zo terugverwezen werd naar de achtste plaats. De Australiër zou optimaal kunnen profiteren van het feit dat zijn teamgenoot niet ging scoren, maar het was duidelijk dat dat vandaag niet ging gebeuren.

Lowes was niet bereid om zich zomaar gewonnen te geven. De Brit had meerdere dat de achterkant van zijn machine uitstapte, maar hij bleef zich vastbijten in Canet. Met vier ronden te gaan viel Lowes aan in bocht 2 en nam hij de leiding weer over van de Spanjaard. Daarachter was Augusto Fernández, die eerder in de race nog een Long Lap Penalty moest uitvoeren, opgeklommen naar de derde plaats voor Vietti en was hij de snelste coureur op de baan. Gardner reed nog steeds op de achtste plaats maar kon weinig indruk maken ten opzichte van Bezzecchi, die vlak voor hem reed.

Met drie ronden te gaan sloeg het noodlot echter toe voor Bezzecchi. De Italiaan verloor de voorkant van zijn Kalex bij het ingaan van de snelle bocht 15 en ging hard onderuit. Hij was ongedeerd en Gardner schoof hiermee op naar de zevende positie.

Lowes bleef foutloos en kwam als winnaar over de streep. Het was zijn derde overwinning van het jaar na twee zeges in Qatar aan het begin van het seizoen. MarcVDS teamgenoot Augusto Fernández reed een fenomenale slotfase van de race en sloeg toe in de allerlaatste bocht van de race. De Spanjaard stal de tweede plaats van landgenoot Canet en maakte er een 1-2 van voor het team. Canet kwam als derde over de streep maar was behoorlijk teleurgesteld, vermoedelijk was een tekort aan brandstof de reden dat hij de tweede plaats verloor in de laatste bocht.

Thuisrijder Vietti reed een sterke race en kwam in zijn speciale kleurstelling als vierde over de finish voor Navarro en Manzi. Gardner deed geen gekke dingen en finishte als zevende waarmee hij zijn voorsprong in het kampioenschap weer vergrootte, achter hem eindigden Di Giannantonio, Ogura en Ramirez in de top tien. Bo Bendsneyder scoorde vier WK punten door als twaalfde te eindigen. Barry Baltus finishte als zeventiende op de NTS RW Racing GP machine.

In het kampioenschap heeft Gardner nu 280 punten, achttien meer dan teamgenoot Fernández (262). Bezzecchi heeft nu officieel geen kans meer op het behalen van de wereldtitel met een achterstand van 56 punten op Gardner.

 



Handige links Gran Premio Nolan del Made in Italy e dell’Emilia-Romagna:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag



Racesport.nl Supporter

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen en daarnaast ook nog eens regelmatig kans maken op fantastische prijzen?

Word dan nu Racesport.nl supporter. Meer info: www.racesport.nl/supporter