Luca Marini (P2): “Mijn tempo was goed maar ik verloor teveel tijd in het begin”

1457
Luca Marini - Circuit of The Americas | © Mooney VR46 Racing

Luca Marini werd afgelopen zondag tweede in de MotoGP race op het Circuit of The Americas. Na zijn podium in de Sprint race in Argentinië was het zijn eerste podiumfinish in een volledige MotoGP race, waardoor hij net als oudere broer Valentino Rossi in Austin als tweede achter Alex Rins is gefinisht.

Nadat Marco Bezzecchi de afgelopen weken alle aandacht wist op te strijken door in Portugal op het podium te eindigen en in Argentinië zijn eerste MotoGP overwinning te behalen was het zondagmiddag de beurt aan Mooney VR46 Racing teamgenoot Luca Marini. De Italiaan stond weliswaar twee weken geleden in Argentinië na de Sprint race al op het podium maar op zondagmiddag in Austin behaalde hij zijn eerste MotoGP podium na een volledige race.







Marini had zich als derde gekwalificeerd maar in de openingsronde verloor hij twee plaatsen aan Jack Miller en Fabio Quartararo waardoor hij terugviel naar de vijfde positie. Na crashes van Miller en Pecco Bagnaia in respectievelijk de zevende en achtste ronde schoof de Mooney VR46 Racing Team coureur op naar de derde positie en zette hij de achtervolging in op Fabio Quartararo.

De Fransman deed er alles aan om buiten bereik van Marini te blijven maar mede dankzij de hoge topsnelheid van zijn Ducati wist de Italiaan hem in de dertiende ronde op het lange rechte stuk te passeren. Vervolgens ging de 25-jarige Italiaan op jacht naar raceleider Alex Rins, en even leek het erop dat Marini kans had op de overwinning, maar de Spanjaard zette een tandje bij en hield de voorsprong groot genoeg.

Hoe dan ook een knap resultaat voor Marini en het Mooney VR46 Racing Team. Na een lastig debuutjaar in 2021 en een solide 2022 seizoen, waarin de Italiaan meerdere keren als vierde over de streep kwam in een MotoGP race, heeft hij nu eindelijk het podium behaald. De intelligente en methodische rijder, die het niet van een vreemde heeft met dezelfde genen als Valentino Rossi, zal waarschijnlijk niet voor de laatste keer dit seizoen op het podium hebben gestaan.

Luca Marini: “Het was een fantastisch weekend. Ik heb hier in Austin elke ronde enorm genoten omdat het gevoel met de motor vanaf de eerste training erg goed was. Gisteren [in de Sprint race] maakte ik een fout bij het aanremmen van de eerste bocht na de start, dus vandaag probeerde ik kalm te blijven in het begin omdat ik wist dat mijn tempo hier heel sterk was. En dat was het ook, maar ik verloor teveel tijd in het begin. Het was onmogelijk om hem in te halen, want ik probeerde het wel omdat ik zag dat hij fouten maakte. Dus begon ik ook aan de overwinning te denken, maar hij was erg snel en sterk hier en hij verdiende het.

Ik denk dat ik gisteren ook een belangrijke les heb gehad, want in slechts zes ronden was de voorband op. Ik weet niet waarom, we weten niet wat er gebeurde, maar misschien omdat ik veel probeerde te pushen nadat ik was teruggevallen naar de achttiende positie. Als je te veel pusht oververhit je de band en gaat deze slecht werken. Vandaag probeerde ik dus gedurende de hele race de voor- en achterkant goed te managen en eigenlijk kwam ik zonder problemen aan het einde van de race aan. Dit circuit ook fysiek erg moeilijk, maar ik ben erg blij met mijn huidige situatie en ik voelde me erg goed en had geen problemen voor deze race, die de moeilijkste van de kalender is. Dus ik ben echt blij en kijk uit naar de volgende race.”

Met Alex Rins als winnaar en Luca Marini als tweede op het Circuit of The Americas was het voor velen meteen déjà vu van de Amerikaanse Grand Prix van 2019. Toen was het Marc Márquez die vanuit de leidende positie crashte waarna Alex Rins en Valentino Rossi het uitvochten voor de overwinning. Rins kwam toen als winnaar uit de bus terwijl Rossi genoegen moest nemen met de tweede plaats. Marini deed er afgelopen zondag alles aan om revanche te nemen voor zijn oudere broer, maar het zal dus nog een jaar moeten wachten.

Luca Marini: “Ja, ik herinner me dat ik op een bepaald moment moment bij het uitkomen van bocht 1 dit beeld in mijn hoofd had en ik zag dat het misschien mogelijk was om vandaag revanche te nemen, maar Alex is erg sterk op dit circuit dus we gaan het de volgende keer weer proberen.”

De MotoGP coureurs hebben nu zo’n anderhalve week vrij waarna ze in het weekend van 28 t/m 30 april weer in actie komen op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto voor de vierde Grand Prix van het seizoen.



Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Persconferentie (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Podium (VLNR #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex - #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex & #12 Filip Salac - (CZE) - QJMOTOR Gresini Moto2 - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Start en 1e doorkomst #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP & #20 Fabio Quartararo - (FRA) - Monster Energy Yamaha MotoGP™ - Yamaha YZR-M1
  • MotoGP Sprint - #5 Johann Zarco - (FRA) - Pramac Racing - Ducati Desmosedici GP23 - #33 Brad Binder - (ZAF) - Red Bull KTM Factory Racing - KTM RC16 - #72 Marco Bezzecchi - (ITA) - Mooney VR46 Racing Team - Ducati Desmosedici GP22
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23
  • MotoGP Sprint - #1 Francesco Bagnaia - (ITA) - Ducati Lenovo Team - Ducati Desmosedici GP23 - #41 Aleix Espargaro - (SPA) - Aprilia Racing - Aprilia RSGP  - #42 Alex Rins - (SPA) - LCR Honda Castrol - Honda RC213V
  • #73 Alex Marquez - (SPA) - Gresini Racing MotoGP™ - Ducati Desmosedici GP22