Manuel González is momenteel de leider in het Moto2 wereldkampioenschap. De Liqui Moly Dynavolt Intact GP coureur kwam in de Moto2 via een andere weg dan de meeste coureurs. Wij spraken tijdens de Dutch TT met de Spanjaard over zijn toch wel bijzondere weg naar de Moto2, geeft González een inzicht waarom de Moto2 klasse zo moeilijk is en spraken we over zijn MotoGP kansen.
In 2017 werd Manuel González, als 15-jarige, kampioen in de European Talent Cup. Een logische vervolgstap, die de meeste coureurs maken, zou de FIM JuniorGP klasse zijn. Niets bleek minder waar toen González in 2018 op de startlijst van de nieuwe World Supersport 300 verscheen. Niet vanwege voorkeur, maar vanuit noodzaak. “Daar kan ik duidelijk over zijn, ik had niet genoeg geld om naar de Moto3 te gaan. De enige manier om daar te kunnen starten was door te betalen en mijn familie had op dat moment niet genoeg geld om dat te kunnen doen, ook al waren er een paar teams die me heel graag wilden helpen.” Het gevolg hiervan was dat González verder ging met het team waar hij al meerdere jaren in het Spaanse kampioenschap voor reed. “Ik was blij om met hen naar de World Supersport 300 te gaan.”
Op de vraag of de Spanjaard heeft getwijfeld of na deze overstap de richting naar de MotoGP paddock nog mogelijk was antwoordde González: “Ik heb er altijd van gedroomd om naar de MotoGP te gaan, ik wist dat het mogelijk was om via de World Superbike route de overstap te kunnen maken. We hebben in het verleden meer rijders gezien die deze sprong maakten, zoals Cal Crutchlow, Ben Spies en Sam Lowes. Er zijn ook voorbeelden die van de World Supersport naar de Moto2 klasse gingen, dus het was niet echt een probleem voor mij. Naar de World Supersport 300 gaan was ook weer een kans om door te gaan en 100% te pushen.”
Overstap naar de World Supersport
In 2019 won González met het Kawasaki Parking Go Team de wereldtitel in de World Supersport 300 en maakte in 2020 de overstap met zijn team naar de World Supersport. Een overstap die moeilijk bleek te zijn, veel rijders die hadden moeite met de zwaardere en grotere Supersport machine. “Ik was de eerste rijder die van de World Supersport 300 naar de World Supersport ging en goede resultaten neerzette. Ik had meer ervaring met een Moto3 machine en ik kon me daardoor beter aanpassen aan de grotere Supersport motor. Toen ik op de 600cc Kawasaki reed, deed het me meer denken aan de Moto3 machine dan aan een World Supersport 300 machine vanwege het vermogen en het remmen.”
Dus je hebt wel op een Moto3 gereden? “Ja, ik heb 1 dag op de WK-Motor gereden in Aragon, met het AGR Team omdat ze wilden dat ik in de JuniorGP zou gaan racen. Ik was die dag meteen snel, al sneller dan de rijder die zij hadden. Ze wilden mij graag hebben maar ik had het geld er niet voor, dus bleef het bij die ene dag.”
Invalbeurten en overstap naar Moto2
In 2021 stond González er goed voor in het World Supersport kampioenschap, waar de Spanjaard uiteindelijk als derde in het klassement eindigde. Dat jaar, aan de vooravond van de Dutch TT, werd bekend gemaakt dat González de geblesseerde Lorenzo Baldassari verving. Neem ons eens mee terug naar dat moment, hoe kwam het nieuws bij je?
Dat was bizar, ik zat thuis Gran Turismo te spelen op donderdagmiddag, gewoon een normale middag bij mij thuis en toen belde mijn manager mij op om te zeggen dat ik morgen om 6 uur ‘s ochtends een vlucht naar Assen moest nemen om mijn debuut in de Moto2 te maken, ik schrok. Ik zei oké, we gaan erheen en we gebruiken de kans zoals altijd, ik was blij met deze kans. Ik had een paar weken eerder in Assen gereden in de World Supersport dus het is goed om daar terug te gaan.” Baldassari reed op dat moment op een minder competitieve motor. “Natuurlijk was het met de Forward niet de beste motor, maar ik had een mooie kans om mijzelf te laten zien. Het was een korte ervaring maar het ging meteen goed, al vanaf vrijdagmiddag in de regen was ik snel en vol vertrouwen met de Dunlop banden en met de motor.
González mistte die dag de eerste vrije training. “Ik kwam om 09:30 uur aan op het circuit, ik moest de medische tests en dat soort dingen nog doen. Toen ik terug was in de box waren de coureurs al begonnen aan de sessie. Ik begon dus pas vrijdagmiddag. Maar ook de race ging goed, het team was verbaasd over mijn snelheid. Ik eindigde niet ver achter Simone Corsi en had het gevoel met de Moto2 goed te pakken.”
Na de invalbeurt in Assen mocht de Spanjaard dat jaar ook in Aragon in actie komen. “Na Assen zat natuurlijk niet ieder team op mij te wachten, maar toen kreeg ik in Aragon weer de kans met hetzelfde team, dezelfde motor en dezelfde technicus. Het was een beter voorbereid weekend wat het ook moeilijker maakte omdat Aragon een circuit is waar je vertrouwen moet hebben in de motor. Het ging best goed, qua snelheid en gevoel met de motor. We werden elke dag beter en ik zat niet ver van mijn teamgenoot.”
Vanaf dat moment begon de interesse te komen en kwam er bij Yamaha een kans die de González aanvaarde. “Dat was het moment dat ze me begonnen te vragen naar Moto2 te gaan, de kans bij Yamaha kwam 1 of 2 weken na deze race en voor mij was het geweldig ook al was het een nieuw team en dus iets moelijker dan naar een kant-en-klaar team te gaan.”
Moeilijkheden Moto2 klasse
Voor mij was het op dat moment moeilijk om mijn rijstijl te veranderen van Suprsport naar Moto2, omdat de banden het moeilijkst te begrijpen waren. Een Moto2 machine is vanwege het chassis, het blok en de banden een hele andere motor dan alle andere motoren. De rijstijl van een Moto2 is echt vreemd. Om snel te gaan met deze motor moet je doen wat de motor wil doen. Je moet rare hoeken maken met je gas en je hebt tijd nodig dat te begrijpen. Als je in de Moto3 of Supersport komt, moet je gewoon meer druk zetten op de motor om sneller te gaan. Harder remmen en harder insturen, maar in de Moto2 kan dat gewoon niet. Dat is ook de reden waarom voor Moto3 coureurs deze stap soms moeilijk is. Het is niet gezegd dat een Moto3 kampioen snel gaat in de Moto2. Wat je snel maakt in de Moto2 is het vermogen hebben om je aan te passen aan de motor, dat is waarom sommige coureurs zich snel of langzaam aanpassen. Ik kon in het eerste jaar al een aantal races rijden waarin ik vocht voor het podium, zoals Maleisië. Ik ben blij dat ik dat kan zeggen, we hebben het hele seizoen geweldige dingen gedaan met een nieuw team.
MotoGP kansen
Momenteel is González de leider in het kampioenschap en heeft de Liqui Moly Dynavolt IntactGP coureur na de Grand Prix van Aragon een MotoGP test gehad. Op de vraag of dit naar meer smaakt is de Spanjaard heel duidelijk.
Zeker, MotoGP is altijd het doel geweest, al vanaf mijn eerste jaar op de pocketbike. Nu komt het steeds dichterbij. Ik wacht en doe wat ik moet doen, dat is winnen in de Moto2. De enige kans voor mij, omdat ik Spaans ben, is het winnen van het Moto2 kampioenschap. Ik doe wat in mijn handen ligt en probeer de mensen van de MotoGP te verrassen, ik probeer zoveel mogelijk races te winnen. Daarnaast kreeg ik de kans voor 1 dag om de MotoGP te testen, dat was heel positief voor mij maar ook voor de MotoGP teams zodat zij kunnen zien hoe een Moto2-coureur werkt. Het ging ook erg goed, ik had een goed vertrouwen in de motor en probeerde te begrijpen hoe de MotoGP werkt, hoe de verschillen zijn met de Moto2 teams en ik denk dat we op dit moment op de goede weg zijn en wachten tot de kans zich weer voordoet. Ik heb erg genoten, het was een korte dag, fysiek zwaar met het was een superleuke ervaring.
González heeft ondanks het in gevecht zijn voor de wereldtitel niet getwijfeld over de MotoGP test: “Ik heb er zeker niet aan getwijfeld, als je een kans in handen hebt moet je die benutten, ook al is het een test. Als je de kans hebt om je te laten zien hoe je bent, om te laten zien wat je kunt, dan moet je die benutten.”
Manuel González werd tijdens de Dutch TT derde en heeft na tien races een voorsprong van 5 punten op Aron Canet.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Motul Grand Prix of the Netherlands↓
Handige links Motul Grand Prix of the Netherlands:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag donderdag
Fotoverslag vrijdag
Fotoverslag zaterdag
Fotoverslag zondag
TT Legends Parade
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’