Marc Márquez: “Als er iemand is die deze situatie had kunnen voorkomen, dan is het Johann”

10973
Marc Márquez tijdens zijn media debrief op vrijdag - Sachsenring | © Guido Fenneman

Marc Márquez was vrijdag op de Sachsenring onbedoeld één van de hoofdrolspelers. De Spanjaard kwam aan het einde van de tweede training ten val waarbij zijn gecrashte machine met volle vaart op die van Johann Zarco knalde. 

Dat de vrijdag van de Duitse Grand Prix op de Sachsenring voor Marc Márquez een bewogen dag was is nog heel zacht uitgedrukt. Zo was het tijdens de eerste training al meteen te zien dat hij op de limiet zat en kon hij meerdere keren een crash ternauwernood voorkomen.







Dat was ‘s middags in de tweede training niet anders en opnieuw leek de Honda RC213V alles te doen wat Márquez niet wilde. Aan het einde van de sessie gingen alle coureurs op jacht naar een snelle rondetijd met als doel een plaats in de top tien te bemachtigen, en daarmee een rechtstreekse plaats in Q2. Zo ook Márquez, die van 2010 t/m 2021 wist te winnen op de Sachsenring en dus maar liefst elf overwinningen op het Duitse circuit achter zijn naam heeft staan.

Terwijl Márquez dus aan het aanzetten was voor een snelle ronde verloor hij in bocht 1 de voorkant van zijn Honda RC213V. Johann Zarco reed op dat moment net de pits uit om ook te beginnen aan een snelle ronde. De onderuit geschoven machine knalde vervolgens met veel geweld op de die van Zarco waardoor een gigantische ravage ontstond. De Ducati Desmocedici GP23 van de Fransman was volledig verwoest en hij bleef op de grond liggen omdat hij toch een behoorlijke klap had opgevangen.

Márquez was er duidelijk van geschrokken maar rende terug naar de pits om daar met zijn tweede RC213V de baan weer op te kunnen gaan. De rode vlag werd gezwaaid om de ravage op te ruimen en uiteindelijk liep het dus allemaal goed af, maar na de tijd was het natuurlijk het gesprek van de dag. In zijn media debrief werd de Repsol Honda Team coureur uiteraard gevraagd naar zijn oogpunt in dit incident.

Marc Márquez: “Ik ben iemand die eerlijk z’n hand opsteekt en zegt dat het mijn fout is als dat ook zo is. Maar deze keer ben ik boos want als iemand deze situatie had kunnen voorkomen is het Johann [Zarco]. Degene die uit pit lane komt moet achter zich kijken om te zien of er iemand aankomt, vooral in de laatste minuten van een sessie moet je dan maar stoppen bij de exit van pit lane. Het heeft geen zin om aan de buitenkant van de baan te rijden want we hebben vandaag al meerdere keren gezien dat je daar heel makkelijk kunt crashen. Je blokkeert heel snel de voorkant, vooral wanneer je aan het pushen bent.

Ik verloor de voorkant en we hebben ontzettend veel geluk gehad dat we allebei niet geblesseerd zijn geraakt. Ik heb al gehoord dat mensen roepen dat ik gevaarlijk ben. Als iemand deze situatie had kunnen voorkomen is het Johann. Ik was inderdaad aan het pushen voor een snelle rondetijd en ben inderdaad gecrasht, zoals dat bij veel coureurs het geval was vandaag. Het is ook niet dat ik graag wil crashen. Ik ben al bij Johann geweest en hij is oké, dus we hebben ontzettend veel geluk gehad.”

Op de vraag of de exit van pit lane op de Sachsenring wellicht veranderd moet worden om het veiliger te maken had Márquez een duidelijk antwoord.

Marc Márquez: “Nee, de exit van de pits is oké. Er is genoeg ruimte om achter je te kijken en je kunt het duidelijk zien wanneer er rijders aankomen. In de laatste minuten van een sessie is iedereen aan het pushen en zitten we allemaal op de limiet, dan kun je makkelijk de voorkant verliezen. Het enige probleem is dat de rijder die uit de pits komt wel om zich heen moet kijken.”

Enkele minuten voor het incident met Zarco stond Márquez ook al in het middelpunt van de belangstelling. Vanwege een crash van Miguel Oliveira werden gele vlaggen gezwaaid waardoor hij van het gas moest. Vervolgens stapte de achterkant van de machine uit in de zeer snelle bocht 11 (Ralf Waldmann Kurve) en kon de achtvoudig wereldkampioen ternauwernood een crash voorkomen. De frustratie van Márquez was zichtbaar en zijn reactie was een middelvinger richting de Honda, een duidelijk gebaar en veelzeggend over de huidige situatie waarin de Japanse grootmacht zich bevindt.

Marc Márquez: “Het was gewoon een reactie op de huidige situatie. De adrenaline was ontzettend hoog omdat ik een crash wist te voorkomen op een heel snel gedeelte. Zoals je je dan kunt voorstellen is de adrenaline heel hoog en de reactie van mijn lichaam was dat (het opsteken van de middelvinger). Ik had gedurende deze dag al meerdere momenten waarop ik bijna crashte, we moeten erachter zien te komen hoe we wat vloeiender kunnen rijden of anders wat langzamer zodat we deze momenten niet meer hebben.”

Door deze incidenten staat Márquez uiteindelijk als veertiende geklasseerd na de twee sessies op vrijdag en zal hij zaterdagochtend dus aan Q1 moeten deelnemen. Of hij zijn reeks van overwinningen op de Sachsenring dit weekend weer kan hervatten is dus een groot vraagteken.

Marc Márquez: “We zullen morgen zien hoe competitief we zijn. We hebben vanmiddag een aantal grote aanpassingen gedaan om te verbeteren. Zoals je in de ochtend kon zien zat ik meteen op de limiet omdat dit één van mijn favoriete circuits is en ik hier graag rijd. Maar als je deze limiet bereikt dan blijf je daar, je kunt niet nóg meer doen. Dat is ons probleem. Er waren vandaag meerdere momenten waarbij ik bijna een high-sider had, op een hele vreemde manier, dus dat moeten we zien te begrijpen.

Allebei mijn machines waren vandaag voorzien van het Kalex chassis omdat ik daar in Mugello mee racete. Met dit nieuwe tijdschema is het onmogelijk om dingen back-to-back te testen. Misschien moeten we voor morgen een aantal radicale veranderingen doorvoeren om te kijken of dat werkt. Nakagami heeft vandaag ook de Kalex getest en hij crashte ermee, ik crashte er ook mee, dus hebben we minder (reserve)onderdelen. We blijven werken en proberen de situatie te verbeteren.”

De vrije training met aansluitend de kwalificatie voor de MotoGP klasse op de Sachsenring gaat zaterdagochtend om 10:10 uur van start.





rw-vip-plein-2023



Handige links Liqui Moly Motorrad Grand Prix Deutschland:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag




  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #54 Fermin Aldeguer - (SPA) - CAG SpeedUp - Boscoscuro
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #7 Barry Baltus - (BEL) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #40 Aron Canet - (SPA) - Pons Wegow Los40 - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex - #14 Tony Arbolino - (ITA) - ELF Marc VDS Racing Team - Kalex
  • #84 Zonta van den Goorbergh - (NED) - Fieten Olie Racing GP - Kalex
  • #37 Pedro Acosta - (SPA) - Red Bull KTM Ajo - Kalex
  • Crash #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • Crash #64 Bo Bendsneyder - (NED) - Pertamina Mandalika SAG Team - Kalex
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP &#53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #66 Joel Kelso - (AUS) - CFMoto Racing PruestelGP - CFMOTO3
  • #5 Jaume Masia - (SPA) - Leopard Racing - Honda NSF 250RW
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP &#53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP &#53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP &#53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP
  • #44 David Munoz - (SPA) - BOÈ Motorsports - KTM RC 250 GP
  • #7 Filippo Farioli - (ITA) - Red Bull KTM Tech 3 - KTM RC 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • #95 Collin Veijer - (NED) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP  - #53 Deniz Öncü - (TUR) - Red Bull KTM Ajo - KTM RC 250 GP - #71 Ayumu Sasaki - (JPN) - Liqui Moly Husqvarna Intact GP - Husqvarna FR 250 GP
  • Start Moto3
  • Start Moto3
  • #16 Kyano Schoo -  NED - KS Racing - KTM 250 Standard
  • #31 Delano Greven - NED - DG Motorsport by BrouwerMotors
  • #5 Tom Kuil - NED - Beekman Racing - KTM
  • #36 Jurrien van Crugten - NED - BB64 Academy - KTM 250 Standard