Marc Marquez: De carrière van een achtvoudig wereldkampioen… #8ball

952
marc-marquez
Marc Marquez - 2019 MotoGP wereldkampioen | foto© Randy van Maasdijk

Marc Marquez heeft zondag op het Chang International Circuit in Thailand zijn achtste wereldtitel veilig weten te stellen. De pas 26-jarige Spanjaard verbrak hiermee weer verschillende records in zijn toch al indrukwekkende carrière. Onderstaand een overzicht: From Cervera to potting the #8ball – the career of Marc Marquez.

Eerste stappen (1993-2000)
Op 17 februari 1993 werd in Lleida, Spanje, een toekomstige kampioen geboren. Marc Marquez heeft altijd in Cervera gewoond, een klein stadje waar hij met zijn ouders en broer Alex woont.

Op 4-jarige leeftijd vroeg Marquez een motorfiets voor Kerstmis, en met behulp van zijwielen maakte hij zijn eerste meters. Slechts een jaar later begon hij aan zijn eerste competitie; Enduro voor kinderen.

In 2000 nam hij ook voor het eerst deel aan motorcross wedstrijden, waar hij al in zijn eerste jaar als tweede eindigde en het jaar daarop het Catalaanse kampioenschap won.

Van het zand naar het asfalt (2000-2007)
In 2002 werd Marquez derde in de Conti Cup, nadat hij de overstap van het zand naar de weg had gemaakt. Twee jaar later probeerde hij een Honda 125 GP machine en maakte meteen indruk.

In het seizoen 2005 bundelde Marquez zijn krachten met Emilio Alzamora, 125cc wereldkampioen met Honda in 1999 en in dat jaar won hij het 125cc Catalaans kampioenschap en het 85 cc Catalaans Supermotard kampioenschap.

In 2006 maakte hij zijn debuut in het CEV-kampioenschap en hoewel hij de titel niet wist te behalen, waren zijn prestaties indrukwekkend te noemen en kwam hij voor het seizoen 2008 in aanmerking een fulltime startplaats in het 125cc wereldkampioenschap.

Debuut in het wereldkampioenschap (2008)
Marquez debuteerde in 2008 met het Repsol KTM-team en in zijn zesde race, de British Grand Prix, wist hij zijn eerste mijlpaal in de motorgeschiedenis te behalen door als derde te finishen en daarmee de jongste coureur ooit te worden die een Grand Prix podium wist te behalen.

In 2009, opnieuw met de nummer 93 op zijn Repsol-kuip om zijn geboortejaar te vieren, toonde Marquez zijn talent. Met een top-vijf-finish in bijna elke race waren de ogen gericht op Marquez voor het volgende jaar.

Eerste Grand Prix zege en eerste wereldkampioenstitel (2010)
In 2010 werd Marquez lid van het Ajo Motorsport-team op een Derbi en meteen vanaf het voorseizoen zette hij een recordtempo in, waarbij hij zich goed aanpaste aan zijn nieuwe motor en team. Vanaf dat moment was hij sterk en pakte hij in Mugello een eerste overwinning die vlot gevolgd werden door een reeks andere overwinningen. Met een riant puntenvoordeel, ten opzichte van titelconcurrent Nico Terol, begon Marquez als favoriet aan het afsluitende Grand Prix weekend van het seizoen en verzekerde hij zich hier van de 125 cc wereldtitel (met 10 overwinningen en 12 podiumfinishes gedurende het seizoen).

Tweede plaats in debuutseizoen in Moto2 (2011)
Marquez stapte in 2011, na het winnen van de 125cc wereldtitel, over naar de nieuwe Moto2-klasse en dat met een zorgvuldig uitgekozen team, dat beschikte over ingenieurs en monteurs met ervaring in zowel de Moto2 en MotoGP klasse. Na een iets mindere start van het seizoen herstelde Marquez zich en ging hij vervolgens de strijd aan voor het kampioenschap. Met nog maar een paar Grand Prix weekenden te gaan had hij 82 punten terug weten te winnen op kampioenschapsleider Stefan Bradl, maar een crash in de FP1 van de Maleisische Grand Prix zorgde ervoor dat hij de laatste twee races van het seizoen moest missen en zijn titelkansen verloren gingen. Met zijn zeven overwinningen, drie tweede plaatsen en een derde plaats verdiende Marquez wel titel de Rookie of the Year en de tweede plaats in de eindstand van het kampioenschap.

Moto2-wereldkampioen (2012)
Na een moeizaam herstel van een buiten het seizoen opgelopen blessure kon Marquez de draad weer oppakken waar hij was gebleven en won hij meteen de seizoensopener. De goede vorm bleef goed en hij pakte nog eens acht overwinningen (in Qatar, Portugal, Nederland, Duitsland, Indianapolis, Tsjechië, San Marino en Japan), twee runner-up finishes (Catalunya en Groot-Brittannië) en twee derde plaatsen (Jerez en Aragon) op zijn weg naar het kampioenschap. De voorsprong die hij gedurende het hele seizoen behaalde, stelde hem in staat om de titel al in Australië veilig te stellen en daar zijn Moto2-wereldkampioenschap te vieren.

MotoGP Wereldkampioen (2013)
De verwachtingen voor wat Marquez in zijn debuutseizoen in de MotoGP kon bereiken waren hooggespannen, maar hij toonde meteen aan dat hij in staat was om de strijd aan te gaan met de coureurs in de koningsklasse. De jonge Spanjaard scoorde zijn eerste MotoGP podium meteen al in de eerste race. Tijdens zijn tweede race in Austin, op 21 april 2013, eiste hij de pole op en boekte hij al zijn eerste MotoGP-overwinning. Hij werd op de leeftijd van 20 jaar en 63 dagen de jongste coureur ooit die een Moto GP race won en verbrak daarmee het record van Freddie Spencer (20 jaar, 196 dagen).

Marquez bleef indruk maken met pole-positions en werd een bijna constante uitdager voor het podium, want hij ging regelmatig de strijd aan met teamgenoot Dani Pedrosa en Jorge Lorenzo. In Duitsland domineerde hij de race en kwam hij terug aan de leiding in het kampioenschap. Hij won vervolgens in Laguna Seca – hij werd de eerste debutant die daar in de koningsklasse won en werd op 20-jarige leeftijd en 154 dagen de jongste coureur ooit die twee opeenvolgende MotoGP races wist te winnen. Hij nam ook dit nieuwe record over van Freddie Spencer (21 jaar, 104 dagen – GP’s van Zuid-Afrika en Frankrijk – 1983). Hij won opnieuw in Indianapolis en werd de eerste MotoGP debutant die drie back-to-back races op zijn naam wist te schrijven sinds Kenny Roberts in 1978 (Oostenrijk, Frankrijk en Mugello).

Marquez pakte vervolgens zijn vierde overwinning op rij in Brno en werd hiermee de eerste coureur, sinds Valentino Rossi in 2008, die vier of meer opeenvolgende races in de koningsklasse wist te winnen en tevens de jongste coureur die vier opeenvolgende Grand Prix-races in de koningsklasse won. De strijd voor de titel kon pas beslist worden in de laatste race van het jaar, waarbij het puntenverschil slechts 13 punten bedroeg tussen Jorge Lorenzo en Marc Marquez voorafgaand aan deze race. Met een volwassen race en een veilige derde plaats sleept Marquez in deze wedstrijd zijn eerste MotoGP-wereldkampioenschap titel in de wacht, en dat in zijn eerste MotoGP seizoen…het begin van een nieuw tijdperk.

Back-to-back MotoGP- kampioenschappen (2014)
Marc brak in 2014 zijn been tijdens de eerste Sepang Test en miste hierdoor ook de tweede Sepang Test en de test op Phillip Island. Hij begon in Qatar aan voor de eerste Grand Prix van het seizoen na slechts drie dagen op de motor te hebben gereden. Het deerde hem echter niet want in de kwalificatie pakte hij de pole en won hij de race na een epische strijd met Valentino Rossi. In Austin leidde de jonge Spanjaard elke sessie en won hij opnieuw de race. In Argentinië leidde hij alle sessies behalve de FP1 en won hij de race opnieuw. Met drie op rij was Marquez op de goede weg. Hij zette zijn dominantie voort tot halverwege het seizoen en won in Duitsland en behaalde vervolgens na ze zomervakantie in Indianapolis zijn tiende overwinning uit evenzoveel races (10 uit 10).  Hij kon er vervolgens geen 11 uit 11 van maken want in Brno pakte ploegmaat Dani de overwinning moest Marquez genoegen nemen met de vierde plaats.

Hij kwam in Japan aan met een voordeel van 75 punten, wat betekende dat hij de titel zou verzegelen als hij voor Pedrosa zou eindigen en niet meer dan drie punten zou verliezen aan Rossi en 15 aan Lorenzo. Zijn tweede plaats in Motegi en de 20 punten die daarmee gepaard gingen, leverden hem zijn tweede MotoGP-wereldkampioenschap op en werd hij de eerste Honda-coureur die op het circuit van Motegi een wereldtitel veroverde in welke Grand Prix klasse dan ook. Hij werd ook de jongste rijder ooit die op 21-jarige leeftijd, 237 dagen, twee opeenvolgende MotoGP titels won. Hij verbrak het record van Mike Hailwood, die 23 jaar en 152 dagen oud was, toen hij in 1963 zijn tweede opeenvolgende 500cc-titel won.

Een uitdagend seizoen (2015)
Het seizoen 2015 was Marquez’s derde in de MotoGP klasse, en dit seizoen bleek moeilijker dan voorgaande jaren. Nadat de openingsraces niet verliepen zoals gepland, leverde Marquez een puike prestatie tijdens de Spaanse GP om het gat in het kampioenschap te dichten met een welverdiende tweede plaats, maar de volgende Grand Prix weekenden waren opnieuw lastig.

Marquez bezegelde een perfect weekend in Duitsland, waar hij na zijn pole record een nieuw rondenrecord neerzette op weg naar de overwinning, en hij won opnieuw in Indianapolis. Met deze twee opeenvolgende overwinningen was hij in staat om zijn achterstand op Rossi terug te brengen tot 56 punten. De crash in Silverstone en Aragon maakten echter een einde aan zijn hoop op een nieuwe titel en Marquez verlegde zijn aandacht in de nog resterende Grand Prix weekenden naar het winnen van zoveel mogelijk races. Hij sloot het seizoen 2015 af met een tweede plaats in de GP van Valencia en eindigde het jaar als derde in het algemeen klassement, maar met veel waardevolle lessen

#GiveMe5 (2016)
Marquez benaderde zijn vierde MotoGP-campagne met een nieuwe mentaliteit; consistentie was de sleutel. Het seizoen begon goed met een podium en twee overwinningen – ook in Austin, dat al snel een van Marquez’s favoriete circuits werd. Meer podiumplaatsen volgden toen het MotoGP wereldkampioenschap terugkeerde naar Europa, de Repsol Honda Team coureur was weer in staat om consequent vooraan mee te strijden, afgezien van een kleine blip in Le Mans. Marc’s nieuwe mentaliteit kwam perfect tot uiting in Assen toen hij als tweede  eindigde in de regen achter mede-Honda-rijder Jack Miller. De zomer kwam en ging gepaard met een gezonde 48-punten voorsprong op Lorenzo in de tussenstand van het kampioenschap.

Consequentheid in de tweede seizoenshelft zorgde ervoor dat Marquez zijn puntenvoordeel ten opzichte van het Yamaha duo Rossi en Lorenzo gestaag kon vergroten. De kans om een vijfde titel te bezegelen tijdens Honda’s thuisrace in Motegi was klein, maar een prachtige race en fouten van zijn twee nog overgebleven rivalen zorgden ervoor dat de 23-jarige Spanjaard zijn derde MotoGP wereldtitel veroverde in het bijzijn van Honda’s president-directeur Takahiro Hachigo, Honda Operating Officer en directeur Shinji Aoyama en HRC-voorzitter de heer Yoshishige Nomura. Met 23 jaar en 242 dagen werd hij de jongste rijder ooit met drie MotoGP wereldtitels. Hij verbrak het record van Mike Hailwood, die 24 jaar en 108 dagen oud was toen hij in 1964 zijn derde achtereenvolgende 500cc-titel won.

De #Big6 (2017)
Marc Marquez’ start van het 2017 MotoGP-kampioenschap was niet eenvoudig, omdat hij de eerste twee races zonder podiumplaatsen afsloot – de eerste keer sinds 2011. Maar na de overwinning in Austin, zijn vijfde op rij op dit circuit, veranderde het en Marquez won steeds meer terrein op Maverick Viñales voordat een ongelukkige val in Le Mans en een probleemweekend in Mugello het tij weer keerden. In een ongelooflijk spannend kampioenschap, elk weekend was onvoorspelbaar en Marquez moest wachten tot de race op de Sachsenring voor zijn tweede overwinning van het jaar.

De actie werd hervat in Brno en Marquez zette hier een vlag-to-flag masterclass op, waarmee hij zijn voorsprong op Viñales uitbreidde tot 14 punten. In de volgende rondes kwam Andrea Dovizioso naar voren als een late titelkandidaat, en het duo begint met een volledige open strijd aan de overzeese Aziatische Triple. Tijdens en epische Japanse GP in de stromende regen zagen we Marquez zijn 100e podiumplaats scoren waarna hij met een voorsprong van 21 punten voorsprong aan de laatste ronde van het jaar in Valencia begon. Een derde plaats was alles wat hij nodig had om Mike Hailwood (25 jaar en 107 dagen oud) als jongste coureur te overtreffen op de lijst met de jongste coureur die vier wereldtitels wist te behalen. Marquez deed het, en dat in Valencia tijdens de laatste race van het jaar.

Het bereiken van #Level7 (2018)
Na een minder dan ideale start van het seizoen in 2018 bewees Marc Marquez dat hij zonder twijfel de te kloppen coureur was nadat hij drie opeenvolgende overwinningen in Austin, Jerez en Le Mans had weten te behalen. Deze indrukwekkende run werd al snel gevolgd door acht opeenvolgende podiumplaatsen, waaronder nog eens vier overwinningen.

Na de overwinning in de allereerste MotoGP-race in Thailand had Marquez een comfortabele voorsprong van 77 punten op Andrea Dovizioso die de tweede plaats innam. Opnieuw kreeg Marquez de kans om zijn vijfde MotoGP-titel in zes jaar tijd af te sluiten tijdens Honda’s thuis-Grand Prix op Twin Ring Motegi (waar hij ook respectievelijk in 2014 en 2016 zijn tweede en derde premier-class-titels had behaald). Ondanks dat hij in de kwalificatie op Twin Ring Motegi slechts een zesde startplaats scoorde behaalde Marquez er een briljante overwinning – zijn achtste overwinning van het seizoen –  zijn zevende wereldtitel en zijn vijfde MotoGP-wereldtitel in zes jaar tijd, waarmee hij opnieuw een hoofdstuk in de geschiedenisboeken van de sport schreef.

De #8ball (2019)
Het MotoGP-seizoen 2019 begon op bijna ideale wijze met een tweede plaats en een overwinning tijdens de eerste twee races, maar op zijn geliefde Circuit of the Americas ging het mis, omdat hij er niet in slaagde zijn ongeslagen status op dit circuit te behouden. Hierna werd Marquez een vast onderdeel van de podium ceremonies en eindigde in de daarop volgende 12 races als eerste of tweede. Alle ogen waren gericht op de regerend wereldkampioen toen hij op de Sachsenring aankwam, waar hij de kater van Austin achter zich liet om op dit circuit zijn tiende opeenvolgende en overwinning te behalen.

Marquez’ ongelooflijke consistentie in 2019 bezorgden hem de in eerste 14 ronden van het seizoen maar liefst 300 punten – meer punten dan hij in 2016 en 2017 op weg naar de titel had gescoord. Tijdens ronde 15 van 19, de PTT Thailand Grand Prix, bracht Marquez zijn eerste kans op de titel. Het was opnieuw Andrea Dovizioso die tussen Marquez en een zesde MotoGP wereldtitel stond, de Repsol Honda Team coureur hoefde echter slechts twee punten meer te scoren dan de Italiaan om de titel veilig te stellen. Met Dovizioso tijdens de race op de vierde plaats brak er zondag een spannende strijd uit tussen Marquez en Fabio Quartararo – maar Marquez won door in de laatste bocht van de laatste ronde toe te slaan. Na negen overwinningen in 2019, heeft Marc Marquez het MotoGP-wereldkampioenschap van 2019 beslist – zijn achtste wereldtitel en zesde in de koningsklasse. Daarmee wordt hij de jongste coureur ooit die zes MotoGP wereldtitels en acht wereldtitels heeft weten te behalen.

 

Handige linksPTT Thailand Grand Prix:

Tijdschema en volledige uitslagen
Waar te volgen op TV
Fotoverslag

Bekijk je Racesport.nl op je mobiel, download dan nu de nieuwe Racesport.nl App